Hageland Blues & Roots Night
Zaal De Roos, Glabbeek – 2 maart 2019


Hageland Blues & Roots is de verderzetting van Meensel Blues dat in 2003 schuchter ontstond aan de toog tijdens Meensel Kermis. Van een lokaal evenement met twee plaatselijke bands evolueerde Meensel Blues tot een kleinschalig festival met internationale allure. Omdat het festival ook het toeristische aspect van het Hageland – met zijn vele fiets- en wandelroutes – aanzwengelde, én omdat de programmering verbreedde, werd het festival in 2016 omgedoopt tot Hageland Blues & Roots Night. Dit sympathieke festival trapt in Zaal De Roos in Glabbeek het voorjaarsfestivalseizoen af...

Als opener kiezen organisatoren meestal een bandje uit de regio. Hier viel de keuze op Rusty Ron, afkomstig uit Boutersem. Voor ons een goede keuze. Met vooral zelf geschreven nummers brengt dit trio hun eigen podium-enthousiasme over op de toch al talrijke vroege aanwezigen. Ze houden een strak ritme aan en het stoort nooit. Een ideaal bandje om in de kroeg of op de kermis de sfeer erin te houden.

Als tweede band is er The Hi-Ballin' Daddies. Van deze Mexicaans band hebben we eerlijkheidshalve nog nooit gehoord. Maar hiervoor ga je naar een festival, juist om nieuwe dingen te ontdekken. Als deze dan nog eens reuze meevallen, kan je avond al niet meer stuk. Met hun sound uit de jaren vijftig rocken deze twintigers alsof ze al decennialang op een podium staan. Soms klinkt de band als een goedkope versie van Los Lobos, wat een compliment is. Het maakt The Hi-Ballin' Daddies tot een uiterst verrassende muziektrip. Dit optreden is alvast een ideaal visitekaartje.

De band hierna is zeker geen onbekende meer voor de meeste bluesliefhebbers onder ons. Black Cat Biscuit hoeft dan ook geen introductie meer. Ondertussen is de relevantie en de populariteit van Black Cat Biscuit gestegen tot ongekende hoogten. En dit vijftal blijft maar groeien. 'Bad James', 'Parrot Woman', en 'Train 66' passeren allemaal mooi de revue. Het zijn stuk voor stuk mooie composities. Tijdens 'What I Really Need Is You' krijgen de mannen zelfs een deel van het publiek aan het dansen. Afsluiten doen ze met 'Sons Of A Vampire' waarbij het ritme blijft voortgestuwd. Yeah. Sinds 2015 heeft deze vriendengroep een mooi parcours afgelegd. Waar gaat dit eindigen? Dat we het niet weten, maar dit verhaal mag nog lang duren. Zulke bands zijn er veel te weinig. Schitterend optreden.

Een band die ook kan swingen als geen ander zijn de Detonics. De formatie uit Nederland maakt swingende en kwieke sixtiesblues die tot leven komt door de doordringende zang van Kars Van Nus. Hij is gezegend met een fraaie, soepele stem. Hun nummers hebben een breed uitgesponnen, dynamisch bewegend geluid dat je doet denken aan een dansvloer met de nodige cocktails binnen handbereik. Het is een band die behendig een sfeer op poten zet. Vervelen doet dit nooit, ook omdat nieuwste aanwinst Raymond Nijenhuys op gepaste momenten even gas geeft met zijn gitaar. Indien nodig nemen ze gas terug, wat 'Bullet Through My Heart' tot een uitschieter maakt. Het knappe nummer 'Bring It On Home To Me', met zijn funky bluesriff is één van de hoogtepunten van dit schitterende festival. Dit is blues zoals we het graag hebben.

Ze zijn geen voortrekkers van een beweging, maar The Ragtime Rumours vertegenwoordigen hun eigen beweging. Wat ze doen, doen ze te gek en het is heel erg belangrijk dat dit soort jonge gasten (en Sjaak) deze muziektraditie voortzetten. Ze denken muziek en weten als geen ander hun briljante hersenspinsels te vertalen in arrangementen. Een struikgewas vol jengelende gitaren, roffelende drum, resonerende basgeluiden en de klaaglijkste stem sinds Tom Waits. Eigenlijk hebben we nog maar zelden zo'n gevarieerd optreden gezien. Blues, folk, chanson en jazz. Het komt allemaal voorbij in de muziek van The Ragtime Rumours. Tom en Thimo combineren heerlijk hun gitaren die er in gaan als gesneden blues bij het publiek. Met Niki op contrabas en drummer Sjaak hebben ze een gedreven basis achter zich staan. Na te zijn verkozen tot beste Europese bluesband, komen ze ook in aanmerking voor sympathiekste band. Ze zorgen altijd voor een glimlach op festivals. Dat belooft wat voor de komende concerten.

Als headliner staat Kat Riggins genoteerd. Kat weet zich omringd door een prima begeleidingsband, onder leiding van 'Little Steve' Steven Van Der Nat. Ze leggen er vanaf het begin ongenadig de pees op. Met 'Tightrope' is meteen de toon gezet. We worden overdonderd door de energie en de power die van het podium afkomt. Kat maakt een statement, ze zijn hier om te laten zien hoe blues gespeeld én uitgevoerd dient te worden. Mooi voorbeeld hiervan is het beklijvende nummer 'Blues Is My Business'. Niet alleen krijgt Kat het publiek volledig mee, de band zet een show neer die past bij de status van een Amerikaanse diva. Tijdens 'Hear Me' zingt Kat alsof ze al haar emoties, angst, hartzeer en verlorenheid in één ademstoot wil kwijtraken. De emotionele diepgang van de Amerikaanse is een lust voor het oor. De band bewaart echter het beste voor laatst met o.a. een adembenemende mooie hommage aan Aretha Franklin. Mooi en intrigerend. Een groep naar ons hart. Ze sturen ons met een goed bluesgevoel terug naar huis.

Een dikke pluim voor Hageland Blues. Wat een affiche met geweldige bands. Fascinerend dat je als muziekgroep massaal in dezelfde vijver kunt vissen en toch allemaal met een volstrekt andere vangst huiswaarts keert. We kijken reikhalzend uit naar de volgende editie. Top.

Maxim Stevens



reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Maxim Stevens

      _____________________