C.W. Stoneking
Patronaat, Haarlem (NL) - 10 oktober 2011

2011 is het jaar van de Arabische Lente, oorlogen, wankele wereld-economie, faillissementen en nog veel meer van deze niet bepaald op-beurende thema's waarmee de moderne mens moet leven. In zo'n depressieve periode is een flinke dosis verstrooiing wel erg prettig. Kunstenaars, artiesten en muzikanten kunnen daar een prima handje bij helpen, want anders valt er weinig lol te beleven. Opmerkelijk is des te meer dat er een soort hang is naar vooroorlogse muziek of wat er door de vele invloeden sterk op lijkt. De Australiër C.W. Stoneking is samen met zijn Primitive Horn Orchestra een meester op dit gebied. Hij is een muzikant die gek is op pre-war blues, jazz, jaren '20-calypso en folklore. In combinatie met zijn eigen muzikale ervaringen tovert hij iedere zaal om tot een intieme nachtclub waar het publiek ademloos luistert of een dansje waagt.

Mannen die platte wollen petten dragen en geruite overhemden, grijze pantalons, zwarte bretels en glanzende zwarte schoenen, zochten met een glas bier in de hand een plek vooraan bij het podium. En vrouwen met knotten en strikken in hun haar - zoals je ze ook op reclameposters uit de jaren '30 ziet (de crisistijd van de vorige eeuw) schoven tegen deze mannen aan. De trend was gezet, alhoewel het publiek voor de meerderheid uit veertigplussers en grijsaards bestond die niets met deze uiterlijke kenmerken van doen hadden. Hoe dan ook, C.W. Stoneking kon ook in de kleine zaal van het Haarlemse theater Patronaat rekenen op een trouwe schare aan fans en liefhebbers. Benauwd was het zelfs in de zaal waar zo'n driehonderd mensen op elkaar gepropt stonden. Voor de volgende keer kunnen de zaalhouder en de tourmanager beter de grote zaal boeken.

Niettemin, de stemming zat er goed in. De Nederlandse band Maison Du Malheur opende de avond in een soortgelijke stijl als die van Stoneking. Zanger en liedjesschrijver J.P. Mesker bracht met zijn muzikale vrienden een set van bijna een uur. Grotendeels speelde het gezelschap nieuw werk van hun zojuist uitgekomen cd 'Waiting For Trouble To Come'. En echt, je waant je als toehoorder in de jaren twintig met onvervalste New Orleans-jazz of rocksteadybeat en rythm-and-blues uit de jaren '50. Publiekstrekker was zonder enige twijfel de tubaspeler, een boomlange vent met haar tot ver over de schouders, een baard van heb ik jou daar en een bontmuts op het hoofd. Hij zweepte met zijn spel zowel de band als het publiek op. Na Maison Du Malheur duurde het meer dan een half uur voordat C.W. Stoneking het podium betrad. Het publiek leek zelfs wat onrustig te worden tijdens het wisselen van de instrumenten, maar Stoneking en de zijnen kregen een warm applaus voordat er ook maar één noot was gespeeld.

De bandleider was gekleed in een wit kreukelig kostuum, terwijl de overige bandleden op de achtergrond in zwarte kledij stonden. Het was duidelijk wie de baas is. Qua show viel er verder weinig te zien, maar dan de muziek... Veel nummers van de cd's 'King Hokum' en 'Jungle Blues' passeerden de revue. Even leek het op een soort uitverkoop van 'alle-dertien-goed'. Het publiek had er geen enkele moeite mee, want de herkenning bood genoeg aanknoop-punten om enthousiast te reageren door te juichen, te fluiten en te klappen. Een spektakel werd het pas toen C.W. Stoneking een flink aantal liedjes solo deed. De Australiër begeleidde zichzelf of met de Dobro of met de banjo, en toegegeven verdienstelijk zelfs. Zijn brommende en soms naar verkoudheid neigende stem gaf hierbij een compleet beeld van een gedreven muzikant die zijn verhalen middels liedjes wilde vertellen. Hij nam ook de tijd om sommige songs vooraf toe te lichten. En dit waren de momenten waarop de mensen in de zaal aandachtig luisterden of hardop lachten wanneer Stoneking een grapje maakte.

Na ruim anderhalf uur hield de band het voor gezien. Opgewekt verliet het publiek de kleine zaal van het Patronaat. Terug naar huis. De batterij was weer opgeladen voor een week hard werken in roerige tijden. Mooi dat er muzikanten zijn die mensen levensvreugde geven door vervlogen muzikale jaren in één avond neer te zetten alsof je je werkelijk in een andere tijd bevindt. Aan C.W. Stoneking is deze missie volledig toevertrouwd.

Willem Croese

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

 

    
      foto's: © Willem Croese

       ___________________________

      
koppelingen:

       - website Patronaat
       - website C.W. Stoneking
       - website Maison Du Malheur

































































































 



 


This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.