          

|
The Norman Beaker Band
Crossover Music Pub, Gent - 5 november 2018
Een
optreden van The Norman Beaker Band is altijd om je vingers van af te
likken. Beaker & Co houden het bij een professionele uitvoering van
klassieke blues met knipogen naar soul, funk, rock-'n-roll en pop. Zo
is Beaker zot van Buddy Holly. Geen zat gedoe op scène, geen
notenfiles, geen ego of pose. Geen noot te veel. Altijd rocken en
shuffelen, afgewisseld met een trage. En altijd met humor, want Norman
is een volleerd showman die zijn publiek in ere houdt. Binnen de vijf
minuten steekt hij de zaal in zijn broekzak en neemt hij elke
gelegenheid te baat voor een woordspeling of een lol.
Vandaag
de dag, brengt hij veel eigen nummers, afgewisseld met een saluut aan
zijn ouwe maat Jack Bruce ('White Room'), een eerbetoon aan
inspiratiebron Albert King (inderdaad, 'Born Under A Bad Sign') en
songs die hij zelf hoog aanslaat, zoals 'Sitting On Top Of The World',
'Tough On Me, Tough on You' van Lonnie Mack of ook nog 'Mellow Down
Easy' van Little Walter. Vanavond hebben we zelfs recht op een rockend,
onbekend nummertje van stadgenoot John Mayall ('It’s Over'). Het is te
weinig bekend dat The Norman Beaker Band een zelfstandig opererende
eenheid vormt en niet enkel optreedt als de geprefereerde
begeleidingsgroep van Van Morrison, Chris Farlowe of Larry Garner. Het
is vooral te weinig geweten dat The Norman Beaker Band over een eigen
repertoire beschikt, dankzij de compositiekunsten van Beaker zelve. De
officiële erkenning kwam laat, maar in januari 2017 mocht Beaker meteen
via de erepoort binnen: hij werd opgenomen in de American Heritage
Blues Hall Of Fame - een eer die nog maar weinig Britten te beurt is
gevallen.
Beaker speelt wel eens een langere gitaarpartij, maar eigenlijk is
gesoleer uit den boze. Wel mag zijn dikke vriend, rechterhand en
bassist John Price eens tonen waarom deze groep aan twee gitaren
voldoende heeft. En orgelman Nick Steed, mag een swingend nummer
brengen uit zijn soloplaat. Nick Steed bespeelt een dubbel klavier en
tekent in hoge mate voor het ouderwetse R&B-geluid met funky
onderlagen. De vaste drummer was vandaag niet van de partij, maar
vervanger Bob Oates had zich perfect ingewerkt: geen tik te veel, geen
slag te hard, gewoon het lied meer kracht bijzetten.
Het eigen werk van Beaker, gaat diverse kanten op en vertoont veel
affiniteit met stevig rockende pop. De teksten zijn hedendaags,
relativerend en vaak grappig. In 'Details' worstelt de man met zijn
perceptie van de vrouw – die het alleen maar over details heeft.
'Loaded For Bears' is geïnspireerd door Bugs Bunny en 'Option On You'
is een leuk liefdesliedje, evenals 'Only I Got What The Other Guys
Want'. Ze zijn gemaakt om mee te zingen. Maar de man staat wel degelijk
met beide voeten in deze wereld en hij kan ook trage blues aan, getuige
daarvan 'Break It Down', een nummer uit 1988 over het teveel aan
misstanden in onze samenleving, of het pakkende 'I Love Her Like I Love
The Sky'.
De groep was geweldig te spreken over de gloednieuwe Crossover Music
Pub in Gent en ondergetekende onderschrijft die mening graag.
Eddy Bonte
reageer
op dit artikel
terug naar de index
van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues
en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de
meest complete blueskalender, enz... In nummer 106 van ons blad (juni
2018) brengen we trouwens een uitgebreid interview met Chris Cain. Nog
geen abonnee? Klik
hier voor meer info.
|
foto:
© Eddy Bonte
_____________________
|