|
||
|
![]() zaterdag The Hellbound Hepcats uit Montreal mochten omstreeks 15 u. het startschot geven. Hun optreden op Goezot was bovendien hun eerste optreden in Europa en dat was te merken. Het trio trok alle registers open en wist ondanks het vroege uur de aandacht te trekken. Deze Canadezen upgraden het Sungeluid, zodat hun muziek scherper en sneller wordt. Moest Sam Phillips nog onder de levenden zijn, dan hadden zijn opnames bijna zeker in de lijn gelegen van wat dit trio presteerde. ![]() Neem 1/3 Seatsniffers, 1/3 Baboons en vervolledig met The Internationals en je hebt WB & The Mercenaries. Het is duidelijk dat Walter Broes terug is van weggeweest. Alhoewel deze band herinneringen oproept aan The Seatsniffers, klinkt hij toch enigszins anders. Het gitaarwerk van Broes komt steviger uit de verf en dit is vooral te danken aan de strakke ritmesectie van Bas Vanstaen op bas en Lieven Declerck op drums. Hun repertoire halen zij uit de diverse stijlen die tot de Amerikaanse muziekgeschiedenis behoren, waarbij vooral hun ode aan Ritchie Valens tot de verbeelding spreekt. ![]() Toegegeven, wij hebben altijd al een voorliefde gehad voor de sound van de gemaskerde Los Straitjackets. Hun instrumentale nummers zijn van een zodanig niveau dat je zelfs als niet-liefhebber van de surfsound moeilijk onberoerd kan blijven. Ook nu weer speelden zij een aantal van hun klassiekers, alvorens Big Sandy het podium op mocht. Neen, Sandy is geen dame, maar een goed in het vlees zittende en in maatpak gestoken man, die naast zijn zangkwaliteiten een meester is in het charmeren. Terwijl de plastic ![]() Wie dacht dat Big Sandy hét hoogtepunt was, kwam bedrogen uit, want ook Deke Dickerson & The Ecco-Fonics gaven er een lap op. Niet alleen is Deke een uitmuntend gitarist, maar ook een fenomenaal entertainer die met een set boordevol hillbilly, rockabilly en rock-‘n-roll wist te vermaken. Nummers als ‘Hot Rod Queen’, het swingende ‘ I Might Not Come Home At All, en Link Wray’s ‘Run Chicken Run’ gingen er bij het publiek in als zoetekoek. Dat de man zijn klassiekers kent, is een feit. De Cash- en Pierce-covers die Deke en zijn kompanen over ’t Hofke uitstrooiden, lieten hier geen twijfel over bestaan. zondag ![]() Van een ander kaliber waren de Franse The Shaggy Dogs. Voor een wild feestje moet je duidelijk bij dit viertal zijn. Hun muziek herbergt een allegaartje van invloeden. Flarden blues en bluesrock, evenals Britse blues werden hier vakkundig versmolten. Eigenlijk deden de heren ons een beetje denken aan Dr. Feelgood, alhoewel dit ook weer niet voor de volle honderd procent klopt. Hun set, die hoofdzakelijk uit uptempo-songs bestond, werd door het publiek enthousiast onthaald. Toen Howlin’ Bill het podium beklom om samen met de band een knap ‘Route 66’ neer te zetten, ontstond er tevens een creatieve harmonicabattle tussen Bill en de Franse frontman. ![]() Sugar Boy & The Sinners behoren zonder meer tot de top van de Nederlandse bands die live het publiek steeds weer weet aan zich te binden. Tomeloze energie, blues en rock-‘n-roll met een hoge energiewaarde, zijn de handelsmerken van deze Leidse jongens. Spetterende harpklanken, messcherpe gitaarpartijen en stuwende ritmes deden songs uit het onlangs verschenen debuutalbum ‘All You Can Eat’ alle eer aan. ![]() ![]() Rond middernacht reden wij huiswaarts, nog steeds nagenietend van dit schitterend muzikaal weekend. Goezot, bedankt en we zien mekaar zeker volgend jaar!
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies
|
foto's: © Lambert Smits
___________________________
|