Vieux Farka Touré
4AD, Diksmuide - 12 november 2010

Amper een maand voor zijn optreden in de Diksmuidse tempel voor kwaliteits-muziek, kortweg de 4AD, toerde de Malinees samen met Taj Mahal langs de Amerikaanse westkust. Met als voorprogramma Cut The Hill Gang bood deze club ons een avond muziek aan waardoor je het begrip 'blues' noodgedwongen in een hemelsbreed perspectief gaat bekijken. Mocht de lezer zich afvragen of dit ons heeft bevallen, dan kunnen we antwoorden in de zin van: dit was een uitzonderlijk prettige en leerrijke ervaring.

Er was uiteraard helemaal geen sprake van het begrip ‘blues’ in de vormelijke zin van het woord, niettemin uitte ‘blues’ zich uitdrukkelijk in de vertolking van de nummers, dit gold zowel voor de groep rond Johnny Walker als voor het Afrikaanse gezelschap rond Vieux. Met laatstgenoemde hadden we graag een uitvoerig gesprek gevoerd, maar omdat hij zich tot net voor het optreden had afgezonderd om zijn batterijen bij te laden, bleef het bij enkele korte gedachtewissels. In het kort kwam het er op neer dat Vieux wel degelijk door roots & blues muziek beïnvloed werd -of wordt, want hij is pas 29 - en hij citeerde namen als J.L. Hooker en B.B. King. Zijn muziek is gebaseerd op oude blues, vermengd met Noord-Malinese accenten (met verwijzing naar zijn vader Ali). Hij gaat zelfs nog een stapje verder: Afrikaanse muziek is grenzeloos, de creativiteit is onuitputtelijk en in alle Malinese muziek gaat een rock element schuil, en dit alles omschrijft hij als Sahara rock. Hij zingt in diverse Malinese dialecten, zoals het Soraï, Bambara en Peul.

Vieux bleek niet de man van veel woorden, en na een viertal vraagjes leek zijn aandacht te verslappen, uiteraard had dit ook te maken met de opbouw van de concentratie vlak voor zijn optreden. Achteraf begreep ik dat de man mij veel meer te vertellen had via zijn muziek dan hij het met woorden had gekund. Dit aan de hand van nummers die een gemiddelde van 15 minuten vlot haalden en toch geen fractie van een seconde verveelden. De diversiteit hield het boeiend, noem het zoals je wilt: wereldmuziek, rock, reggae, blues, Afrikaanse percussie… Vieux sprak met zijn elektrische gitaar, keek amper naar de hals ervan en zijn vingers leken uit zichzelf de weg te vinden naar de akkoorden, een indrukwekkend schouwspel om gade te slaan. Daarnaast beschikt hij ook nog over een hemelsmooie stem. Het eerste bisnummer bracht hij in zijn dooie eentje, met akoestische gitaar en frêle zang. Zowat de hele zaal hield de adem in. Bij de afsluiter toonde hij tot wat hij in staat is met een djembe. Vieux liet zich omringen door zeer bedreven Malinese muzikanten, met een stip voor Soulemane Kane als percussionist (djembe en kalebas). Alles samen een unieke ervaring, niet op zijn minst op basis van de innige verbondenheid met de muziek en de daaruit voortvloeiende uitbundige sfeer in de zaal.

Cut The Hill Gang stond dan weer voor één brok energie met een vlammend heet optreden. Het trio Walker, Meinerding en Kaufman werd uitgebreid met de fantastische keyboardspeler John Wesley Myers, ooit frontman van ILCK en tevens goed voor de ene helft van het waanzinnig rockende duo Black Diamond Heavies. Samen presenteerden ze ons een daverend muzikaal spektakel, doordrenkt met een brok psychedelica onder hoogspanning en op punk geïnspireerde bluesritmes. Op het podium niets dan plezier en ook voor de toeschouwer was de portie genot niet nauw afgemeten. Bijkomend pluspunt was dat ze alle vier over goed gesmeerde stembanden beschikten, waardoor de nummers een unieke stempel kregen op basis van de zangpartijen. Tijdens de afsluitende, met een rocksausje overgoten, boogie ging Johnny de nabijheid van zijn gitaarversterker opzoeken, om er tot aan de finale noot allerhande creatieve geluidsspelletjes uit te proberen, met onbetwistbaar succes trouwens. We zijn al getuige geweest van veel minder goeds. Het optreden van deze 'Kentucky devils' stond in het teken van de nieuwbakken cd ‘Mean Black Cat’.Daarop bewijst Johnny Walker er nog steeds veel zin in te hebben na de teleurgang van zijn vorige band: Soledad Brothers. Met deze gedurfde programmatie bewees de 4AD nogmaals zijn intrinsieke waarde in het West-Vlaamse muzieklandschap.

Patrick Lagae

reageer op dit artikel

 

    
      foto's: © Bobtje Blues 

       ___________________________

      
koppelingen:

         - site 4AD

         - MySpace Cut The Hill Gang
        
- site Vieux Farka Touré
       








      




 

 

 

 

 

 

 

 

 



























 


This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.