          

|
Rockabillynight CC Palethe, Overpelt - 7 november 2014
Deze
eerste door Palethe georganiseerde Rockabilly Night was van in het
begin reeds een succes. Met een goed lopende voorverkoop was de grote
zaal reeds aardig gevuld. Voeg daarbij nog de late beslissers die de
avond zelf opdaagden, en je kan al raden dat het er erg druk was.
Opvallend was ook nu weer dat het geen echte rockabillyliefhebbers
waren die present gaven. Blijkbaar ging het Overpeltse publiek
andermaal graag op muzikale ontdekkingstocht. Een ontdekkingstocht die
door de massa erg werd gesmaakt...
Spitsafbijters waren The Jerks.
Deze band ontstond uit de as van The Jumpin’ Jerks. Alhoewel ‘Jumpin’’
uit de groepsnaam verdween, klonken deze gasten, met roots in het
Maasland, allesbehalve tam. Met enkele goed gekozen covers zoals ‘She’s
Mine’, ‘Rockin’ Robin’ en het door de band aan de Aquinos opgedragen ‘I
Fought The Law’, zat de sfeer dadelijk goed. Hun opvallendste cover was
zonder twijfel de frisse en verrassende bewerking van Nancy Sinatra’s
‘These Boots Are Made For Walking’. Het beste bewijs dat The Jerks niet
zomaar een coverband is.
The Humtails moesten forfait geven wegens een ongeval waarvan één van
hun bandleden het slachtoffer werd. Als vervanger boekte Palethe Moonshine Reunion.
Wij hebben deze band reeds meerdere malen aan het werk gezien en toch
houden Clark Kenis en zijn kompanen het vuur nog steeds brandend. Niet
alleen heeft bassist en frontman Clark een enorm charisma, maar ook
muzikaal blijft deze band groeien. De aanwezigheid van Jorge Fortunato
op de Fender-lapsteel geeft het geheel bovendien een countrytintje
zonder daar echter in te overdrijven. Maar de hoofdreden waarom deze
band blijft boeien, is dat Moonshine Reunion het Amerikaanse muzikale
verleden perfect combineert met de evoluties die de daartoe behorende
genres sinds hun ontstaan doormaakten. Een bijna klassieker ‘Grip On
Reality’ uit hun album ‘Sex, Trucks & Rock-‘n’-Roll’ ging in hand
in hand met ‘Miss You So’, ‘Feelin’ Blue’ en ‘Open Road’. Schitterende
set!
Top of the bill waren Crystal and Runnin’ Wild.
Niet alleen had Crystal zich een andere look aangemeten, maar ook
muzikaal had het jonge meisje plaats gemaakt voor een dame. En dat
vertaalde zich ook in het repertoire. Met uitzondering van ‘Deadly
Day’, ‘Free The Demons’ en ‘L’homme à La Moto’ uit Crystals debuut-cd
en ‘It Doesn’t Matter’, bevatte de playlist heel wat nieuw materiaal.
En bij het zoeken van dit materiaal had Crystal het zich niet makkelijk
gemaakt. Uiteindelijk koos ze voor meer obscure songs waarbij zowel zij
als papa Patrick op gitaar konden laten zien wat zij in huis hadden.
Patrick omgorde ook regelmatig de akoestisch gitaar zodat hun set ook
wat intiemere momenten kende. Als slot mocht Johnny Trash zijn drumkit
ruilen voor de akoestische gitaar om samen met Crystal het bekende
‘Jackson’ af te vuren. Toen Patrick Ouchène tot slot nog enkele
akkoorden van Link Wray’s ‘Rumble’ uit zijn Gretsch perste, was dit
meteen ook het einde van deze eerste Rockabilly Night, waar
programmaverantwoordelijke Tom Coppers volgend jaar zeker een vervolg
aan zal breien.
Lambert Smits
reageer
op dit artikel
terug naar de index
van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender,
enz... Nog geen abonnee? Klik
hier voor meer info.
|
foto's:
© Lambert Smits
_____________________
|