Robin McKelle
Wolubilis, Sint-Lambrechts-Woluwe - 15 oktober 2011

In BTTR 79 hebben we u dit koperen keelgat op stiletto's uitgebreid voorgesteld en onze voorraad superlatieven hadden we al helemaal opgesoupeerd bij het verslag van haar concert in Flagey op 19 januari. We kunnen het maar niet genoeg gezegd krijgen; de New Yorkse Robin McKelle is zonder ook maar de minste twijfel het grootste vocale talent dat we de laatste jaren hebben ontdekt. Maar al te graag gingen we in op haar uitnodiging voor het concert in Wolubilis. Dit sfeervolle cultuurcentrum met zo'n 700 comfortabele zitjes was volledig uitverkocht en bleek het ideale kader voor een hartverwarmend optreden. Hartverwarmend, jawel, want moeiteloos toverde de kleine rosse een smakelijk stoofpotje van blues, soul, funk en jazz uit haar blender. 'Thinking outside the box' is bij Robins muziek kinderspel, want haar verfrissende eindproduct is net zo authentiek als de afzonderlijke ingrediënten...

Voor deze minitrip met slechts twee concerten - eentje in Genève en hier in de Brusselse rand - had Robin een vernieuwde band bij. Naast de getrouwe bassist Derek Nievergelt traden nu ook pianist John Deley (Dido, Henry Butler) en meesterdrummer Adrian Harpham (Leo Nocentelli, Henry Butler) aan. Robins vierde cd is in de maak. Hij verschijnt wellicht in januari en opnieuw sloot ze een deal met Sony Music. Uiteraard benutte Robin deze kans om Brussel - dat ondertussen aan haar voeten verankerd ligt - enkele nieuwe pareltjes voor te stellen.

Zo noteerden we een doorleefde versie van Billy Holiday's 'I'm A Fool To Want You', de frisse soulbluessong 'Fary Tellin' Me' (met een drumloopje dat aan Amy Winehouse doet denken) en een feestelijk ingekleurde 'Alright Okay, You Win' van Count Basie. We waren ook zeer gecharmeerd door Dionne Warwicks 'Walk On By' dat vrij conventioneel startte in een gedegen soulcontext maar uitmondde in improvisatorische jazz die als bij wonder voor een breed publiek toegankelijk bleef. Ongeveer in de helft van het concert stuurde Robin haar muzikanten even wandelen. In haar uppie ging ze aan de grote vleugel zitten voor twee ingetogen eigen composities: 'Angel' en 'So It Goes'.

Professioneel als ze is, zorgde Robin ook voor een feest van de herkenning. Ze heeft inmiddels een schare onvoorwaardelijke fans opgebouwd en die veerden simultaan recht bij de titelsong van de vorige cd 'Mess Around', haar sublieme interpretatie van de Bee Gees-song 'I Can't See Nobody' (die ze eigenlijk oppikte in de versie van Nina Simone) en Leonard Cohens 'Everybody Knows'. In dit bisnummers mochten de muzikanten beurtelings soleren. John Deley verbaasde door simultane virtuositeit op piano en zo'n knalrood Doors-orgeltje en Adrian Harpham blies ons simpelweg van de sokken. Hij is niet zomaar een drummer. Hij knalt niet eenvoudigweg op de drums, neen, hij drumt songs. We herhalen: hij drumt songs. Doet u gerust eens de moeite om de man te 'googelen' en te ontdekken dat hij behalve een vooraanstaand drummer in het New Yorkse jazzcircuit ook een doorgewinterde singer-songwriter en multi-instrumentalist is.

Wolubilis heeft een kurkdroge concertzaal. Zo eentje waarin een muzikant geen enkele steek mag laten vallen of u heeft het gehoord. De muzikanten van vanavond hebben de kurkdroogte met glans getrotseerd. En als u ons vraagt wie tegenwoordig stemtechnisch beter zingt dan Robin McKelle, dan moeten we bijzonder diep nadenken en blijven u het antwoord alsnog schuldig. Ecaussinnes, Peer, Ospel, (Ge)Varenwinkel... wat kunnen we hier nog meer aan toevoegen om jullie te overtuigen?

Franky Bruneel

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

 

    
      foto's: © Franky Bruneel

       ___________________________

      
koppelingen:

       - website Wolubilis
       - website Robin McKelle









































































 



 


This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.