The Norman Beaker Band
Crossover Music Pub, Gent - 5 november 2018


Een optreden van The Norman Beaker Band is altijd om je vingers van af te likken. Beaker & Co houden het bij een professionele uitvoering van klassieke blues met knipogen naar soul, funk, rock-'n-roll en pop. Zo is Beaker zot van Buddy Holly. Geen zat gedoe op scène, geen notenfiles, geen ego of pose. Geen noot te veel. Altijd rocken en shuffelen, afgewisseld met een trage. En altijd met humor, want Norman is een volleerd showman die zijn publiek in ere houdt. Binnen de vijf minuten steekt hij de zaal in zijn broekzak en neemt hij elke gelegenheid te baat voor een woordspeling of een lol.

Vandaag de dag, brengt hij veel eigen nummers, afgewisseld met een saluut aan zijn ouwe maat Jack Bruce ('White Room'), een eerbetoon aan inspiratiebron Albert King (inderdaad, 'Born Under A Bad Sign') en songs die hij zelf hoog aanslaat, zoals 'Sitting On Top Of The World', 'Tough On Me, Tough on You' van Lonnie Mack of ook nog 'Mellow Down Easy' van Little Walter. Vanavond hebben we zelfs recht op een rockend, onbekend nummertje van stadgenoot John Mayall ('It’s Over'). Het is te weinig bekend dat The Norman Beaker Band een zelfstandig opererende eenheid vormt en niet enkel optreedt als de geprefereerde begeleidingsgroep van Van Morrison, Chris Farlowe of Larry Garner. Het is vooral te weinig geweten dat The Norman Beaker Band over een eigen repertoire beschikt, dankzij de compositiekunsten van Beaker zelve. De officiële erkenning kwam laat, maar in januari 2017 mocht Beaker meteen via de erepoort binnen: hij werd opgenomen in de American Heritage Blues Hall Of Fame - een eer die nog maar weinig Britten te beurt is gevallen.

Beaker speelt wel eens een langere gitaarpartij, maar eigenlijk is gesoleer uit den boze. Wel mag zijn dikke vriend, rechterhand en bassist John Price eens tonen waarom deze groep aan twee gitaren voldoende heeft. En orgelman Nick Steed, mag een swingend nummer brengen uit zijn soloplaat. Nick Steed bespeelt een dubbel klavier en tekent in hoge mate voor het ouderwetse R&B-geluid met funky onderlagen. De vaste drummer was vandaag niet van de partij, maar vervanger Bob Oates had zich perfect ingewerkt: geen tik te veel, geen slag te hard, gewoon het lied meer kracht bijzetten.

Het eigen werk van Beaker, gaat diverse kanten op en vertoont veel affiniteit met stevig rockende pop. De teksten zijn hedendaags, relativerend en vaak grappig. In 'Details' worstelt de man met zijn perceptie van de vrouw – die het alleen maar over details heeft. 'Loaded For Bears' is geïnspireerd door Bugs Bunny en 'Option On You' is een leuk liefdesliedje, evenals 'Only I Got What The Other Guys Want'. Ze zijn gemaakt om mee te zingen. Maar de man staat wel degelijk met beide voeten in deze wereld en hij kan ook trage blues aan, getuige daarvan 'Break It Down', een nummer uit 1988 over het teveel aan misstanden in onze samenleving, of het pakkende 'I Love Her Like I Love The Sky'.

De groep was geweldig te spreken over de gloednieuwe Crossover Music Pub in Gent en ondergetekende onderschrijft die mening graag.

Eddy Bonte





reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... In nummer 106 van ons blad (juni 2018) brengen we trouwens een uitgebreid interview met Chris Cain. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto:
      © Eddy Bonte

      _____________________