|
||
|
Naar goede gewoonte was de regen van de partij, spoelde er een buslading trouwe bezoekers uit Handzame en omstreek aan, was het festival 'sold out' en stond Patrick Houssin garant voor klank en licht. Met Mac Arnold & Plate Full O' Blues en Sherman Robertson op eenzelfde affiche kan je bezwaarlijk je twijfels uiten over de aangeboden kwaliteit. De keuze om Guy Forsyth (VS), gelinkt aan de Nederlandse CC Jerome's Jetsetters, als buffer tussen de twee grootmeesters van de authentieke (soul)blues te plaatsen, heeft ertoe bijgedragen dat dit festival over de hele lijn bleef boeien. Mac Arnold herinneren we ons van zijn memorabele passage op het Spring Blues Festival 2009. Veel kan ik niet toevoegen aan de indrukken die we toen noteerden, afgezien van de melding dat hij in Haringe, als bijkomende troef, met zijn nieuwe cd 'Country Man' een extra dimensie aanboorde. Plate Full O' Blues bewees nogmaals zijn waarde als feilloze begeleidingsband, waarbij een aantal grappige scenario's in combinatie met de frontman voor een speels effect zorgden. Als voorbeeld neem ik de intro op 'This Ol' Tractor', toen Mac en Max (Hightower) hun instrument (3-string cigar box guitar- harp) gebruikten om een weerbarstige tractor na te bootsen en deze uiteindelijk toch aan de praat krijgen; wat gelijk stond met puur genieten. Er werd verder nog een stukje 'toneel' opgevoerd, dit middenin een nummer, om te verhalen wat er thuis gebeurt als Mac zich ver van zijn vrouw bevindt. Veel animo op de planken, en dit enthousiasme sloeg aan bij het publiek, dat zichtbaar met volle teugen genoot van deze krasse 68-jarige grootmeester van de authentieke (zeg maar: old school) blues. Bij deze eerste samenwerking, onder de naam 'The High Temperature Tour', waren Guy Forsyth en CC Jerome's Jetsetters in Haringe aan hun achtste optreden toe. Ze waren duidelijk al goed op elkaar ingespeeld, met een vlekkeloos optreden tot gevolg. Hun set werd samengesteld uit nummers van zowel Guy's als CC Jerome's repertoire. Bijgevolg was er geen gebrek aan afwisseling. Van stevige rockabilly tot het rauwe 'Taxi', met puik harmonicaspel en dito zang van Guy. Halfweg bouwde Guy een intiem solomoment in, zeer contrasterend met de daaropvolgende ophitsende race langs verschillende piekmomenten. Tijdens 'Sugar Bee' bouwden ze zowaar een circusact op, met CC Jerome en Guy bovenop de contrabas speelden ze het nummer naar zijn einde. Voor 'Oh Mona' kregen ze het gezelschap van een zwoel dansende blondine. Na een uitstekende Mac Arnold, mocht ook dit optreden op heel wat bijval rekenen, gewoon voortreffelijk, wat bovendien ook geldt voor Guy's website. Check it out! Sherman Robertson (1948) stond, naar eigen zeggen, in 1992 op een Belgisch podium voor zijn eerste Europese concert. Dit moet hem goed zijn bijgebleven. Van de weeromstuit zal zijn optreden van afgelopen zaterdag ook nog lang blijven nazinderen bij diegenen die er getuige van waren. Blokvast geruggensteund door 'Gaz' Rackham (bas), Dave Anderson (drums) en 'Jools' Grudgings (keyboard) en twee –in een hoek van 35°opgestelde- uit de kluiten gewassen gitaarversterkers spon deze 'new kid from the old school' een web van op zydeco grooves geïnspireerde blues, vlijmscherpe gitaarriffs -die bij momenten de geest van Albert Collins door de zaal lieten spoken- en zijn warme, soulvolle zangtimbre aan elkaar. Sherman daalde tot twee keer toe van het podium af om zich tussen de toeschouwers te mengen. Een Schot (met kilt) maakte daar dankbaar gebruik van om zijn baret te wisselen met de pet van Sherman. Het mag gezegd, deze stond hem goed. Volgend jaar neemt Robertson een nieuwe studio cd op, we zullen er zeker nog van horen! Naar goede gewoonte werden de pauzes netjes gevuld met een muzikale act in de tent. Hollowbelly moet wel erg trots zijn op zijn onvolledige buikvulling', want zijn 'Blaublues' shirt ging steevast omhoog aan het einde van elke set. Maar muzikaal zat hij er ook wel recht op. Met rake, zelf geschreven teksten, een 3-string cigar box gitaar en vervormde stem (zong door zijn harmonica micro) kon hij tot drie keer toe een massa volk naar de tent lokken. Turkey Scratch mocht dit jaar het festival openen, dit deden ze voor een bijna volle zaal en met meer dan bijna volle overtuiging. Bert, Dirk, Floris en Stijn knoopten een resem Chicago traditionals aan elkaar. Knopen waar zelfs een doorwrochte zeeman jaloers zou op worden. Haringe Blues heeft zijn elf kaarsjes uitgeblazen op de tonen van uitsluitend goede muziek, er werd gretig gesproken over een zeer straffe editie. Wie het tegendeel verklaart, doet de waarheid geweld aan, dus treden we ongegeneerd de algemene indruk bij. Het programma van dit festival wordt vroeg op het jaar bekendgemaakt, we kijken reikhalzend uit naar de afkondiging van de uitgave 2011. Patrick Lagae
|
foto's: © Franky Bruneel van boven naar onder: - Bert Descamps (Turkey Scratch) - Mac Arnold - Guy Forsyth - Sherman Robertson - Hollowbelly ___________________________
|