Internationaal Boogie-Woogie Festival

Ermelo (NL) - 12 en 13 maart 2010

Blitzz Café, Aalsmeer (NL) - 14 maart 2010

 

Het werd weer een geslaagde editie van het festival van Martijn Schok, de Nederlandse specialist van het genre. Persoonlijk betreurde ik dat hij het accent een beetje (te) veel legde op de R&B (entertainer) te nadele van de traditionele boogie-woogie en zijn virtuoze subtiliteit. Het evenement was georganiseerd in een groot hotel & congrescentrum, en de organisator had niet alleen internationale en ervaren 'beoefenaars' verenigd, maar ook rijzende sterren (Patrick Smet, bijvoorbeeld).

De avond daarvoor, in de sportbar, hadden een aantal genodigden zich al amicaal en muzikaal met mekaar gemeten, bijgestaan door punctuele begeleiders, onder wie Chris Davidson (UK) de meester van de (slapped) waslijn. De swing (op klavier) à la Albert Ammons, van Eeco Rijkken Rapp verbetert constant, elegant onderstreept door zijn drummer. Big Jay Mc Neely is ongelooflijk! Op 83 jaar is zijn enige probleem zijn heup, niet zijn krachtige, wrange en heel precieze tenorsax. Hij heeft een vriendelijke stem en achter hem duwt de band van Schok, met Rinus Groeneveld op sax, goed door. De 'honk' stijl is in goede handen. Thijmen Vonk (NL) is een aanhanger van de ragtime, stomp en experimentele boogie. Hij brengt een rijk, maar eerder schools spel dat erg contrasteert met de (elektrisch) geladen sfeer die zijn voorgangers genereerden.

 

Martijn schok en Greta Holtrop dan, opnieuw met zijn band. De huisvedetten lijken hun talent te… verdunnen met vaak commerciële nummers, zelfs zonder onderwerp. Jammer eigenlijk want Schok heeft zijn pianospel in de loop der jaren fel ontwikkeld. Dezelfde bedenking bij Ricky Nye (US). Hij speelt solo, tijdens een jam of master class meer genuanceerd dan in de te fel Big Joe Turner-achtige set, waarbij de begeleiders domineren. De beurt aan Little Willie Littlefield. Deze Nederlander door adoptie, veteraan van de Houstonscene, is een autodidact met een onorthodox klavier, maar wat een doeltreffendheid en efficiëntie. Diepe (af)wisselende bassen en op de hoge toetsen hamert hij tot het pijn doet, ondersteund door zijn bevende stem, duidelijk die van een blues shouter. Geen enkele blanke pianist zou zo durven spelen… behalve Mike Sanchez (UK) met een behendige stilistische cocktail van zijn mentoren, Amos Milburn en Little Richard. Wilde hij toch maar wat meer variatie brengen in zijn titels die we al ontelbare keren gehoord hebben!! Een feestelijk, erg onderhoudend festival dus waar de kunde van de pianisten beter tot uiting kwam tijdens de jams in de kelderverdieping. 
 

Zondagnamiddag, of een paar uurtjes later, vonden we het gezelschap terug in de Blitzz, een cafédancing in het centrum van Aalsmeer, een minislaapstad aan de zuidelijke rand van Amsterdam. En weet je wat? Op een uur tijd was de plek bijna volzet met 'Blood, Sweat & Kiers' de swingband van de tenor(sax)rocker Wouter Kiers (uitgesproken Kiirs, voor de woordspeling), versterkt met opnieuw een Rinus Groeneveld (2de tenorsax) in grote doen. De leuke bende brengt 100% fifties R&B. Big Jay MC Neely is altijd even honk en dynamisch. Het publiek recht, dansend en extatisch, pept de heren nog wat op bij elk nummer.  Martijn Schok en Ricky Nye (zijn piano is nauwelijks hoorbaar) proberen hen te ondersteunen terwijl een vierde tenorsax, Hans Dulfer, vader van Candy, zijn steentje komt bijdragen. Samen spelen ze harmonieus en soleren ze zonder zich te buiten te gaan, met respect voor mekaar. Wow! Toen wij (moesten) vertrekken, begonnen zij aan een derde set! Inkomgeld? Gratis!! en zonder verhoging van de bierprijs!! Dromen wij, of wat ?! 
 

André Hobus

(vertaling: Jean Bervoets)

reageer op dit artikel

 

 

 

    

        foto: © André Hobus
      (Big Jay Mc Neely & Friends)

      __________________


     koppelingen:
      
- website Boogie Promotions
       

 


      


 

 


 







 

 

 

 

 

 

 


This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.