Jimmy Moliere Quartet
Stadsschouwburg, Brugge - 15 februari 2013
“Thank
you for coming and now we’re going to make some noise for you.”
In de bloedmooie Stadsschouwburg van Brugge kon u op 15 februari de
gitaarvirtuoos Jimmy Moliere aan het werk zien, voormalig begeleider van
o.a. Professor Longhair, Johnny Adams, Ernie K-Doe, Tommy Ridgley en
Fats Domino. In 2005 dwong orkaan Katrina de man met zijn Belgische
vrouw en dochter naar ons land te verhuizen. Tegenwoordig heeft de man
hier zijn eigen jazzkwartet.
Voor de grootste inspiratiebron van de man moeten we niet ver zoeken;
Wes Montgomery, één van de beste jazzgitaristen ooit, heeft de stijl van
Moliere mateloos beïnvloed. Zeker nu Moliere erin geslaagd is uit de
schaduw van anderen te treden en met zijn eigen jazzkwartet fenomenaal
presteert. Het wonderlijke vingerwerk, de hedendaagse klank en snelheid
van zijn muziek doen nooit vermoeden dat de man bijna een halve eeuw op
de planken staat. Het geheel is soms visueel wat statig maar wie even de
ogen sluit, ziet geen goed geklede en verrassend fitte man op het podium
zitten maar bevindt zich in een rokerige jazzclub waar naast de klanten,
zelfs de tegels dansen.
Geen
fan van jazz? Lees gerust verder, de muziek van Moliere slaagt er
namelijk in elke categorie te overstijgen. Wie aanwezig was in Brugge
hoorde jazz à la Montgomery, blues à la B.B. King en ja zelfs pop. Met
een ondeugende glimlach stuurde de man op een bepaald moment een
prachtige bewerking van Eleanor Rigby op het publiek af. Deze
onnavolgbare variëteit zorgt ervoor dat eentonigheid wordt vermeden en
het gebrek aan zang nooit stoort. Niemand kan zijn muziekstijl beter
verwoorden dan de man zelf: “Ik speel jazz. Maar het is eigentijdse
jazz. De nummers die ik speel, kan je je achteraf herinneren als je naar
huis gaat.” En of we dat konden. Mede dankzij de fantastische
begeleiding maakten we een optreden mee dat we niet gauw zullen
vergeten. En hoewel het geheel misschien wat traag op gang kwam, werd
ons geduld meer dan beloond en eindigde het optreden op een subliem
hoogtepunt.
Moliere
is gul genoeg om de ruimte te laten aan de talentvolle muzikanten
waarmee hij zich omringt. De bassist, Xavier Rau, die zowel akoestische
als elektrische begeleiding verzorgde, vervulde net als de drummer,
Jean-Pierre Pitteljon, perfect zijn rol. En hoewel ook zij zeker af en
toe verdiend in de spotlight kwamen was het vooral de talentvolle
pianist Mike Julien die naast Moliere onze aandacht trok. Een jonge
virtuoos als dit verdient niet minder dan op een podium te staan met een
levende legende als Jimmy Moliere.
Het
optreden bereikt zijn hoogtepunt wanneer Moliere met zijn ingetogen stem
de klassieker ‘That’s All’ van Nat King Cole aankondigt: “My wife told
me that every time I play, I should put in a song for the ladies.
Well, here is a song called That’s All and it goes
like this: I can only give you love that lasts forever. And a promise to
be near each time you call. And the only heart I own, for you and you
alone. That's all, that's all.” Kippenvel scheurt over de
collectieve rug van de zaal wanneer deze trage ballad onze harten
binnendringt. Moliere hoeft niemand meer te overtuigen wanneer hij,
“after all, it was Valentine’s Day”, een bewerking van ‘When a Man Loves
a Woman’ bracht. Na een onophoudelijk applaus krijgen we Jimmy alleen op
het podium. Hij breit een intiem einde aan een optreden waarover ik met
heimwee zal vertellen aan mijn kleinkinderen.