|
||
|
De aanwezige fotografen kijken elkaar vragend aan. Dit is geen belichting waarop ze hadden gehoopt. Gary staat voortdurend in het donker en er zijn veel witte backlights, té veel! Publiek en fotografen worden meerdere malen verblind door de slechtste lichtshow ooit in de A.B. Gary zegt niet veel, en komt eerder verlegen en onzeker dan arrogant over. Hij komt langzaam los als iemand “How you're feeling?” roept en hij een beetje aarzelend antwoordt: “A little bit hot, thank you”. Waarna hij weer gas geeft. Het door Motown geïnspireerde en Curtis Mayfield geïnjecteerde 'Ain't Messin' Around', heeft een catchy refrein dat Gary met falsetstem zingt. Dat Clark een fabuleuze bluesgitarist is, bewijst hij in B.B. Kings '3 O' Clock Blues'. En hij kent zijn leermeesters uitstekend. In de solo verwijst hij naar T-Bone Walker, één van de grote voorbeelden van B.B. King. Mooi! Deze adempauze duurt niet lang, want 'Travis County' is een pompende rock-'n-roll waarvan Kim Wilson van The Fabulous Thunderbirds duizelt. Het sfeervolle, met logge riff aangedreven 'When My Train Pulls In', vermengt blues, soul en rock evenredig, een beetje zoals we dat kennen van Free. Dat Clark zonder problemen blues, soul of Prince-achtige vocalen met overtuiging kan neerzetten, toont hij in de gevoelige ballad 'Please Come Home'. De snelle en smerige John Lee Hooker-boogie 'Don't Owe You A Thing' jut het publiek verder op, om ze daarna een euforisch gevoel te geven met het trage en stevige 'Numb', waarvan de gitaarriff wat wegheeft van 'Come Together' van The Beatles.
Het feest is compleet, helemaal af, mét een sterk uitgebalanceerde set, heerlijke songs, Gary goed bij stem en gitaar spelend zoals geen ander van zijn leeftijdgenoten. Bissen doet hij solo. Voorzien van gitaar en mondharp, brengt hij een 'intieme' versie van '(In The Evening) When The Sun Goes down'. De kers op het toetje! Peter Jacobs
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies
|
foto's: © Peter Jacobs
___________________________
koppelingen:
|