North Sea Jazz

Ahoy, Rotterdam (NL) - van 9 tot 11 juli

De 35ste editie van North Sea Jazz is bij aanvang al historisch: de temperatuurwaarde loopt gelijk op met de jaargang van het festival, en de WK-finale werpt een oranje schaduw vooruit. De zondagprogrammering zal worden aangepast. Op ieder beschikbaar beeldscherm wordt ons eerste wereldkampioenschap vertoond. Daarvan is een ieder op voorhand overtuigd...

De vrijdagavond kent een vrijwel bluesloze programmering. Dit biedt ruimte voor een zoektocht naar alternatieven. Deze verslaglegger met een brede muzikale smaak grijpt deze uitdaging met beide oren aan. De kennismaking met het Nederlands trio Fugimundi is een openbaring. Betoverend dromerige jazz van wereldklasse. Eigenzinnig fenomeen Gill Scott Heron laat verstek gaan. Bange voorgevoelens worden werkelijkheid.

Wie zich op deze avond 'soulvernieuwer' mag noemen, is de jonge zelfverzekerde revelatie Ryan Shaw. Met een stem die klinkt als een klok trapt hij af met een zo goed als a-cappella gezongen 'Many Rivers To Cross'. Zijn band is klein: bas, drums, gitaar, maar kwalitatief onberispelijk. Shaw maait zijn publiek het gras voor de voeten weg door zelf de vergelijking met zijn inspirator Sam Cooke te maken. Er volgen prachtvertolkingen van 'Morning, Noon & Night' en 'Working On A Building Of Love'. In de stijl van de klassieke Stax Revue citeert Shaw alle klassieke soulmannen, begeleid door uitzinnig preken en smeken. Daarna krijgt basgitarist 'Tiny' Lindsey het podium voor zich alleen voor een minutenlange virtuoze solo. Mooi, maar de spanning is uit de set en de show zakt in als een te snel afgekoelde soufflé.

De zaterdag opent met de valse profetengospel van Craig Adams & The Voices of New Orleans. Het begin is nog hoopgevend, maar bij een eindeloos voortdurend 'Let The Good Times Roll', is het motto: wegwezen, dit is het soort toeristengospel die ons wil laten geloven dat het er zo aan toegaat in elke afro-amerikaanse kerkgemeenschap in het diepe zuiden van de VS. Wie daar ooit een kerkdienst bijwoonde, weet beter. Het Nederlandse soultalent Waylon pakken we in het voorbijgaan mee. Er zijn uitstekende vertolkingen van 'It’s A Mans World' en 'Pappa’s Got A Brandnew Bag'. Bij hem is hier even de slagschaduw van James Brown diepzwarter dan bij Lee Fields & The Expressions (deep soul van het Daptone-label). Vooral in de ballades mist de blazerssectie scherpte en accuratesse. Wat in snelle nummers valt te maskeren, komt hier meedogenloos aan het licht.

Het contrast tussen de bombastische Joe Bonmassa in de megahal Nile en de bijna verstilde Eric Bibb in een aandachtig volgepakte Darlingzaal kan niet groter zijn. Waar Bonamassa wil imponeren met veel uiterlijk vertoon, neemt Bibb je mee op zijn persoonlijke reis door het traditionele akoestische blueslandschap. Hij is niet alleen een begenadigd gids-verteller, maar bovenal een inspirerend musicus. Zijn versies van Taj Mahals 'Now Is The Needed Time' en 'Wayfaring Stranger' laten een diepe indruk achter bij een intens betrokken en doodstil luisterend publiek.

De uitgestelde faam van de inmiddels 53-jarige Sharon Jones lijkt het beste wat haar is overkomen. Twee jaar geleden was de met een uitzinnig publiek volgepakte Congo al te klein. Nu stuitert ze uitgelaten over het grote Maaspodium, geruggesteund door de meer dan voortreffelijke tienmansformatie The Dap Kings. Op straat zou je haar achteloos voorbijlopen, van haar looks moet ze het niet hebben. Op het podium ondergaat ze een metamorfose. Aan haar kleding is geen couturier te pas gekomen, dat zie je ook als niet-kenner. Maar ze is gelukkig nog onbedorven door het succes. Waar de Ike en Tina Turner Revue ooit eindigde in sleets formulewerk, staat zij nog aan het begin. Authenticiteit en speelplezier slaan over op haar uitzinnige publiek. Songs van haar recent verschenen album 'I Learned The Hard Way' vormen de ruggengraat van het repertoire. Gaan zien en horen, bij de eerste gelegenheid die zich voordoet!

We sluiten de avond af met de tot kwartet gereduceerde band van Joe Louis Walker. (De griekse pianist had een virus opgelopen en was de dag voor North Sea terug naar huis gevlogen). Walker laat veel ruimte voor zijn tweede gitarist Murali Coryell, de zoon van jazzgitarist Larry Coryell. Zijn set is verrassend en mondt regelmatig uit in lange improvisaties. Die klinken echter nooit vervelend routineus. De spanning blijft er bij band en publiek goed in, al is de podiumbelichting hinderlijk. Het publiek is verblind en krijgt de indruk aan een derdegraadsverhoor te worden onderworpen.

De zondag op NorthSea kleurt massaal oranje. Hoop op een voor Nederland goede afloop creëert een vreemd soort spanning op dit muziekfestival. De programmering van de avond is zodanig aangepast dat het publiek vanaf half negen op alle beschikbare beeldschermen de finale van het WK kan volgen.

Buddy Guy draait ogenschijnlijk bevlogen zijn overbekende set af. Alle bekende nummers en showtoppers zijn erin aanwezig. Het feest der herkenning, of de aanblik van een sleets wordende routine. Daarover zullen meningen verschillen.

Met Jools Holland en zijn zeer omvangrijke Rhythm & Blues Orchestra gaan we blijmoedig de WK-finale in. Tijdens deze voetbaldeceptie verzorgen vele artiesten op de kleinere podia bijna een privéoptreden voor een kleine groep trouwe aanhangers. Voor beide partijen een unieke en eenmalige ervaring...

Na elven sluiten we af met het optreden van Stevie Wonder, één van de topacts van het festival. Blijmoedig steekt hij ons een hart onder de riem met 'You’re Still A Winner'. Buiten, in de Mississippitent, verzorgen intussen Cuby & The Blizzards een meer dan gedreven optreden, aangevuld met de voor deze gelegenheid uit vier personen bestaande Blizzard Horns. Veel oude bekende nummers krijgen nieuwe arrangementen: Robert Johnsons 'Ramblin ’On My Mind', gedragen door de trombone van Bert Pheiffer is ook hier het hoogtepunt van de set. Op Harry Muskee zit deze avond even weinig sleet als wat we eerder op de avond konden vaststellen bij tenorsaxlegende Sonny Rollins. Toegegeven, de laatste is elf jaar ouder. Cuby Muskee heeft nog een weg te gaan.

Zo kende North Sea Jazz dan een historische editie. De verloren voetbalfinale maakte dat de uitverkochte oranje festivalshirts nooit de status van collectors items zullen krijgen. We kijken uit naar een franjeloze 36ste aflevering: 8, 9 en 10 juli 2011. Wees daar bij!

Henk Demper


reageer op dit artikel

 

 

    

        foto's:  © Bert Lek
      van boven naar beneden:
      - Ryan Shaw
      - Craig Adams
      - Joe Bonamassa
      - Sharon Jones
      - Buddy Guy  

      __________________


      koppelingen:
      
 - website Norh Sea Jazz
      - website Ryan Shaw
      - MySpace Craig Adams
      - website Joe Bonamassa
      - website Eric Bibb

      - website Sharon Jones
      - website Joe Louis Walker
      - website Buddy Guy
      - website Jools Holland
      - website Stevie Wonder
      - website Cuby + Blizzards


     

 


      


 

 


 







 

 




























































 


This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.