          

|
Internationaal Boogiewoogie- en Bluespianoconcert Beauforthuis, Austerlitz (NL) - 20 augustus 2017
Het
Beauforthuis, een gewezen boerderij, is gesitueerd in Austerlitz. In
dit dorp ten oosten van Utrecht liet Napoleon Bonaparte in 1804 de
helft van zijn troepen, zo'n 18.000 man, samenkomen. Vandaag geniet
Austerlitz vooral bekendheid bij cultuurminnaars omwille van het
gemoedelijke cultuurhuis waar een jaarlijks festival en enkele
boogiewoogieconcerten plaatsvinden, georganiseerd door Martijn Schok,
de populairste van de Hollandse beoefenaars van dit genre, en zijn
echtgenote en zangeres Greta Holtrop, steeds gekleed als 'madame des
huizes'.
Ook
deze keer hadden ze enkele interessante gasten: Philippe Lejeune (FR),
Jörg Hegemann (DE) en Filiep Ketels (aka Boogie Phil) (BE). Hun trouwe
kompaan Maarten Kruiswijk bespeelde met een soepele swing de drums en
leverde de ideale ondersteuning voor de vier pianisten op een rij...
Boogie Phil toonde zich
van de deelnemers het meeste 'mainstream'. Hij speelde ongebreideld
maar bleef ietwat hangen in een te klassiek repertoire.
Philippe Lejeune uit
Toulouse maakte hier zijn Nederlandse debuut. Hij zette een eerder
jazzy benadering neer en had geen schroom om zich stilistisch in de
buurt van Duke Ellington te begeven. Maar hij 'boogieficeerde' voor de
gelegenheid ook Stevie Wonder. Deze man herkent als geen ander
melodieën die hij boogiegewijs kan omzetten in plezier voor iedereen,
temeer omdat hij van de traditionele akkoorden afwijkt.
Jörg Hegemann, opgeleid
door Axel Zwingenberger, de Duitse meester, verving hier zijn zieke
landgenoot Christian Bleiming. De fundering van zijn virtuositeit ligt
bij Albert Ammons. Hij speelde bijzonder ontspannen en met gevoel voor
dynamiek. Hij liet originele composities herleven of bracht eigen
versies, geschoeid op de leest van oorspronkelijke schema's.
Martijn Schok & Greta Holtrop
tot slot. Het bij liefhebbers bekende koppel dompelde ons in
vergelijking met de andere gasten onder in een palpabele retrosfeer.
Hij, Martijn, is introvert maar subtiel aanwezig. Hij lijkt een van die
Napoleon III-bourgeoissalons in rood fluweel te animeren. Zij, Greta,
is een voluptueuze schoonheid in een lange jurk. Hier zorgde ze voor
het welbehagen van enkele oudere heren in hun zondagse pak. Hun
fantasierijke repertoire liet ons in gedachten mijmeren over Harlem en
enkele weelderige speakeasy...
Het goed gestructureerde programma van dit concert zorgde voor een
evenwichtige afwisseling tussen solo's, variërende duetten en een
glansrijke finale zonder kladwerk ŕ la 'wie gaat nu wat doen?' zoals we
het elders al vaak hebben meegemaakt. Van bij de eerste noot liep alles
hier vlekkeloos. De mooie warme namiddag in het Beauforthuis zette zich
na het concert verder met een knapperige barbecue in de tuin...
André Hobus
(vertaling: Franky Bruneel)
reageer
op dit artikel
terug naar de index
van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender,
enz... Nog geen abonnee? Klik
hier voor meer info.
|
foto's:
© Liliane Hobus
_____________________
|