Ze
is geboren op 13 mei 1976, en dat maakt haar 34 jaar jong. Niet
dat het er veel toe doet, maar vooraleer de Servische Ana
Popovic haar concert in de Banana Peel aanvatte, hoorden we in
het geroezemoes van de nokvol lopende club veel speculaties over
haar leeftijd. Uitlatingen, variërend van 'ferm keun' tot 'goed
bewaard' vergezelden die. In de stoere mannenwereld, die de
blues soms wel eens is, zijn dergelijke 'non-subjects' tot
cliché's verworden, als men het over Ana Popovic heeft. Maar
eens ze het Bananapodium had bestegen, verzakten die cliché's
gelukkig tot ver onder het niveau van de grenzeloze bewondering
voor haar capaciteiten als gitariste en entertainer...
De
Nederlandse bassist Ron Jonker dwong van meetaf aan respect voor
Ana af. Toen hij haar aankondigde, strooide hij gretig met
superlatieven. “W.C Handy Award nominated in the USA” was het
meest ontzagwekkende. Enkele seconden later wisten we het al:
hier stond een volleerd entertainer, een overtuigend
'bandleader', een meesterlijke gitariste en een zangeres die
haar stem optimaal heeft leren gebruiken. Ana Popovic heeft
tegenwoordig een platendeal met Eclecto Groove Records (een
dochtermaatschappij van Delta Groove Records), ze toert vrij
regelmatig in de States en ze staat tussen de allergrootsten op
de befaamde Blues Cruises van Roger Nabor. Het lijkt ons
allemaal volkomen terecht!
Bloedheet was het in de Ruiseleedse juke joint. Het kon Ana niet
deren. Ze bleef er twee lange sets voluit voor gaan, ook al
gutste haar zweet letterlijk in baantjes over haar gitaar.
Tussen haar blues, bluesrock, jazz en soul door, snakte ze
regelmatig zowel naar haar handdoek als naar adem. Ondertussen
gingen klassenbakken Ron Jonker (zelf genomineerd voor een Dutch
Blues Music Award als beste Nederlandse bassist) en de
Italiaanse toetsentovenaar Michele Papadia compleet loos. En wat
er ook gebeurde, de Zuid-Franse drummer Stéphane Avellaneda
bleef grijzend onverstoorbaar klokvast.
Deze band zat als gegoten. Miss Popovic had haar jongens stevig
in het gareel. Hoogtepunten? Zeer zeker het temerig zalvende 'Hungry'
uit het album 'Still Making History'. Ook haar gitaristisch
eerbetoon aan Stevie Ray Vaughan en Ronnie Earl. Ana noemde
beiden 'haar maar ook onze gitaarhelden' en niemand in het
publiek pruttelde tegen. We stonden erbij en gaapten ernaar; de
vingervlugge virtuoze Ana is een magistrale gitariste geworden!
Ongeloof was er ook toen
bassist
Ron Jonker een minutenlange solo speelde, waarin hij alle
klassiekers uit de rockgeschiedenis even liet opdraven, alvorens
zijn collega-muzikanten weer tot de orde van de dag, zijnde de
song 'Change My Mind' te roepen. En tot slot onthielden we nog
Big Mama Thorntons 'You Don't Move Me', door Ana in een
loepzuivere Popoviciaanse versie getransformeerd...
Voor wie Ana in huis wil halen (sorry Mark, dit bedoelen we niet
letterlijk), kunnen we de nieuwe dvd 'An Evening At Trasimeno
Lake' aanbevelen. Een stralende Ana en een vijfduizendkoppig
publiek in een Italiaans middeleeuws kasteel vormen het decor.
Maar uiteraard zullen we dit avondje Banana Peel ook niet gauw
vergeten!
Franky Bruneel