Blues in Schoten
CC De Kaekelaar, Schoten - 17 november 2018


Eerder op de dag was de stoomboot van de grote kindervriend uit Spanje aangemeerd nabij het Eilandje in Antwerpen. In zijn kielzog had de Sint een hele hofhouding, inclusief Zwarte Piet, de huishoudster – wat een draak was ons dat zeg! – Bart Peeters en de Antwerpse burgemeester. De Wever schaapachtig in iemands kielzog, kunt u zich dat voorstellen? Enfin, dit terzijde. Maar omdat ook de grote mensen hun pleziertje mogen hebben, was er op twee boogscheuten van Antwerpen de zestiende editie van Blues in Schoten. Dit gezellige indoorbluesfestival sluit gewoontegetrouw het festivalseizoen af. Tot Nederland het in maart weer op gang trekt. Wij dus naar cultuurcentrum De Kaekelaar in de heimat van Joske Vermeulen. Wat is een Kakelaar, vraagt u? Wel, dat is een Phoeniculus purpureus, een vogel uit de familie van de boomhoppen. Maar het woord wordt ook gebruikt in de betekenis van een drukke, ijdele babbelaar. Een kwebbel, een opsnijder. Nou ja, elk vogeltje zingt zoals het gebekt is hé, zeker op een festival met vier bands van uiteenlopend allooi.

Vooraleer we het over de verschillende kakelaars op Blues in Schoten hebben, willen we met klem onderstrepen hoezeer we het appreciëren dat dit festival absoluut niet heeft bespaard op klank en licht. In technisch perfecte omstandigheden komt elke band prima uit de verf en dat leidt tot talrijke  geneugten, ook al bulkt de programmering niet van ronkende namen uit de allerhoogste bluesregionen.

Stipt om halfacht mogen de Travellin' Blue Kings de eerste noten kraken. Deze nieuwe band kenmerkt zich door een 'achterstevorenbenadering'. Veel debuterende collega's gaan eerst enkele jaren intensief optreden en vinden op een gegeven moment de tijd rijp voor een eerste cd. Deze jongens zijn begonnen met het opnemen van een cd (die we in BTTR 108 gaan recenseren) en zijn vanavond pas aan hun tweede optreden toe. Maar voor alle duidelijkheid: neen, dit zijn geen groentjes! Stephan Hermsen (zang/gitaar/harmonica) kennen we als frontman van The Electrophonics. Gitarist Jimmy Hontelé en bassist Winne Pennincks maakten in die hoedanigheid ook de dienst uit bij Howlin' Bill en drummer Marc Gijbels ligt het best in het collectieve publieksgeheugen van bij The Rhythm Bombs. Travellin' Blue Kings brengen het soort rootsrock dat vandaag heel populair is in het (vooral Nederlandse) bluesidioom. Wij vinden dit een geslaagde openingsact en 'Wired Up', een 'instrumental' met een flink uit de kluiten gewassen surf-attitude, veroorzaakt zelfs een flinke deining in het publiek. Voor deze kings vallen in de lage blueslanden vast mooie wegen te betravellen. Zeker weten!

Laat ons over de Slow Burners maar meteen met de deur in huis vallen. Dit is voor ons dé verrassing van de avond. Ook deze band bestaat uit door de wol geverfden die op het bluesveld al menige jaren nieuwe patatten hebben geoogst. De hammondkapriolen van Stefan Verbeek en de energieke trefzekerheid van drummer Frank Pauwels etaleren vakmanschap en ook gitarist Paul Van den Berg is een eersteklasbak. Uiteraard is zanger (en slaggitarist) Johan 'Hobo Jo' Loisen de smoel en het uithangbord van de band. Hij is mister cool himself en zijn grafkelderstem is gewoonweg geknipt voor de blues. Hij doet ons meermaals denken – en dat geldt trouwens ook voor het stilistische van de hele band – aan Blue Blot. We genieten vooral van de trage slijper 'The Girl On Platform n° 9', een nummer mét diepgang, en 'I'm Packing Up' waarin Paul slidegitaar in de allerbeste Chicagotraditie ten berde brengt. We noteren ook een stip bij de twee backingvocalistes die halverwege de set de band komen vervoegen. Ja, we zijn er ons van bewust dat normaliter enkel en alleen werkwoorden kunnen worden vervoegd, maar Annemieke en Rozemieke zijn vanwege hun perfecte stembeheersing echt wel meebepalend voor de totaalsound van de Slow Burners. We kenden de band niet, hadden dus geen verwachtingen, maar we genieten met volle teugen.

Na de ombouwpauze meldt MC Henk Van der Sypt dat het tijd is voor een serieuze klepper. Het internationale publiek kent Gene Taylor inderdaad als de toetsenman van o.a. The Fabulous Thunderbirds, The Blasters, Kim Wilson's Blues Revue, Canned Heat, enz... Het verhaal gaat dat hij als prille tiener zelfs nog met T-Bone Walker zou hebben gespeeld, maar dat durven we niet bevestigen. Wij Belgen beschouwen Gene ondertussen naar analogie met Slongs ook een beetje als Dievanongs want hij woonde en werkte verschillende jaren in België. Het is dus een blij weerzien en ook muzikaal zit het snor. Was Gene een politieker geweest, dan had men hem een populist genoemd want hij speelt veel lekker in het gehoor liggende bekende deuntjes waarmee bij een breed publiek makkelijk te scoren valt. 'Shake, Rattle & Roll', 'The Things I Used To Do', 'Mardi Gras', Slim Harpo's 'Raining In My Heart' en ga zo maar door. Maar... als pasmunt voor het makkelijke succes kiest Gene – eerlijk is eerlijk – ook dubbelgelaagd materiaal. Zo speelt hij 'Drinkin' Wine Spo-Dee-O-Dee', een prototypische rock-en-rolljumper, in de originele vuilbekkende pro-alcoholische en motherfuckende versie zoals Sticks en zijn oudere broer Brownie McGhee die in 1946 vertolkten. Het nummer werd pas twee jaar later een hit toen Sticks een iets minder provocerende versie uitbracht. Gene's dirty mind kiest dus voor het ongekuiste stuff. Of dat iemand anders is opgevallen, weten we niet, maar wij beleven er lol aan. A dirty mind is a joy forever, ja toch? Een speciale vermelding gaat uit naar Bart Mulders, veruit de meest authentieke gitarist van vanavond. Wat komt hij soms akelig dicht in de buurt van T-Bone! En ook speciale gaste Geneviève Dartevelle wint moeiteloos de publiekszieltjes voor zich met bijzonder hoogstaand harmonicaspel. Met een feestelijke 'Jambalaya' sluit Gene zijn aardige set af.

Als afsluiter mag The Little Victor Band aan- en optreden. En die band blijken Shakedown Tim & His Rhythm Revue te zijn. Hoe komt de uit Memphis afkomstige Salvator Dali van de blues – zo noemt men hem weleens – bij Tim terecht, horen we u vragen. Wel, ze kennen mekaar al geruime tijd, want Victor bezigde in het verleden ook al Fried Bourbon als backinggroep. Na de split bleef hij zowel met Tim als met Steven Troch werken maar nu lijkt hij resoluut voor Tim en zijn roedel te hebben gekozen. Dat lijkt ons niet verkeerd want Troch is een meesterlijk harmonicaspeler en zijn gitarist Steven van der Nat is ook al zo'n beest. Die twee zouden, volgens ons, de aandacht volledig van Victor hebben afgeleid en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tims band heeft geen harmonicaspeler en Tim zelf kent perfect zijn rol als begeleider, zodat Victor op beide instrumenten de lead kan nemen. De combinatie werkt dus – ook hier – al speelt de band iets minder explosief dan we van hen gewend zijn. Dat is normaal, want ze treden in Victors repertoire ietwat uit hun comfortzone. Victor speelt een soort bezwerende blues in een wat chaotische stijl die eigenlijk wel bij zijn persoonlijkheid past. Een aanzienlijk deel van zijn charisma spruit ook voort uit zijn flamboyante kleurrijke klederdracht. Zo is zijn hoofddeksel gemaakt van een dood luipaard, enfin, een klein stukje van een dood luipaard. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat het ook synthetisch kan zijn. Victor promoot repertoiregewijs uitgebreid zijn nieuwe cd 'Deluxe Lo-Fi' en doorspekt zijn act met visuele gimmicks en flauwe grappen. Dit is pretentieloos amusement, wat op dit uur – middernacht is achteloos maar ruimschoots aan ons voorbijgegaan – perfect beantwoordt aan het incasseringsvermogen van het nog resterende publiek.

Blues in Schoten 2018 zal ons bijblijven als een aangename avond met een leuk publiek en een eerder bescheiden programmering, maar in technisch perfecte omstandigheden waar veel organisatoren maar beter eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Franky Bruneel




reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... In nummer 106 van ons blad (juni 2018) brengen we trouwens een uitgebreid interview met Chris Cain. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Franky Bruneel

      _____________________