          

|
Swing (Blues For The People) Wespelaar - 19, 20 en 21 augustus 2016
vrijdag
Het was, wegens… wegenwerken hier en daar, een klus(je) om dit jaar in
Wespelaar te geraken voor de 29ste editie van het vermaarde Swing
Festival. En vermits de GPS van ons tien jaar oude karretje nooit is
geüpdatet, moesten wij een paar keer een beroep doen op welwillende
streekbewoners om ons verbaal naar de plaats van het gebeuren te
leiden. Enfin, uiteindelijk waren wij toch nog goed op tijd, en er was,
als bij wonder, ook nog een parkeerplaatsje vrij aan het station. Even
goedendag zeggen tegen de baas van het nabijgelegen café, maar deze
geweldige cafébaas bleek met pensioen. Dit allemaal terzijde, maar we
moeten toch ergens mee beginnen...
Goed op tijd dus om de nieuwe Blue Chevy’s
aan het werk te zien, en te horen vooral. De Chevy’s zijn terug, en
hoe! De Chevy’s, een streekproduct eigenlijk (uit de buurt van
Werchter/Haacht), staan tegenwoordig met acht (jawel) man op het
podium. Het mag dan ook niet verbazen dat hun sound heel wat
volumineuzer klinkt dan dat we van hen gewoon waren. Vooral de twee
blazers (sax en trompet) geven aan de band een gevoelige meerwaarde. En
wat hun set zo interessant maakt, is het feit dat ze eigenlijk geen
twee nummers van hetzelfde (deel)genre na mekaar spelen. Zo is er
bijvoorbeeld rock-‘n-roll, funky R&B, swing, jump, een beetje
Tex-Mex, wat swampblues, wat Louisiana, een streepje T-Birds en een
snuifje Americana. De Chevy’s leveren een krachtige, volwassen en
vooral interessant gevarieerde set af. Goed gedaan, mannen.
Ook
interessant en boeiend, zij het een beetje minder gevarieerd, is de…
show, we kunnen het niet anders noemen, van pianowizz en oer-Big Town
Playboy Mike Sanchez.
‘Hot’ boogiewoogie, 50’s rock, swing en rockabilly worden ons deel. Dit
alles gespeeld aan een verschroeiend tempo, het handelsmerk van Mike.
Ondanks het feit dat de man, naar eigen zeggen, ‘very ill’ is, geeft
hij een show weg die iedereen, en hem vooral, naar adem doet happen.
Ooit, in de tijd van de Big Town Playboys, was Mike een slanke en erg
beweeglijke jongeman die nogal eens bovenop zijn piano wilde kruipen,
maar dat zit er nu niet meer in. Mike heeft inderdaad nogal wat aan…
volume gewonnen, maar de stem en het onnavolgbare pianospel, zijn
handelsmerk dus, zijn er nog altijd. Wij hebben de Mike Sanchez show
van de eerste tot de laatste minuut van dichtbij gevolgd, een teken dat
het wel goed, heel goed, moest zijn.
Maar
toen moest het ‘grote kanon’ nog komen. Wie blues zegt, denkt, bijna
automatisch, aan Mississippi of Chicago, of… Peer. Welnu, om de
vrijdagavond in stijl af te sluiten, had de organisatie de Mike Wheeler Band,
uit Chicago, uitgenodigd. Mike, geboren en getogen in bluesville
Chicago dus, vertegenwoordigt van het beste dat de (Chicago)blues te
bieden heeft. Van jazz naar rock, pop, en zelfs top-40, Mike beheerst
het allemaal. Maar, zijn geweldige stem en dito gitaarspel roepen
onmiddellijk de sfeer van de 'urban blues' op. Mike heeft ooit het
podium gedeeld met Willie Kent, Koko Taylor, Buddy Guy, B.B. King,
Jimmy Johnson en Shemekia Copeland. Omwille van zijn grote verdienste
voor de blues werd hij in 2014 opgenomen in de Chicago Blues Hall Of
Fame. Mike Wheeler is blues met een ‘funky’ randje en voor dat laatste
zorgt dan weer de fenomenale en charismatische bassist Larry Williams.
De Mike Wheeler Band brengt blues zoals blues hoort te klinken. Een
fantastische set!
Jean Bervoets
zaterdag
Mogen we even een statement
poneren? Zo voor de vuist weg en nog voor we goed en wel aan het
verslagje van dag twee zijn begonnen? Wij – en dit is dus een louter
persoonlijke visie – wij vinden de editie Swing Wespelaar 2016 veruit
het meest veelzijdig geprogrammeerde bluesfestival in ons land, dit
jaar. De programmatoren tonen respect voor de bluesliefhebbers in de
ware zin van dat woord. Naast de traditionele blues besteden ze ook
aandacht aan nieuwe stromingen in de blues, zonder weliswaar zelf het
warm water te willen uitvinden en zelf te willen herdefiniëren wat
blues is. We zouden haast schrijven dat we ons als bluesfan niet
bekocht voelen, maar dat kan niet want Swing is gratis. Nog een reden
te meer om de organisatoren onze welgemeende gelukwensen aan te bieden
voor wat ze ons dit jaar presenteren. En dan nu dag twee...
De Nederlander Ralph de Jongh
'zit' ergens in de helft van zijn set, wanneer we Wespelaar
binnenstruinen. Terwijl we naar de behaaglijke dorpskom wandelen,
denken we aan een liedje uit onze kindertijd: 'Zwarte Piet,
wiedewiedewiet, ik hoor je wel, maar ik zie je niet'. Ja, okay, we gaan
u niet lastigvallen met dit soort pseudo-humoristische hersenspinsels.
Beloofd. Aangekomen bij het podium zien we iemand die er nog bleker
uitziet dan hij klinkt. Akkoord, Ralph kan zingen en spelen, maar om
een of andere reden gaat weinig bluesbezieling uit van de
(hoofdzakelijk) klassieke covers die hij brengt. Wel heeft hij baat bij
de aanwezigheid van een band rond hem, al slaat de vonk slechts over
naar de eerste publieksrijen.

Een iets groter bereik heeft Big Daddy Wilson.
Misschien komt dat omdat hij – of zijn repertoire, liever – doet denken
aan de 'work songs' en 'field hollers' van weleer. 'John The Revelator'
is daar een mooi voorbeeld van. Zo'n nummers versterken het
samenhorigheidsgevoel en nodigen uit tot meezingen. Big Daddy Wilson
heeft een mooie warme stem en zorgt met stemmige liedjes voor
interactie met zijn publiek. Roberto Morbioli van de Italiaanse band
Morblus begeleidt super op gitaar, al koestert het publiek ook
sympathie voor de diddley bow (éénsnarige zelfgebouwde gitaar) waarmee
Big Daddy aan het einde van zijn set uitpakt.
Ook de New Yorker Chris Bergson
zorgt voor animo. Hij heeft sterke songs die ergens over gaan, hij is
een bijzonder begenadigd gitarist en zijn enthousiasme werkt
aanstekelijk. Ook wanneer halverwege zijn optreden een snaar knapt,
bewaart hij zijn glimlachende cool en speelt hij onverdroten verder.
Ja, het klinkt misschien een tikkeltje gepolijst (sommigen gebruiken
hiervoor het synoniem 'blank') maar Bergsons moderne grootstedelijke
blues in variërende tempo's illustreert perfect de evolutie van 'onze'
muziek mét respect voor de oer-ingrediënten van het genre.

Daarna is het de beurt aan wat zonder de minste twijfel de 'mooiste'
act van het festival wordt. Hierover zijn de meningen onverdeeld. Ja,
wij beschikken over het privé-e-mailadres van Nikki Hill,
maar u krijgt het lekker niet... De vraag stellen hoe Chuck Berry anno
2016 zou klinken, is misschien ietwat ongepast. Berry leeft immers nog.
Veel klank komt er echter niet meer uit. De frivole Nikki klinkt als
een kruising tussen Berry en een Shirelle in overdrive. Als een kwieke
hinde dartelt ze over elke vierkante centimeter van het podium. Daarbij
schreeuwt ze haar songs – zowel eigen werk als bewerkingen van bekende
retroklassiekers – over Wespelaar uit. Gitarist Matt Hill geeft zijn
felbegeerde wijfjesdier de energie die haar muziek vereist. Nikki
Hill... dat is altijd een feest!
Jason Ricci
dan. Velen keken reikhalzend uit naar deze show want het is alweer
ettelijke jaren geleden dat deze virtuoze harmonicaspeler onze
contreien nog eens aandeed. Excentriek? Ja! Zelfingenomen? Ja! En
ondertussen is het donker geworden en staat Ricci wegens de ronduit
manke belichting met zijn kop in het duister. Het licht schijnt op zijn
witte doorkijkgewaad en de contouren van zijn klokkenspel blijken
prominent zichtbaar. Doet Jason dit met opzet? Dat laten we in het
midden. En neen, dit is geen woordspeling. Eén ding staat als een paal
boven water – dit is wél een woordspeling – en dat is het onmiskenbare
talent dat Jason op harmonica ten beste geeft. Op het kleine maar
dappere instrumentje, die harmonica dus, behoort hij tot de top-5 ter
blueswereld. Toegegeven, hij speelt niet altijd de pure blues. Maar
wanneer hij vol inleving het harde muzikantenbestaan declameert, dan is
hij de blues! Jason Ricci is op zijn eigengereide manier een zoveelste
hoogtepunt van Swing 2016.

Ondertussen heeft de verzengende zon plaats geruimd voor meedogenloze
plensbuien. Het regent kattenjongen en onder de beschermende
polycarbonaatplaten van de backstageruimte zoeken we troost in enkele
glazen met Mike Wheeler. Ondertussen maakt onze andere Chicagobuddy Toronzo Cannon zijn
opwachting. Als bij wonder houdt de regen op tegen de tijd dat Toronzo
'op' gaat. Gelukkig komt een groot deel van het publiek weer boven...
water. Alsof ze schoorvoetend de shelter verlaten nadat de bom is
gevallen, om te zien of de situatie weer leefbaar is. Door de regen is
de kracht wat uit het poer, ook wanneer Toronzo de pin uit zijn granaat
pleurt (wie zijn song 'The Chicago Way' kent, weet wat we bedoelen).
Niettemin zet Cannon een gave prestatie neer en genieten nog honderden
bluesfans van Toronzo's Chicagoblues versie 2.0. Opgelucht halen we
adem. Er zit veel zuurstof in de lucht. Zeker op Swing 2016!
Franky Bruneel
Zondag
Het weer is op zondag niet
echt uitnodigend. De bands zullen dan maar voor het ‘goede weer’ moeten
zorgen, en in meer of mindere mate doen ze dat ook. Er staan een aantal
interessante acts geprogrammeerd en wij zijn natuurlijk (razend)
nieuwsgierig hoe zij het er zullen vanaf brengen, en in welke mate zij
het trouwe Wespelaarpubliek tot een zekere vorm van extase, of
opwinding, zullen weten op te zwepen. Dit is een beetje een te zwaar
beladen zin, maar voor één keer… !?
We hebben het woord
excentriek opgezocht, en een paar synoniemen zijn: apart, eigenzinnig,
bijzonder, ongewoon, vreemd, afwijkend. En al deze synoniemen zijn
toepasbaar op Les Generals Jack,
de band rond Marc Bodart en Bart Ieven, laten we maar zeggen. De
‘Generals’ maken het ons, recensenten, niet gemakkelijk want zij zijn
een… avontuurlijke, experimentele band die een aantal genres mixt, maar
toch altijd wel hier of daar raakpunten met de blues heeft. Zo horen we
blues (jawel), rock, boogie, en een dikke streep reggae en ska. Hun set
is zo interessant gevarieerd dat we wel verplicht zijn om te blijven
luisteren tot het einde.
Iets minder gevarieerd en experimenteel is de set van Meena Cryle & The Chris Fillmore Band.
Meena, uit Oostenrijk, is, eerlijk is eerlijk, een degelijke zangeres,
maar… haar accent is afschuwelijk. Als ze zingt, valt dat niet zo erg
op, maar wanneer ze zich waagt aan een bindtekstje is het soms alsof we
naar een Oostenrijkse versie van ‘Allo, Allo’ staan te kijken en te
luisteren. Enfin, Meena is dus best wel een goede zangeres, maar soms
wil ze het te goed, te ingeleefd, doen en dan ontaardt haar zang nogal
eens in geschreeuw. Chris Fillmore is een (zeer) goede gitarist die
veel naar Stevie Ray Vaughan heeft geluisterd, en daar is uiteraard
niks mis mee. Hij houdt de set interessant genoeg om een vol uur te
blijven luisteren.
Wie dit jaar op Blues Peer was, heeft op zaterdag Eric ‘Slim’ Zahl & The South West Swingers
waarschijnlijk wel horen en zien openen. In Wespelaar zijn de ‘European
Blues Challenge’-winnaars weer van de partij. Een vol uur 'fifties- en
sixties-rock', rockabilly, rock-‘n-roll, boogie, swing en jump wordt
ons deel. Hun set is op een paar details na ‘krek’ dezelfde als die in
Peer, met hetzelfde repertoire, dezelfde grapjes en grollen en het
loopje door het publiek. Niet alleen Eric verzorgt de show, maar ook,
en in een hoge mate, de hyperkinetische toetsenman Oystein ‘Boogieman’
Undem. Dit is een vermakelijke en lichtjes voorspelbare show, wegens
onlangs nog geziene, maar voor wie er in Peer niet bij was, is dit een
welgekomen traktatie.
We hebben met welgemeende bewondering staan kijken en luisteren naar de set van Nora Jean Bruso & Luca Giordano Band. “I am the blues”,
zegt Nora regelmatig en we moeten haar gelijk geven. Deze op en top
100% Chicagobluesdame (is wel afkomstig uit Mississippi) kreeg ons
zover dat we soms vergaten een en ander te noteren. Nu worden wij, na
al die jaren, niet zo heel snel meer omvergeblazen door een of andere
act, maar Nora Jean slaagde daar wél in. Wat een stem! Wat een présence
en wat een inleving! En wat een verschil met sommige
‘puppet-on-a-string’ zangeresjes die denken dat ze de blues kunnen
zingen, maar niet meer doen dan een slechte imitatie brengen van
‘echte’ blueszangeressen, zoals Nora Jean Bruso. Nora Jean vertelt,
songgewijs, soms met een lach, maar ook met een traan, haar hele leven,
en dat is best ontroerend, de ‘real blues’, zeg maar. Nora wordt op
magistrale wijze begeleid door de ongelooflijk fantastische gitarist,
Luca Giordano. Wat die man allemaal kan! En geen gehussel met vijf
verschillende gitaren. Eén gitaar is voor Luca voldoende. ‘Back to
basics’, zouden we durven zeggen. Wat een geweldig bluesmoment in
Wespelaar!
Om het feest af te ronden had de organisatie The Music Maker Foundation Blues Revue
uitgenodigd, een aantal oudere bluesiconen die de (halve) wereld
rondtrekken om de blues te (blijven) promot en. Robert Lee Coleman,
Albert White, Alabama Slim en Robert Finley mogen elk in een paar
nummertjes bewijzen, als dat dan al nodig zou zijn, dat zij niet alleen
blues spelen, maar ook de blues… zijn. Joe Burton (trombone) en ook
bekend als ‘Lil’ Joe From Chicago praat het geheel aan mekaar. Het is
niet allemaal even netjes en foutloos, maar dat heeft juist zijn charme
en het is heerlijk om deze ‘oudjes’ zo enthousiast aan het werk te
zien. The Music Maker Foundation Blues Revue is een waardige en ten
volle geapprecieerde afsluiter van een, weeral, geslaagd Swing (Blues
For The People) Wespelaar. Proficiat mannen, het was écht goed.
Jean Bervoets
reageer
op dit artikel
terug naar de index
van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender,
enz... Nog geen abonnee? Klik
hier voor meer info.
|
foto's:
© Philip Verhaege en Franky
Bruneel
_____________________
|