|
||
|
Het zilveren jubileum van wat nog steeds één van de fijnste bluesfestivals in België is, was een ietwat afgeslankte versie ervan. De gemeente Ecaussinnes, die het festival organiseert, had dit jaar maar liefst 25% van het voorziene budget afgeknibbeld. Dit vertaalde zich in een programma met slechts vijf bands, maar programmator Pierre Degeneffe bewees dat dit niet noodzakelijk een nadeel hoefde te zijn. Alle bands kregen immers ruimschoots de tijd om een volwaardige set neer te zetten. En het veelzijdige programma herbergde blues uit vier belangrijke brandhaarden van het genre: Chicago, Texas, de Amerikaanse westkust en Louisiana. Misschien heeft de verwende liefhebber wel ergens een 'grote naam' gemist, maar daartegenover stond dan weer dat de organisatie zeer zeker geen knijt heeft bespaard op de gezellige infrastructuur, kwaliteit qua klank en licht en de gebruikelijke professionele omkadering.
Ook de jonge Texaanse zanger-gitarist Shawn Pittman is in staat om een meer dan plausibel concert neer te poten, al is hij daarvoor sterk aangewezen op zijn begeleiders. Vorig jaar was hij in Ospel met de broertjes Moeller, nu had hij een multinationale klasseband samengesteld met de Duitse boogie-woogiepianist Christian Bleiming, de Duits-Turkse bassist Erkan Özdemir en de Amerikaans-Nederlandse drummer Boyd Small. Gedreven Texasblues werd ons deel. Pittman putte vooral uit zijn Delta Groove-debuut 'Edge Of The World' (2011) en voor het publiek, dat hier in Ecaussinnes toch wel grotendeels uit liefhebbers van het authentieke blueswerk bestaat, bleek dit concert toch een gesmaakte afwisseling tussen de twee Chicagosets in. Meer moeite hadden de bluespuristen (en laat ons duidelijk wezen, er is helemaal niets verkeerd met bluespurisme!) met de opzwepende muziek van Dwayne Dopsie & The Zydeco Hellraisers. Natuurlijk hoort een slotconcert een feest te zijn, en deze zoon van zydecopionier Rockin' Dopsie werkte zich uit de naad. Badend in het zweet sprong deze jonge accordeonhond op en van het podium, om zich al dan niet al spelend onder het publiek te begeven. Hij promootte uiteraard zijn cd's 'Up In Flames' en 'Get Down' en wij onthielden een toch wel mooie versie van 'Beast Of Burden' (Rolling Stones). Dopsie wil zydeco toegankelijk maken voor een hedendaags festivalpubliek en kreeg hier vooral het jonge volkje op zijn hand. Wij vergaapten ons aan de vingervlugge gitarist Shelton Sonnier maar vonden de 'ophitsendheidsgraad' van dit optreden er net een tikkeltje over. Het zijn absoluut niet de decibels noch een adrenalineshot die voor het absolute hoogtepunt van Ecaussinnes 2012 hebben gezorgd. Integendeel! Laat menig podiumbeest maar eens een cursus pretentieloze integriteit volgen bij Junior Watson! Deze sublieme gitaarkunstenaar, bekend van o.a. Canned Heat, Rod Piazza & The Mighty Flyers en Kim Wilson's Blues Revue, stond hier voor een duo-optreden met harmonicaspeler Andy Just. De extraordinaire Belgische ritmetandem, met Wilfried Maes op drums en René Stock op contrabas en basgitaar, zorgde voor een adequate begeleiding. Dit concert was gewoon af! Dit was hartverwarmende superkwaliteit van begin tot einde. Tussen zijn nummers door vertelde Junior Watson een hoofdstuk uit zijn meer dan veertig jaar vertoeven in de bluesscene van de West Coast. Meermaals bracht hij hulde aan zijn grote voorbeelden. Wat een sublieme versie van Pee Wee Craytons 'Blues After Hours'! Zo relaxt, zo cool, zo puur! Dat hebben we in geen jaren meer meegemaakt! We hielden ook van Watsons humor en van de manier waarop hij zijn eigen speelplezier op zijn publiek transponeerde. Junior Watson is een man van veel muziekjes. Zonder het belerende vingertje demonstreerde hij hoe een vleugje rumba of reggae een bluesje kan inkleuren. Hij vertelde over zijn nieuwe cd die twaalf 'instrumentals' zal tellen, naast slechts drie gezongen nummers, omdat 'hij zich eerder gitarist dan zanger voelt'. Laat ons die bescheiden houding ietwat nuanceren. Watson zingt meer dan behoorlijk en als bluesgitarist behoort hij zonder ook maar de minste twijfel tot de absolute wereldtop. Andy Just blonk als een fiere pauw. Ondanks zijn eigen behoorlijke staat van verdienste, was hij duidelijk vereerd dat hij van dit gezelschap deel mocht uitmaken. Misschien komt hij op cd iets minder tot zijn recht, maar live heeft hij ons bijzonder aangenaam verrast. Zijn ingetogen versie van 'I've Had My Fun' (Little Walter) was ronduit beklijvend! Spring Blues 2012 heeft gezien de besparingsmaat-regelen van de gemeente een bijzonder moeilijke denkoefening moeten maken. De kennis, het doorzet-tingsvermogen en de wilskracht van Pierre Degeneffe hebben echter het maximale rendement uit het fors verminderde budget gehaald. Maar hoe mooi het festival ook was, een affiche zonder een absolute topact (en we spreken hier niet over kwaliteit maar over bekendheid bij een breder publiek) heeft tot een lagere opkomst geleid. De reputatie van het festival heeft echter ook dit jaar weer bezoekers uit Vlaanderen, Nederland, Duits-land en het Verenigd Koninkrijk naar het Borinagedorp gelokt. Hopelijk ziet het gemeentebestuur van Ecaussin-nes in, dat Spring Blues in staat is om hun dorp op Europees niveau op de kaart te zetten. En als ze daar nu nog eens een beetje rekening zouden willen mee houden bij het opstellen van de begroting voor 2013... Franky Bruneel |
foto's: © Franky Bruneel (FB) © Michel Verlinden (MV) van boven naar onder: - John Primer (FB) - Little Boogie Boy (FB) - Dave Weld (MV) - Shawn Pittman (FB) - Junior Watson / Andy Just (MV) - Junior Watson (FB) - Dwayne Dopsie (FB) ___________________________
-
site Spring Blues
Festival
|