The Village Goes Crazy
Bredene-dorp, 23 juli 2016


Voor de twintigste keer al, vond in de schaduw van de watertoren in Bredene, het mini-bluesrockfestival 'The Village Goes Crazy' plaats. De naam van het evenement dekt de lading quasi volledig. Het publiek bestaat naast een trouwe schare bluesrockfans in hoofdzaak uit honderden 'locals' die één keer per jaar samenklitten in de Dorpstraat om er feestelijk uit hun dak te gaan. Er vloeit bier, veel bier. Het geurt er zalig naar mosselen met friet en uit de speakers knalt bijzonder strakke bluesrock die bij dit publiek aardig in de smaak valt. Zo hebben ze het hier blijkbaar graag...

Klokslag 19 u. mag The Blues Vision aftrappen. We zagen deze West-Vlaamse jonge honden onlangs nog op het Patersdreeffestival in Tielt maar onmiddellijk vallen ons twee verschillen op. Vooreerst is er de klankmix die ons er hier in Bredene van overtuigt dat dit soort muziek in een lange, smalle openluchtzone wél perfect kan klinken. Dikke duim voor de klankman dus, die zich trouwens voor de rest van de avond uitstekend van zijn taak kwijt. Ja, ok, dit klinkt een beetje cliché, maar zijn beste beentje voorzetten klinkt nog wolliger. Enfin, de klank is gewoon super, hier in Bredene. Het tweede verschil is de bas. In Tielt was de nieuwe bassist Gerben Brys verhinderd, dus is dit eigenlijk het eerste optreden dat we van The Blues Vision in de nieuwe bezetting zien. Of dit iets terzake doet, vraagt u? Wel ja, dat doet iets terzake. Met Gerben is deze band nog meer als een band gaan klinken. Als een hecht team. We kennen ondertussen de kwaliteiten van zanger-gitarist Arne Demets, maar in deze bezetting lijkt het erop – neen, het is zo – dat de drie vrienden elkaar opzwepen en dat de synergische energie van The Blues Vision nooit hoger was. Naast enkele klassiekers (waaronder 'Stormy Monday') kiest de band vooral songs uit de cd's 'Kind Of Blues' (2015) en 'Counting Sheep' (2013). En laat nu net de titelsong van deze laatste ons favorietje zijn. Het aanstekelijke ritme slaat zeer zeker over op het publiek en als opener is dit optreden alvast meer dan geslaagd.

Daarna gaat het ettelijke versnellingen sneller, harder en luider met de Nederlandse Rob Orlemans & Half Past Midnight. Of dit een nadeel is? Maar neen, zeer zeker niet. We schreven het al in ons verslag over het Kwadendamme Bluesfestival: Wanneer de klank perfect is afgesteld, dan verzandt zelfs de hardste bluesrock niet in een muur van lawaai en kun je elke muzikant horen spelen. Ook belangrijk voor bluesrock – voor wat onze bescheiden mening betreft – is dat dit  doorgaans dertien-in-een-dozijn-genre wél heel genietbaar wordt, wanneer er muzikale virtuositeit is. In onze clichédoos vinden we termen als 'van alle markten thuis', 'al veel watertjes doorzwommen', 'doorgewinterd', 'gepokt en gemazeld' en 'door de wol geverfd'. Al deze termen zijn van toepassing op Rob, drummer Ernst van Ee en bassist Piet Tromp. Een zevental jaren geleden stond deze band hier ook al eens. Voor velen is het dus een prettig weerzien. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat Rob Orlemans hier veel fans heeft. Verschillende toeschouwers zingen de songs luidkeels mee. We zouden haast schrijven dat Rob er het dak af knalt, maar hier kan dat dus niet. Het is in elk geval feest. Op de eerste rijen treffen we zowel kleine kindjes als hun overgrootmoeders aan. Ze sluiten Rob allemaal in het hart en vice versa, want tot twee keer toe verdwijnt Rob met zijn gitaar in het publiek. En als we zeggen 'verdwijnen', dan bedoelen we ook letterlijk 'verdwijnen', wat in zijn geval – hij is maar een piepklein mannetje – heel gemakkelijk is. De klank, de sfeer, de appreciatie van het publiek én het vele spontane geïmproviseer van de muzikanten, maken dit tot het beste optreden dat we ooit van Rob Orlemans zagen. Rest ons nog drummer Ernst van Ee speciaal te vermelden. Zijn strakke timing, zijn duizelingwekkende snelheid en zijn vele capriolen met de sticks zorgen voor vele open monden. Als u onze mening vraagt – wat u niet doet, maar we geven ze toch – dan wordt het hoogtijd dat men in Nederland eens aan Ernst denkt, wanneer men de jaarlijkse Dutch Blues Award voor beste drummer uitreikt...

Bezieler Rudy Debeuckelaere neemt vandaag emotioneel afscheid als hopman van The Village Goes Crazy en hij bedankt uitgebreid Rutger Decloedt en Nancy Hoogenboom van de culturele dienst (zij nemen vanaf volgend jaar de stuurknuppel van dit evenement over) en het gemeentebestuur (dat voor dit gratis evenement de nodige fondsen voorziet). Misschien heeft u hier weinig boodschap aan, maar we garanderen u dat het ons eigenlijk wel een goed gevoel geeft, om de toekomst van dit sympathieke festivalletje verzekerd te zien.

Omstreeks 23.30 u. mag de Britse Joanne Shaw Taylor afsluiten. De nu dertigjarige Joanne raakte als tiener bezield door de blues toen ze de muziek van Stevie Ray Vaughan, Albert Collins en Jimi Hendrix leerde kennen. Op haar zestiende ontdekte Dave Stewart (Eurythmics) haar en twee jaar later nam hij haar mee op sleeptouw. Sinds 2009 neemt Taylor cd's op voor het Duitse label Ruf Records, tegenwoordig doet ze dat zelfs in Memphis en met de befaamde Jim Gaines als producer. Dit concert in Bredene speelt Joanne aan de vooravond van een Amerikaanse tournee. Niet minder dan 25 concerten gaat ze daar over de grote plas geven. Waarom vertellen we u dit nou allemaal? Wel, omdat we eigenlijk willen aantonen dat Joanne Shaw Taylor toch al iemand is. Iemand geworden is. Voor het geval u daar mocht aan twijfelen. Joanne brengt knappe songs, vooral uit de cd 'Dirty Thruth' (2014) en ook al enkele avant-premières uit 'Wild', haar nieuwe die in september uitkomt. Maar... de eerlijkheid durft ons van tijd al eens iets te gebieden... en hier gebiedt die eerlijkheid ons te zeggen dat The Village net iets minder Crazy gaat dan bij Rob Orlemans. Akkoord, het publiek kan deze cleane bluesrock, soms met jazzy inslag, en ook wel wat funkinvloeden, wel smaken. En na elke song volgt een welgemeend applaus, maar de massa kolkt niet echt meer. Misschien had Joanne beter vóór de pletwals Rob Orlemans & Half Past Midnight gespeeld, wie zal het zeggen?

In elk geval gaan we met een goed gevoel de nacht in. Wij – volgens sommigen afgedaan als bluespuristen van het ergste soort – die hebben genoten van veel loei en snoei, en dat zelfs drie bluesrockbands lang hebben volgehouden... Dat is voer voor de annalen! Spellen we dit goed? Staan er genoeg 'n-nen' in?

Franky Bruneel

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
     

    
      foto's:
      ©
Franky Bruneel

      _____________________