Big D & Captain Keys en Detonics
Parking CVO, Diest - 7 september 2019


Wie denkt dat echte juke-joints alleen op het Mississippiaanse platteland te vinden zijn, heeft het grondig fout. In Ruiselede bijvoorbeeld, is de legendarische bluesclub Banana Peel gehuisvest in wat ooit een opslagplaats voor veevoeders en steenkolen was. En op de parking van het Centrum voor volwassenenonderwijs (CVO) in Diest staat een constructie van opeengestapelde containers die aan de voorzijde met een bricolagestructuur van oude ramen met elkaar zijn verbonden. Het lijkt wel alsof die dingen met haken, oogvijzen en spanbanden aan elkaar hangen. Maakt u zich vooral geen zorgen. De constructie is bijzonder stevig en hoe inventief het er aan de buitenkant ook uitziet; binnenin is er een kleedruimte, een echte bar, een mooi podium en een gezellig ingerichte publieksruimte in twee verdiepingen. En plaats voor wel 200 man. Dit ding, waarvoor iemand eens een passende naam moet bedenken, was voorheen de backstage van de Gitannekesfoor, een muziek- en circusfestival in Herselt dat eerst uit zijn voegen is gebarsten en sinds 2017 'on hold' staat. In nummer 110 van ons tijdschrift meldden we al dat Nico De Cock van de BluesBones zich over deze speciale locatie ontfermt en er op regelmatige basis bluesconcerten wil organiseren. Wij konden onze nieuwgierigheid niet onderdrukken en trokken er op 7 september heen.

Nico's partner in crime in zowel deze nieuwe organisatie als in de eerste act van de avond, is toetsenman Edwin Risbourg. Samen vormen ze Big D & Captain Keys en dit is hun allereerste optreden. Pas op met wat u zou durven vermoeden, want niets is minder waar. Deze jongens zijn allerminst groentjes. Per slot van rekening zijn dit twee sleutelfiguren van de BluesBones. Naast klassiekers als 'Everyday I Got The Blues' of 'Got You On My Mind' brengen ze ook enkele tot op het bot afgestripte BluesBones-nummers. BluesBones... tot op het bot... heeft u 'm? Zo dragen ze 'Broken Tears' op aan BTTR- en Rootstime-medewerkster Mieke Geukens die twee dagen eerder is overleden en dat is een pakkend moment. Een plezante noot valt wanneer het publiek luidkeels 'Devil's Bride' meebrult. Ja, dit is voor Nico en Edwin een thuismatch. Het geluid is hier opvallend perfect en dat maakt luisteren naar deze muziek in al zijn puurheid een waar genoegen. In alle eenvoud is Edwin (hier aan de digitale vleugel) een ware virtuoos. En dat Nico een van de beste zangers in het Belgische bluesland is, wisten we al langer. Vandaag verrast hij ons vocaal met 'Whiskey And You', een nummer van de Amerikaanse countryzanger Chris Stapleton. Wat zegt u? U houdt niet van country? Akkoord, maar dit snijdt wel door merg en been. "I drink because I'm lonesome and I'm lonesome because I drink". Als deze wrange boutade de blues niet heeft, vertelt u ons dan eens wat wél. Big D & Captain Keys... we hebben ervan genoten. Echt waar!

Nico heeft sinds kort ook zijn eigen boekingskantoor (Big D Bookings) en de tweede band van vanavond komt logischerwijze uit die stal. Nou ja, stal... euh... we willen niet oneerbiedig zijn, maar zo zegt men dat nu eenmaal in het jargon. Detonics won in 2016 de Dutch Blues Challenge en dat is niet verwonderlijk. Hun aanstekelijke westkustswing is redelijk onweerstaanbaar. Teveel amateurbandjes schrappen de eerste 's' uit dat woord. Detonics zeer zeker niet! Met Kars Van Nus heeft ook deze band een charismatische hopman die prima zingt en op harmonica adequate ondersteuning biedt. Het is een lust voor het oog wanneer toetsenman Raimond de Nijs simultaan keyboard en orgel speelt en gitarist Raymond Nijenhuis tovert de swing uit een Fender Telecaster en dat is vrij ongewoon. Deze stijl vraagt om een vette 'hollow body' maar hey... Raymond klinkt goed – we bedoelen uiteraard zijn instrument – en dat is al wat telt. Raymond is trouwens relatief nieuw in deze band maar toch is hij coherent aan de rest verklit. Aan de contrabas vinden we een bijzonder hard werkende Jasper Mortier. Wat is dat lang geleden zeg! Detonics put gretig uit hun twee cd's. Hoogtepunten zijn – wat ons betreft uiteraard – 'The Rat' (van de cd 'Raise Your Bet') en  'She Knows How To Love Me' (uit 'Live Evidence'). In de tweede helft van de set drijft de band het showgehalte ietwat op en stilistisch krijgen ze voldoende opening om aan variatie geboorte te geven. Het uitstapje naar New Orleans valt in de smaak en in 'Bring It On Home To Me' slagen ook zij erin om de publieksbek te ontsluiten.

Twee goede bands op een schitterende sfeervolle locatie met een perfecte klank en professionele omkadering. Heel veel meer moet dat toch niet zijn. Verschillende belanghebbenden – waaronder ook het CVO, hopen dat de stad Diest deze containerconstructie vergunt en dat de backstage van de Gitannekesfoor hier een definitieve bestemming krijgt. Nico, Edwin, en sinds vanavond ook een flinke trits bluesfans uit de regio, hopen dat hier nog veel mooie bluesoptredens mogen volgen. En wat die passende naam betreft... wat dacht u van 'het Gitannekeskot'?

Franky Bruneel

         

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Franky Bruneel

      _____________________