|
||
|
Goed op tijd naar Diepenbeek vertrokken voor de 2011-editie van Hookrock, het gezellige blues- en rootsfestival aan de Lutselusstraat in Diepenbeek. Lutselus… wat was daar weer mee? Enfin, vroeg vertrokken dus, want je weet maar nooit met de wegenwerken en allerhande omleidingen tegenwoordig. Maar niks, geen omleidingen en bijgevolg… véél te vroeg ter plekke. "Nee, meneer, jouw naam staat niet op één of andere lijst! En wie ben jij, zeg je? En wie heeft jouw naam doorgegeven? Nee, sorry, maar die persoon komt pas om twee uur." Fuck!!, denk je dan. Dan kom je eens in 'Djoppenbeek'… Maar goed, eigenlijk ging het op Hookrock om de muziek, zeker? En Hookrock had een redelijk copieus programma samengesteld met niet minder dan negen bands. Terwijl op het kleine podium, achteraan in de grote festivaltent, het Duitse, uit Schmachtendorf!, rockabilly-ensemble Rock 'n Feller was ingehuurd om de ombouwpauzes wat minder steriel te maken, kreeg de blues- en rockliefhebber op het grote podium toch wel serieus waar voor zijn/haar geld. Goed twee uur, natuurlijk namiddag, is het als Mr PC, alias Patrick Cuyvers, The Uploaders aan het werk zet voor een stevige set swing, jump, Louis Jordan, Rob Rio en andere stijlen uit de jaren '40 en '50. De band is overduidelijk in grote doen, Mr PC klinkt precies een beetje… krakerig, maar dat is best wel charmant. Limburg boven, ook met Different Tacos, zoals de MC aankondigde, een beetje opgerezen uit de as van Jitterbugs. Different Tacos doen… The Fabulous Thunderbirds. Niet écht The T-Birds, maar goed genoeg, plezant! Het moet zijn dat het aanwezige publiek niet meer weet wie The T-Birds waren, of zijn de Tacos niet zo héél erg goed, maar het mee- en inleven is duidelijk niet erg gigantisch (voilà seh, dat modewoord hebben we nu ook eens kunnen gebruiken). And now… something completely different. Speciaal moment toch voor het optreden van United By Music, een project waar Candye Kane zich volledig, en dat betekent nogal wat, achter heeft gezet. United By Music geeft een aantal mindervalide muzikanten en zangers/zangeressen de kans om voor een groot publiek op te treden… en het is werkelijk aangrijpend en tegelijk hartversterkend om zien met welk enthousiasme deze mensen zich van hun taak kwijten. Mooi! Na dit half uurtje United By Music is het de beurt aan Candye herself, in schitterende Gaga-achtige outfit. Candye beschikt nog altijd, vinden wij uiteraard, over één van de mooiste stemmen uit de bluesscene. Candye zou ook heel erg ziek zijn geweest, maar is nu genezen verklaard. Schitterend werk ook, overigens, van Laura Chavez (gitaar) en Sue Palmer (toetsen). Enfin, wij hebben genoten van Kane en van haar project United By Music. Wat we niet kunnen zeggen van de 'platte' show van de Nederlandse The Wildcats. De zanger/gitarist, we doen zelfs niet de moeite om zijn naam op te zoeken, noemt zijn bandje een 'kloteband' en daarmee kunnen wij het volledig eens zijn. Iemand binnen de organisatie zal misschien ook wat… 'rock' op Hookrock hebben gewild. Vandaar? De manier waarop The Wildcats een aantal klassiekers verkrachten, 'verkloten', om hun terminologie nog even aan te houden…, daarop zou eigenlijk best gevangenisstraf mogen staan. De band waarnaar we hadden uitgekeken, Rick Estrin and The Night-cats, en die ons bezoekje aan Hookrock 'memorabel' had moeten maken, heeft ons een beetje in de steek gelaten. Maar dat heb je nogal eens, als de verwachtingen té hoog gespannen staan, kan het nogal eens tegenvallen. Tegenvallen is te zwaar, maar, god, we weten niet hoe het kwam, maar Rick, hoe virtuoos ook, kon ons niet constant boeien. En als wij zo rondom ons keken, leek ook de massa niet overtuigend enthousiast. Maar goed, Rick is een 'showman' en het gedeelte show was er wel, maar niet overtuigend. Rick is ook een 'verteller' en dat had het publiek duidelijk niet door. Goede show van een… iets mindere Rick. En hebben wij ons geamuseerd? Jawel, maar niet altijd met de prestaties van de optredende bands! Jean Bervoets Dana Fuchs begon te laat, want haar vlucht vanuit Denemarken was met twee uur vertraging geland. Haar set was grotendeels een herhaling van wat we in Binkom zagen: beweeglijkheid, wild slingerende haren, gepassioneerde zang, knielen, heupen wiegen en dansen en dan toch tristesse met het verhaal over haar overleden zus in 'Song Bird'. Ook haar broer kreeg de onheilsboodschap van nog maar één jaar te leven. Zij schreef daarom voor hem de soulballade 'Keep On Rollin' dat zij geëmotioneerd zong. Voor het overige reeg zij haar succesnummers uit haar eerste cd aaneen: 'Lonely', 'Bible Baby', 'Misery' en 'Helter Skelter'. Achteraf bleef zij nog meer dan een half uur haar laatste album 'Love To Beg' signeren. Tevens wou iedereen met haar op de foto. Ver na middernacht (2 uur) sloten Johnny Mastro & Mama's Boys af. Hun set werd ingekort. Opzettelijk of niet, maar tot drie keer toe doofden de lichten in de zaal. Een teken dat het einde in zicht was? Johnny Mastro, harmonicavirtuoos uit Californië en zijn Boys waren voor mij de verrassing. Gewoonlijk hou ik niet zo van harmonicablues maar hij deed dat gesmoord, met distortion of in functie van de song en nooit schril of schreeuwerig. De groove en sfeer zat juist en diegenen die hen vergelijken met The Red Devils of de bluesstijl van Hound Dog Taylor zitten grotendeels juist. Ook zijn zang was soulvol. En met drummer Jim Goodall en zijn buitenissige look kreeg het oog ook wat... Spijtig dat zij zo vroeg moesten stoppen, maar blijkbaar gold er een afspraak dat om 2 uur 's nachts het doek moest vallen... Het publiek had graag nog meer gewild, want de tent zat nog goed vol en het bier vloeide nog rijkelijk. De wijn was echter op, dus geen miswijn op zondag... Mieke Geukens |
foto's: © Lambert Smits van boven naar onder: - Mr. PC (Patrick Cuyvers) - Candye Kane - Rick Estrin - Johnny Mastro ___________________________
|