|
||
|
Blues@Muzezaal kon andermaal op een goede opkomst rekenen voor dit dubbelconcert. Niet alleen heerst er telkens een uitermate rustige en gezellige sfeer in de muzezaal, maar bovendien ontvangt men er het publiek op een aangename manier. De tafeltjes, met daarop een voorraad borrelnootjes, staan dermate gerangschikt zodat iedereen een goed zicht heeft op wat zich op het podium afspeelt. Bovendien werd er destijds, bij de aankleding van de zaal, rekening gehouden met het feit dat hier hoofdzakelijk muzikale evenementen zouden doorgaan. Dit resulteerde in een goede akoestiek en dit zowel in de zaal als, zoals we van menig muzikant mochten horen, op het podium. Alles zat dan ook snor voor een heerlijk avondje België-Nederland... Wouter 'Doghouse Sam' Celis mocht met zijn Magnatones van start gaan. Je kon hem moeilijk als een support act voor Barrelhouse beschouwen, want Wouter liet al onmiddellijk merken dat hij de lat enorm hoog zou leggen. En alhoewel zijn vaste bassist verstek moest laten gaan wegens een heelkundige operatie, wist Bert 'Bird' Stevens het baswerk op een hoog niveau te houden. Doghouse Sam is zowat het beste wat de Belgische blueswereld de laatste tijd kon overkomen. Met zijn ongekunstelde eenvoud en innemende charme wist hij ook hier het publiek weer aan zich te binden met zijn ruwe op Hooker geënte boogies en bluesklassiekers. Wanneer hij de oude Kraftsmangitaar omgordt, weet je dat je enkele ruwe, opzwepende slideboogies te verwerken zal krijgen. Tevens stak Doghouse Sam zijn voorliefde voor Muddy Waters, Sonny Terry of Fats Domino niet onder stoelen of banken. Trouwens zijn versie van Domino's 'I'Am Ready' joeg ook nu weer onze adrenaline de hoogte in. Wij zijn alvast benieuwd naar de debuut-cd, die Sam onder leiding van Mischa Den Haring gaat inblikken. Top of the bill Barrelhouse mag je wel degelijk, samen met Cuby and The Blizzards, rekenen tot de eerste generatie Nederlandse bluesbands, die decennia hebben overbrugd. Het was alweer geruime tijd geleden dat we Tineke Schoemaker en haar kompanen zagen, en eerlijk is eerlijk… de band doet het nog steeds. Het is trouwens bijna niet te vatten, dat Barrelhouse in al die jaren steeds personeelswisselingen wist te voorkomen, maar meer nog dat de muzikanten er nog altijd enorm veel plezier aan beleven. Eenmaal op het podium wordt er voor de volle 100 % gemusiceerd. Dat de tijd niet altijd een negatieve invloed hoeft te hebben, merkten we aan Tinekes stem. Haar reeds altijd aanwezige bluesstem is er alleen maar rijper door geworden. Ook mogen we de broertjes Guus en John Laporte niet over het hoofd zien. Deze gitaristen zijn zo ongelooflijk op mekaar ingespeeld dat hun gitaarduels en 'call and response' spelletjes je met verstomming slaan. Dit alles aangevuld met de heerlijke pianoklanken van Han Van Dam en de solide ritmesectie van Bob Dros op drums en Jan Willem Sligting op bas, zorgde ervoor dat zowel een klassieker als 'Hard Time Killin' Floor Blues' als werk uit het recente album 'Vintage Blues' met veel verve werden geserveerd. Het was dan ook terecht dat beide bands door een meer dan enthousiast publiek voor een bisnummer terug op het podium werden geroepen. De mensen van Palethe mogen fier zijn op dergelijke concerten! Lambert Smits |
foto's: © Lambert Smits ___________________________
-
site Palethe
|