|
||
|
Vrijdag 15 augustus Het moet zijn dat 'up there' iemand niet erg 'bluesminded' is, want toen Buckwood Mojo aan hun set begonnen om Swing 2014 op gang te trekken, ging de waterkraan vol open. BM opent zelf vrij sterk, nogal traditioneel met rocking blues, en ze doen binnen het deelgenre een aantal leuke dingetjes, dat wel. En aan het einde is er ook nog wel een streepje zydeco, maar… niet echt 'wow'. Zoals we ook niet echt warmliepen voor Albany Down, een Brits ensemble (uit Bedford, en dan weet je wel dat je je aan je bretellen moet vasthouden). Zelfs in de… tragere (blues)nummers is de rock nooit ver weg. Let wel, dit is geen slechte band, vinden wij, want we hebben al veel erger meegemaakt. Albany Down is Britse bluesrock, maar op een acceptabel niveau. Tijd dan om The BluesBones (uit Begijnendijk en omstreken, of all places) op het podium los te laten. Dat The BluesBones het in hoofdzaak moeten hebben van de gitaren van Andy en Stef en de bluesstem van Nico is algemeen geweten, zonder de andere bandleden tekort te doen, natuurlijk. We kregen een goede, typische BluesBones-set. Een Nederlandse collega vroeg ons of er in België nog een betere bluesband te vinden was. Op die vraag hebben we hem voorlopig het antwoord schuldig moeten blijven, want Swing duurde drie dagen. Aangekondigd als… 'sensatie' haastten we ons naar het podium om Rachelle Plas (uit Frankrijk) aan het werk te horen… en te zien. Rachelle is een zangeres-harmonicaspeelster die ook geen probleem heeft met een paar decibels meer. Ze heeft een goede stem, speelt nog beter harmonica, maar haar band kon duidelijk niet altijd de, soms aan een verschroeiend tempo, voorthollende Rachelle goed volgen... Wie Tommy Castro (and The Painkillers) nog nooit bezig had gezien en gehoord, moet een tijdje op een andere planeet hebben geleefd en zal toch wel onder de indruk zijn gekomen van het professionalisme van deze uitstekende band. Funk, soul, blues, (veel) New Orleans, het zit allemaal in het reuzenblik entertainment dat Tommy op Swing opentrekt. Heel erg veel meer willen we over deze set niet kwijt, alleen dat Tommy op een geweldig geapprecieerde manier de eerste dag van Swing 2014 heeft afgesloten. Zaterdag 16 augustus Dag twee in Wespelaar en het is warempel… goed weer. Openen doen we, allez niet 'wij', maar 'zij' eh, met Hideaway. Hideaway is niet zomaar een bluesband, nee, Hideaway is veel meer. Het is de ultieme en perfecte mix van alle mogelijke stijlen binnen het genre. Er zijn niet zo heel veel bands die onze aandacht kunnen vasthouden tijdens hun ganse set. Wel, Hideaway kan dat wel omdat ze zo gevarieerd zijn, zo pakkend, bijwijlen, zo… goed kortom. Alles is er. Blues, wat soul, een beetje cajun, een streepje Louisiana, een tikkeltje rock… perfect gewoon. Het is een straffe uitspraak, we zijn er ons van bewust, maar wat er na Hideaway nog komt… zal wel heel erg goed moeten zijn. Maar oké, er staan nog wel een aantal lekkere dingen op het menu. Zo is daar, onder andere, de hooggeprezen Dave Chavez Band uit Nederland. Zij doen Chicago, Texas en West Coast. Zij doen dat niet slecht, maar na de vele goede kritieken valt hun set toch wel een heel klein beetje tegen. De Dave Chavez Band is goed, maar ook weer niet exceptioneel. Plaats maken dan voor de imposante figuur van Eugene 'Hideaway' Bridges. Eugene herinnert ons er constant aan dat hij uit Houston, Texas, komt alsof dat gegeven alleen al garant staat voor een perfecte show. Wel… eigenlijk niet. Eugene weet ook nog te vertellen dat het eerste Europese land waar hij ooit optrad België is. Eugene, die ons af en toe aan B.B. King doet denken, speelt een beetje op 'safe' en doet voornamelijk 'klassieke' old school blues. Daar is, uiteraard, niks mis mee want dat is het eigenlijk wat de doorsnee festivalbezoeker wil horen. Goede Bridges-set, maar ook weer niet uitzonderlijk, vinden wij, en dat is een heel persoonlijke en dus compleet subjectieve mening. Om de set van The Statesboro Avenue, uit Austin, Texas, te becommentariëren moeten we diep in de doos met 'bluesrock', 'punkrock' en 'southern rock' duiken. Wie van de Delta Saints houdt, moet ook The Statesboro Avenue wel zien zitten want beiden bands evolueren zo een beetje binnen hetzelfde rocksegment van de blues. The Avenue is een sympathieke band, dat wel, maar dat redt hun set niet helemaal. Iets voor de liefhebbers van het hardere werk zouden we zeggen. Wie hadden we dit jaar nog niet gehoord op Swing? Juist, Stevie Ray Vaughan. Omdat Stevie, om gekende redenen, niet op Swing kon zijn, nam Bart Walker, met grote graagte, de honneurs waar. Met hulp van zijn Belgian friends poot Bart een set neer waarvoor 'bluesrock' eigenlijk een te zwakke omschrijving is. Bart is een goede zanger en een uitzonderlijk gitarist, maar 'te veel is trop en trop is te veel' en met die mening stonden we zo een beetje alleen in het verdomhoekje, want Bart 'gave the people what they wanted' en voor ons was dat er net iets over. Omdat er eigenlijk wel wat evenwicht mag zijn, had de organisatie van Swing de virtuoze, en precies altijd glimlachende, harplegende Charlie Musselwhite uitgenodigd. Charlie… wat moeten we daar nu nog over vertellen? Alle mogelijke superlatieven zijn al eens gebruikt. Charlie ziet er voor zijn 70 jaar nog heel vitaal uit en zijn show is dan ook navenant. Heerlijke harp, goede stem, blues zoals blues hoort te klinken... Charlie is een groot performer die een ongelooflijk knappe set neerzet. Wij tevreden, en met ons ongetwijfeld 99% van de aanwezige festivalgangers. Zondag 17 augustus Om de slaapkoppen op de vroege zondagnamiddag op de been te krijgen, had de organisatie aan de Boogie Beasts gedacht. Straffe gasten, de Boogie Beasts, die hun energieke, no-nonsense, rechtaan rechttoe set als een 'ice bucket' over het ietwat overweldigd publiek uitgieten. De Beasts bouwen hun set de laatste tijd precies meer en meer op rond harmonicaspeler Bernardo, hebben wij de indruk. De meeste nummertjes zijn, uiteraard, uptempo, maar dat is voor de volleerde of occasionele festivalganger duidelijk geen probleem. Boogie Beasts, we hebben ze misschien al een beetje te veel gehoord, maar toch een spannende set. Zo'n spannende set mochten we ook verwachten van Black Market III, de 'three piece' band van en rond Scottie Blinn, ooit nog gevierd gitarist en zanger bij The Mississippi Mudsharks. De BM III, uit San Diego, California, steken in hun 'rocky edged' blues een ingrediënt dat we… punkblues zouden durven noemen. Stevige, maar grotendeels best wel genietbare set. Tegen het einde, het was zo ongeveer etenstijd, ging de kaars een beetje minder fel branden en nam de publieksinteresse een beetje af, maar al bij al… well done, Black Market III. Wie houdt van rootsrock, rockabilly, countryrock en hillbillyblues zal zich bij Doghouse Rose (drie heren en een allerliefste dame, Sarah), uit Ontario, Canada, zeker niet hebben verveeld. Mag het ook even plezant zijn, ja? Op de playlist nogal wat Johnny Cash ('Fulsom Prison'), maar ook classics als 'Jackson', 'Sweet Home Alabama', 'At The Hop', 'Rock This House' (Stray Cats) en als encore 'Country Roads'. Het moet niet altijd kommer en kwel zijn. Wij hebben ons heel erg goed geamuseerd bij het luisteren en kijken naar Doghouse Rose, en we hopen van jullie zo ongeveer hetzelfde. Tijd dan om de bluesrockschuif nog even open te trekken met Joanne Shaw Taylor. Joanne komt uit Birmingham en het staal zal daar wel even sterk zijn als in Sheffield (Joe Cocker) zeker. Joanne kan gitaarspelen, kan zingen, maar niet in die mate om iedereen op de 'markt' in extase te brengen. De respons is dan ook maar… matig. Joanne doet eigenlijk ook niet echt veel moeite om het publiek voor zich te winnen. Joanne af en Walter 'Wolfman' Washington op. Maar net als de Wolfman aan zijn set wil beginnen, zet men de kraan hierboven weer wagenwijd open. Gevolg… weinig of geen publiek voor het podium. Walter, met een ietwat aparte stem, bouwt heel wat funk in zijn set in. Dat is best leuk, maar na een tijdje hebben we het wel gehoord. Wanneer de regen ophoudt, vinden toch wel wat meer liefhebbers de weg naar het podium, maar het kwaad is grotendeels geschied. Wat een schitterende, veelbelovende afsluiter van Swing Wespelaar 2014 had moeten worden, valt spijtig genoeg een beetje in… het water.
Jean Bervoets
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies
|
foto's: © Philip Verhaege en Alfons Maes _____________________
|