Het is een goede gewoonte geworden om op vlak van bluesfestivals uit
onze winterslaap te ontwaken met de Southern Bluesnight. Het is moeilijk
te verklaren, maar dit evenement geeft ons steeds een boost. Het is onze
spreekwoordelijke muzikale Red Bull. Deze keer hadden de organisatoren
de Southern Bluesnight op een zaterdag geprogrammeerd. Wat een luxe om
er in alle rust naartoe te tuffen, zonder zich om de drukke
vrijdagavondspits hoeven te bekommeren. Over de comfortabele kijk- en
luisteromstandigheden van het Heerlense theater raken we na al die jaren
nog niet uitgepraat. Het was weer een beetje thuiskomen...
Rabozaal
Met
drie zijn ze (piano, zang, sax), ze komen uit Chicago, noemen zich
Erwin Helfer & Chicago Boogie Trio en verrassen met een schitterende
set… intimistische blues. Dat het niet altijd gitaargeweld hoeft te zijn
om te imponeren bewijst het Erwin Helfer trio ten overvloede. Naast de
schitterende pianopartijen van Erwin en de perfect ondersteunende
saxriedels van John Brumbach is er de ongelooflijk mooie bluesstem van
Katherine Davis. We waren bijwijlen zo aangegrepen door dat serene, dat
eenvoudige, dat integere, dat 'coole', dat… mooie, dat we vergaten
notities te nemen. Het trio kiest, uiteraard bijna, uit het klassieke
bluesrepertoire, maar er zitten toch ook een paar zijsprongetjes in. Zo
is er bijvoorbeeld het schitterend swingende 'Swannee River' (piano) en
krijgt John Brumbach de gelegenheid om ons van zijn kwaliteiten te
overtuigen, als dat dan nog nodig moest zijn. Eigenlijk zouden we het
Chicago Boogie Trio graag eens in een… rokerige club willen horen, maar
dat is tegenwoordig, met de geldende reglementering, zo goed als
onmogelijk. Als ik me één band(je) moet herinneren van SBN 2014 dan is
dat zonder de minste twijfel het Erwin Helfer & Chicago Boogie Trio.
Heerlijk!
Ook
heel erg de moeite in de 'pluche' Rabozaal is de set van Jim Byrnes.
Jim raakte in 1972 ernstig gewond in een bizar auto-ongeval, maar hij
vocht terug en dat voorval heeft hem nooit tegengehouden of belet om
schitterende muziek te maken. Jim en vrienden-muzikanten brengen meer
country en soul dan blues. Countrysoul dus eigenlijk... of is dat een
contradictie? Jim klinkt, qua stem, bijwijlen als een mix van Kenny
Rogers en… Sam Cooke. Waarmee we bedoelen dat Jim dat warme, opgewekte,
maar tegelijkertijd ook dat lichtjes trieste in zijn stem heeft. Dat Jim
zowat van alle markten thuis is bewijst hij met zijn repertoirekeuze.
Waylon Jennings, Albert King, Ray Charles (met wie Jim een tijd lang
samenwerkte), Little Willie John en Little Milton, ze passeren allemaal
de revue. Goede en hogelijk entertainende set van Jim Byrnes. Zo horen
wij het graag.
Ook
in de DSM Juke joint (de foyer van het theater) was een en ander
te beleven. Zo zagen en hoorden wij daar, onder andere, The Nines,
een contest winnende 'four piece' band uit Venlo. En bij de eerste
klanken wisten we het al: The Nines hebben het graag een beetje stevig.
Blues, (veel) rock en (een beetje) pop is wat zij de luisteraar te
bieden hebben. Zij noemen The Hoax (remember?) als hun grootste
inspiratiebron en dan weet de ietwat bluesrocker het wel. Zangeres
Kristel heeft een geweldige stem die uitermate geschikt is voor hun
soort rockblues. Dit is een goede set, met goede gitaarpartijen en
sterke zang. Niet onvoorwaardelijk mijn meug, maar aan het applaus en de
bijval te horen, wisten de meeste SBN-gangers dit toch te appreciëren.
En
voor blues uit de UK moesten we bij Tom Attah zijn. Alhoewel, Tom
klinkt alsof hij van een of ander 'cottonfield' is geplukt en
rechtstreeks vanuit de 'Delta' naar Heerlen is overgevlogen. Tom speelt
en zingt onstuimig, grimmig, maar toch ook heel erg ingetogen en
laid-back. Zijn geloofwaardigheid krijgt, voor ons dan, een beetje een
knauw wanneer hij met 'beatboxtoestanden' begint te haspelen. Dat is op
zich natuurlijk niet zo erg, maar… wij horen dat niet graag. Tijd dan om
zijn harmonicamaatje Katie Bradley erbij te halen. Eigenlijk zijn
er, bij mijn weten, niet zo enorm veel vrouwelijke harmonicaspelers,
maar Katie moet echt niet onderdoen voor de meeste van haar mannelijke
collega's. Ze heeft daarenboven nog een verrassend goed stem en samen
met Tom Attah zorgt zij voor een heel fel gesmaakte set.
Jean Bervoets
Limburgzaal
De
Southern Bluesnight speelt zich quasi simultaan in drie zalen tegelijk
af. Die ruimtes zijn ver genoeg van elkaar verwijderd opdat ze elkaar
geen geluidshinder zouden bezorgen. Als SBN-ganger verzamel je flink wat
kilometers onder de voetzolen als je vasthoudt aan het principe dat je
elke band wil zien. Tegelijk besluipt een gevoel van mateloze fierheid
je, wanneer je daarin ook slaagt...
De
Limburgzaal is een echte concertzaal met pakweg duizend staanplaatsen
voor het podium en driehonderd zitjes op het balkon. Ze is heel geschikt
voor pop en lichte muziek, maar ook voor de blues. Albert Castiglia
mag hier openen. Deze 44-jarige powergitarist komt reclame maken voor 'Solid
Grounds', zijn nieuwe cd die begin april verschijnt op het Duitse label
Ruf Records. Hijzelf is een Amerikaan, 'gecreëerd' door een Italiaanse
pa bij een Cubaanse ma. Albert 'Solid Power' Castiglia trekt flink van
leer. Hij is een degelijk gitarist en een verdienstelijk zanger, maar al
bij de eerste band kennismaken met de trillende grondvesten van een
nochtans robuust gebouw, vinden we eigenlijk een ietwat te gortige schok
voor ons naar de traditie smachtende blueshartje...
De
Southern Bluesnight is een van de eerste optredens van een uitgebreide
tournee die de 73-jarige Chicagolegende Tail Dragger met zijn
Nederlandse vrienden Robbert Fossen en Peter Struijk
onderneemt. Met zijn innemende persoonlijkheid, zijn haast predikende
bindteksten, zijn schuurpapieren stem en zijn door merg en been
snijdende songs ontpopt Tail Dragger zich tot de absolute
publiekslieveling. Dit is Chicagoblues ten top, dit is de authenticiteit
ten voeten uit. Later op de avond zien we de Chicagolegende keuvelen
tussen het publiek in de foyer. "Jij bent hier vanavond de enige echte
bluesman", zegt een aangeslagen fan tegen de krasse zeventiger. Op zo'n
momenten is Tail Dragger spaarzaam met woorden, maar hij lacht zijn
gouden tanden bloot. Fossen en Struijk zijn zeer gedegen begeleiders.
Hun toewijding voor en studie van de Chicagoblues levert vruchten af.
Beide Nederlanders klinken écht Chicago. Dit zijn al twee van de drie
Nederlanders aan wie we zonder blozen dit compliment durven geven...
Ook
heel energetisch is het slotconcert van Lucky & Tamara
Peterson, al is deze energie van
een andere orde. Tail Dragger bezorgde ons een warme innerlijke gloed
terwijl Lucky onze aandacht op een meedogenloze pulserende wijze
afdwingt. Rechtstaand aan de Hammond gedraagt Peterson zich haast als
een puberale deejay die een fuif draait en alle tieners op de dansvloer
wil zien. Klinkt het nog blues? Jazeker! Begrijp ons niet verkeerd, dit
is geen rock, zelfs geen bluesrock. Peterson bespeelt - ook op gitaar -
het gevoel van zijn publiek op een andere manier. Het is als een
sneltrein die jou geen keuze laat. Erop springen doe je gewoon. Later in
de set komt Lucky's knappe ega Tamara zingen. De band neemt wat gas
terug, want nu moet de diva schitteren. Ze brengt songs uit haar eigen
albums en laat ook op haar beurt zien dat ze een publiek kan
entertainen. En ze heeft best ook wel een leuk snuitje...
In
de DSM Juke Joint zien
we nog het knappe optreden van Little Steve & The Big Beat, een jonge
Nederlandse blues- en jumpbluesband die hoe langer hoe meer aan
populariteit wint. Het is ons duidelijk waarom. We bespraken recent nog
hun EP in ons tijdschrift. Van de cd waren we al knal achterover
gekeild, en Steven loste onze verwachtingen ook live moeiteloos in.
België... het wordt tijd voor Little Steve & The Big Beat!
Een
jamsessie sluit de Southern Bluesnight gewoontegetrouw af. Little Steve
is zowat de moderator en achtereenvolgens zien we artiesten bijschuiven
die gedurende de avond hebben opgetreden. Albert Castiglia en Tom Attah
dagen de jonge Steve uit, maar hij laat zich niet kennen. Er ontstaan
fraaie duels. Voor ons is het mooi geweest. Moe maar voldaan verlaten we
de schouwburg. We botsen Robert Fossen en Tail Dragger nog tegen het
lijf. Robbert vertelt Tail Dragger dat men wil dat hij straks de
jamsessie afsluit. "Dat wil ik best, maar alleen als jij ook meedoet,
Robbert!" is het antwoord. Tail Dragger is loyaal tegenover zijn
vrienden. Dat hebben we trouwens in oktober van vorig jaar zelf mogen
ervaren, toen we met hem, Mud Morganfield en The Rhythm Room All Stars
op tournee waren. Wanneer we op ons bedje in de abdij Rolduc in Kerkrade
neerploffen, zit Tail Dragger nog in onze kop. Maandagavond speelt hij
dicht bij huis, in de Banana Peel. O ja, zeer zeker willen we hem nog
eens een avond lang aan het werk zien. De Southern Bluesnight was weer
eens de moeite. Slaapwel en goodnight...
Franky Bruneel
reageer op dit artikel
terug naar de index van de concert-
en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To
The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift
voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we
u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies,
boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee?
Klik hier voor meer info.