Blues
Peer
Festivalterrein Peer - 18, 19 en 20 juli 2014
Na
de
verhuis, vorig jaar, naar een nieuwe site, wat volgens
ons toch een
aanzienlijke verbetering was, had de organisatie dit
jaar nog een paar
veranderingen (verbeteringen?) in petto om de 30ste
verjaardag van het
festival meer glans te geven. Er was een nieuw logo, een
gestileerde P
en B, en… een nieuwe naam. Het iconische, en volgens
sommigen 'oubollige' Belgium Rhythm & Blues Festival
werd gewoon… Blues
Peer. Deze nieuwe vlag dekte de lading duidelijk niet
helemaal. Ook
vooraan in de festivaltent was een vrij ingrijpende
verandering
merkbaar. De frontstage, waar de fotografen beperkt hun
ding mochten
doen, werd aanzienlijk verkleind. Tussen frontstage en…
'the people in
the cheaper seats' (Lennon) was een vrij grote
VIP-ruimte gecreëerd
waar Very Important Persons, tegen fikse betaling,
konden 'losgehen'.
Grote frustratie en ongeloof bij de fotografen… zij
mochten fotootjes
maken tijdens de eerste drie nummers van elke band, bij
Elvis Costello
en Los Lobos maar één nummertje, en daarna werden zij
met zachte maar
dwingende hand uit de frontstage verwijderd. Het was dus
zaak om op
tijd ter plekke te zijn. Enfin, wij waren op Blues Peer
om verslag te
doen van wat er op Blues Peer aan… blues te rapen en te
rapporteren
viel.
vrijdag 18 juli
Bloedheet is het in Peer wanneer Rusty
Roots
om 19 uur redelijk stipt de 30ste editie van het festival
op gang mag
trekken. RR is, bluesgewijs dan, één van de bekendste
Limburgse, en
naar uitbreiding Belgische, exportproducten en dat zij
voor de derde
keer op Blues Peer staan, is dan misschien ook niet
helemaal
onverdiend. Na een paar bluesjes gaat de pop- en rockkraan
open en zijn
het de 'nieuwe' Rusty Roots die solliciteren naar de
appreciatie van
het publiek. Dit lukt maar ten dele omdat de gemiddelde
bluesfan deze
Roots nog niet zo uitzonderlijk goed kent. Aan het eind
van de set
wordt B.B. King, figuurlijk dan, nog opgevoerd, maar dat
kan het geheel
niet echt meer redden. Wat Rusty Roots doet is… goed, bij
momenten héél
goed, maar niet écht meer iets voor de 'blues'liefhebber.
Rusty
Roots af, The 45's
op. The 45's zijn een kwartet jonge, nauwelijks
meerderjarige, knapen
uit Carlisle, UK, die een soort Engelse garagerock, genre
Dr. Feelgoed
en vroege Rolling Stones, op het publiek loslaten. Dat
betekent…
scherpe zang, snoeiharde gitaren, een snuifje harmonica en
rocken alsof
het al hun laatste gig ever is. Ze doen een beetje,
eigenlijk veel
zelfs, aan The Hoax denken, en dan weten jullie het wel,
zeker? The
45's werken 'hard' for the money, maar wij slaan daar
eigenlijk niet zo
onvoorwaardelijk van achterover.
Uit Frankrijk komen ze, Nico
Duportal & His Rhythm Dudes,
en dat is er helemaal niet aan te horen. Swing, jump, jive
en rhythm
and blues uit de jaren '50 worden ons deel. Er zit wat
Roomful Of Blues
en Big Town Playboys in hun set. De nummertjes zijn meest
uptempo, maar
toch ook wel wat bluesy dingetjes. De heren steken netjes
strak in het
pak en met de in Peer heersende temperaturen moet dat geen
pretje zijn.
Schitterend toetsenwerk, steengoede zang en gitaar, soms
zelfs met wat
T-Bone Walkerloopjes, stevige drums, erotiserende saxen en
een perfect
gevarieerde set… dat zijn Nico Duportal & His Rhythm
Dudes.
Genieten!
O ja, we zouden het nog bijna vergeten, Elvis
Costello,
jaja dé Elvis Costello, mag de activiteiten op vrijdag
afsluiten.
Costello… eh… blues? Nee, maar voor de fans misschien een
mooie
gelegenheid om hun idool nog eens aan het werk te zien en
te horen. De
échte bluesfan heeft halverwege de Elvisshow the building
al verlaten.
Jean
Bervoets
zaterdag 19 juli
Bij een temperatuur van ruim boven de dertig graden was
ademhalen niet
zo vanzelfsprekend. Om klokslag 12 uur mocht het
Nederlandse Stackhouse
als eerste band het podium trotseren. Met hun mix van
eigen werk en
goed gekozen covers serveerden zij gedurende 3 kwartier
uitermate
swingende blues en jumpblues.
De dames waren duidelijk aan zet op zaterdag. De eerste in
het rijtje was Joanne
Shaw Taylor.
Deze Britse blondine is nog maar 28 jaar en heeft ondanks
haar jonge
leeftijd reeds aansluiting gevonden bij de gevestigde
waarden van de
bluesrock. Naast het veelvuldig optreden is Joanne ook een
regelmatige
bezoekster van de opnamestudio, waar ze vier albums in zes
jaren
inblikte. Haar gedreven gitaarspel en rauwe stem hebben er
ongetwijfeld
toe bijgedragen dat Dave Stewart en Stevie Wonder een boon
voor haar
hebben. Het publiek wist haar stevige, boordevol energie
gebrachte
bluesrock wel te smaken. Persoonlijk hielden wij meer van
haar sublieme
versie van Frankie Millers 'Jealousy'.
De uit Chicago komende Deitra
Farr
tapt met haar band Soul Gift uit een heel ander vaatje.
Deze dame leeft
duidelijk de blues en soul. Met een fantastische band,
waarin gitarist
Alex Schultz, en Raphael Wressnig op Hammond, gaf Deitra
een lesje in
hoe blues en soul dienen gebracht. Vooraleer Farr op het
podium
verscheen, bracht Soul Gift met enkele instrumentale
nummers het
publiek reeds in de juiste stemming. Hier viel nog maar
eens op wat een
vakkundige snarenplukker die Schultz wel is. Met Deitra
werd het feest
compleet. Wat een stem heeft die dame toch! Uptempo
nummers wisselde ze
professioneel af met tragere songs. 'Bad Company', een
nummer dat zoals
Farr zelf aangaf, ze geschreven heeft over mensen die zij
niet mag, was
een staaltje van een slechte ervaring laten resulteren in
een parel van
een song.
Voor de derde maal waren de uit San Diego afkomstige The
Paladins
te gast in Peer. Stoppen is voor dit trio geen optie. Wel
waren zij dit
ooit van plan, maar de lokroep van de fans dreef hen toch
weer richting
podium. En ondanks de toch wel respectabele leeftijd van
hun songs,
staan die nog steeds als een huis. Wanneer de eerste noten
van
'Powershake' uit de speakers rolden, was het publiek al
duidelijk mee.
Daarna volgden de hits mekaar in sneltempo op. 'Lookin'
For A Girl Like
You', 'Irene', 'Look What You're Doing' en het rustige
'Down To Big
Mary's' maakten dat het publiek compleet uit de bol ging.
'Let's Buzz'
speelden ze beduidend trager dan tijdens hun set een week
vroeger op
Sjock, maar daar zal de hitte op het podium wel voor een
deel de
oorzaak van zijn geweest. Het publiek schreeuwde om meer,
maar de
'stage times' dienden gerespecteerd!
Na de originele muzikale aankondiging van Jan De Smet was
het de beurt
aan de in een strakke rode lederen jurk gestoken Servische
Ana Popovic.
Popovic heeft duidelijk een grote schare fans, die haar
messcherpe,
uitdijende gitaarsolo's weten te smaken. Ook nu weer
doorspekte ze haar
bluesrock met solo's in de hoogste regionen van de
gitaarhals. Naast
eigen songs viel vooral haar versie van de Stonessong
'Rain Fall Down'
op.
Hij stond er misschien wat wezenloos bij, steeds starend
naar zijn gitaarhals, maar dat Sonny
Landreth
een kei is op de slidegitaar is een feit. Voor Sonny was
het ook reeds
de tweede keer dat hij op het Peerse podium stond. Naast
een 9-tal
albums heeft Landreth ook zijn sporen verdiend als
sessiemuzikant bij
o.a. John Hiatt en de onlangs overleden Johnny Winter, om
er maar
enkelen te noemen. Naast het imponerende slidewerk,
trakteerde Sonny
ons op een schitterend 'The Promised Land' en zijn versie
van 'It Hurts
Me Too' was van een ongekende schoonheid. Plots verschenen
Ana Popovic
en de uit het niets opduikende Layla Zoe aan Sonny's zijde
om een
pakkende versie van 'Walkin' Blues' neer te zetten. Jammer
dat toen de
tijd om te fotograferen reeds ruimschoots was
overschreden...
Ietsje te laat verschenen de heren van Los
Lobos
op het podium. Het publiek kon amper nog wachten om het
feestje op gang
te trekken. Begonnen als een bruiloftsband heeft Los Lobos
zich door de
jaren heen geprofileerd als superband. Ze staken van wal
met
'Evangeline' en de toon was al dadelijk gezet voor wat een
uitbundig
einde zou worden van een broeihete zaterdag. Het publiek
ging uit zijn
dak en bewegen leek een must te zijn geworden. Feesten doe
je niet
alleen, moeten Hidalgo en Rosas hebben gedacht, want daar
kwam Sonny
Landreth reeds aangelopen. En ook Wressnig kroop opnieuw
achter de
Hammond. Wanneer even later Dave Gonzalez zich ook nog bij
dit sublieme
gezelschap voegde, kon de avond niet meer stuk. 'Papa Was
A Rolling
Stone' gleed naadloos over in 'Oye Como Va' en 'La Bamba'
deed de tent
daveren. Los Lobos deed wat ze moesten doen, feestelijk
afsluiten!
Lambert
Smits
zondag 20 juli
Het is héél vroeg dag wanneer wij om 12 uur, middag
inderdaad, al voor het podium staan om te noteren hoe The
Bluesbones
(uit Begijnendijk, of all places, en omstreken) op dit,
voor de
bluesfan
onaanvaardbaar vroege uur, hun blues aan de man gaan
brengen.
Aan het begin is het voor
de klankman(nen) precies nog een beetje
zoeken om de juiste balans te vinden,
maar eenmaal dat geregeld, kunnen
we genieten van een set met een hoog 'entertainend' gehalte.
Nico (de
zanger) heeft niet alleen een imposant figuur, maar ook
een geweldige,
dragende
bluesstem. Maar…The Bluesbones zijn meer dan alleen maar
een
goede zanger. Er zijn
die geweldige muzikanten, met onder
andere twee
steengoede gitaristen, die de band en de set kruiden en
optillen naar
een vrij hoog niveau. Wie om 12 uur nog niet uit zijn bed,
tent of
slaapzak was geraakt, heeft toch wel iets gemist.
Er komen nogal wat leuke dingen uit Zweden (Nilfisk, Saab,
Volvo) en daar mag je The
Hightones
ook bijrekenen. Binnen het bluesgenre beheersen zij een
aantal stijlen
vrij goed. Hun set is 'boogie' geïnspireerd, maar dat
vinden wij niet
erg, want was het, onder andere, John Lee Hooker niet die
de 'boogie'
zowat heeft geïntroduceerd in de blues? Verder herkennen
wij sterke
invloeden van The Fabulous Thunderbirds, T-Bone Walker en
Billy Boy
Arnold. Ze brengen ook fijne interpretaties van Shawn
Pitman- en Duke
Robillardnummers.
Spijtig
genoeg moeten de jongens na een uurtje plaats
ruimen voor Nikki Hill,
the
queen of rootsrock, rockabilly en vroege rock-'n-roll.
Nikki klinkt,
met dat typische schurende stemgeluid, als Little Eva,
Lulu en…
uiteraard Wanda Jackson. Een aantal fifties- en sixties
pop- en
rockdeuntjes ('Don't Look Back', 'I Know', 'Lights Out',
'The Girl
Can't Help It', 'Sweet Little Rock-'n-Roller') krijgen een
grondige
Hill-behandeling en we moeten toegeven… wij vinden dat
leuk. Hill doet
daarnaast ook wel wat soul en, haar eerste liefde, een
klein beetje
ska. Deze interessante, leuke set hebben we helemaal
'first row'
meegemaakt en we hebben ons geen moment verveeld.
Na Hill wordt het stilaan tijd om de 'grotere' kanonnen in
stelling te brengen, en de eerste daarvan is Guy
Forsyth.
Forsyth voorstellen is eigenlijk een open deur intrappen
en de set die
hij en zijn kompanen in Peer spelen, is gewoon...
fenomenaal. We hebben
Forsyth al een keer of tien gehoord en gezien, maar deze
Peerse set
klopt alles. Guy, in de omgang eigenlijk een heel aimabel
iemand, wordt
een beest op het podium. Hardwerkend, energiek, een
plezier om naar te
kijken en luisteren. Guy put overvloedig uit zijn 'oudere'
hits
('Taxi!', 'Mona!') die het uiteindelijk, begrijpelijk, nog
het best
doen. Nieuwere, eigen, nummers doen het niet zo goed
wegens
waarschijnlijk nog niet herkenbaar genoeg.
Als de Guy Forsythrook is opgetrokken, maken we ons klaar
voor wat misschien hét blueshoogtepunt van de zondag moet
worden: Chicago Blues: A
Living History.
MC van dienst is Matthew Skoller (harmonica) die eerst
Johnny Iguana
(piano) en Kenny Smith (drums) op het podium roept. Daarna
komen Billy
Flynn (gitaar) en Felton Crews (bas) the backline volledig
maken. Billy
Boy Arnold (harmonica en zang) komt als eerste 'legend'
aan de beurt,
gevolgd door John Primer (gitaar en zang), Billy Branch
(harmonica en
zang), Carlos Johnson (gitaar en zang) en Lurrie Bell
(gitaar en zang).
Goeie god, wat moeten we hierover vertellen? Het is
genieten vanaf de
eerste pianoaanslag tot het laatste gitaarakkoord!
Teleurstelling van de zondag is, volgens ons, Jimmie
Vaughan.
Jimmie, oudere broer van de betreurde Stevie Ray is… oud
geworden.
'It's been a long time since I had a good time' zingt (?)
Jimmie en zo
ziet hij er echt ook wel uit. Qua stemkleur (stem ??)
begint Jimmie een
beetje (gewild of niet) op zijn broertje te lijken. En om
toch een
beetje stem in zijn set te krijgen roept Jimmie Lou Ann
Barton op het
podium. Lou Ann, moe?, jetlag?, of iets anders?, kan het
gebeuren ook
niet echt naar een hoger niveau optillen. Maar, eerlijk is
eerlijk, het
is niet allemaal kommer en kwel want Jimmie was en is nog
steeds een
uitzonderlijk begaafd gitarist, die volgens het principe
'less is more'
geen noot te veel speelt, deed hij bij The Fabulous
Thunderbirds ook al
niet, en dat… is juist zijn charme en ook wel zijn sterke
punt. Jimmie
oogst wel wat succes met door iedereen herkenbare
nummertjes als 'Boom
Papa Boom', 'Chicken Scratch', 'Oh Lena' en de, als
eerbetoon
bedoelde?, SRV-hit 'Texas Flood'. Nee, van deze Jimmie
Vaughan hadden
wij, nog maar eens, (veel) meer verwacht.
Omdat Jeff Beck wegens ziekte niet in Peer kon zijn,
had de programmator de 'supergehypete' Seasick
Steve
(Steven Gene Wold, zo heet hij voluit),
hij was toch toevallig in de
buurt, geprogrammeerd. “Ik had nooit gedacht dat ik een
bluesmuzikant
(sic) zou worden. Ik had eigenlijk zelfs nooit gedacht dat
ik een
muzikant zou worden (resic)” opent Steve zijn set. En
Steve voert zijn
showtje op zoals we dat nu al een aantal
keren hebben gezien en
gehoord. Hij haalt, na een tijdje zoeken, een (jonge)
deerne uit
het
publiek voor wie hij dan een… ontroerende ballade zingt.
Scoren!! Samen
met zijn spitsbroeder, houthakker, Dan Magnusson (drums?)
speelt hij
een soort hardcore blues/folk/boogie/country, maar dan wel
van het
nauwelijks genietbare
hardere soort. Seasick Steve is een gimmick,
niets
meer of niets minder dan dat, maar een gimmick die serieus
aanslaat. Voor ons niet gelaten, maar we liggen er echt
niet wakker van
en worden er, gelukkig eigenlijk, ook niet seasick van!
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest complete
blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik
hier voor meer info.