          

|
Bai Kamara Jr & The Voodoo Sniffers
Theater Marni, Brussel - 23 januari 20209
Het
is ondertussen zowat dertig jaar geleden dat Bai Kamara Jr in Brussel
aankwam. Niet als 'sans-papiers' maar als zoon van een ambassadeur. Een
comfortabele uitgangspositie weliswaar maar wat zijn carrière als
muzikant betrof, moest hij hier helemaal van nul beginnen. En dat deed
hij met volharding. Aanvankelijk door streetbusking en alle jamsessies
af te schuimen. Geleidelijk werd zijn naam bekender in het Brusselse
clubcircuit maar ook daarbuiten. Met cd’s als ‘Disposable Society’,
‘Urban Gipsy’ en vooral ‘The Mystical Survivors And Some Rare
Earthlings’ belandde hij in de subtop. Poney Gross van Zig Zag
Management (Walter Hus, Belem & The MeKanics, Trio Trad, BJ Scott)
zag ondertussen het potentieel in van de zanger-gitarist en nam hem
onder zijn vleugels. ‘Salone’ zou wel eens de internationale doorbraak
kunnen zijn van de uiterst sympathieke drieënvijftigjarige Kamara Jr,
zeker als we hem afrekenen op het concert in Theater Marni dat meteen
ook de officiële cd-presentatie was.
Kamara Jr stak voor de gelegenheid, net zoals op de hoes, in een strak
pak. Zijn begeleidingsgroep (eveneens stijlvol gekleed) bestond uit
drummer en percussionist Boris Tchango (Togo), bassist Désiré Somé
(Burkina Fasso) en gitaristen Tom Beardslee (USA) en Julien Tassin (B).
Deze laatste maakt tegenwoordig furore in jazzkringen met zijn trio
(Dré Pallemaerts, Nicolas Thys) en de recente soloplaat ‘Momentum’.
De
titel van het album ‘Salone’ verwijst naar Sierra Leone, het
geboorteland van Kamara Jr waar hij woonde tot zijn vijftiende. Wanneer
je ginder in noordoostelijke richting de grens oversteekt en Guinee
doorkruist, kom je terecht in Mali, de thuishaven van de Afrikaanse
bluesgod Ali Farka Touré. En dat is ontegensprekelijk een van Kamara
Jr's grote voorbeelden. Dat geeft hij trouwens grif toe. Live was die
referentie een paar keer uiterst expliciet zonder dat hij in
inspiratieloos kopiëren verviel. Het was vooral telkens een bewijs dat
hij ook akoestisch zijn boodschap weet over te brengen. Een boodschap
die gelukkig niet alleen beperkt bleef tot relatiesituaties, ook al
kwamen die aan bod, zij het op een uiterst persoonlijke manier. De man
heeft ondertussen ook zijn eigen gezin, wat hem zowel inspiratie als
beslommeringen bezorgt. Een spitant voorbeeldje hiervan was het verhaal
van zijn dagelijkse ochtendrush om tijdig met zijn kinderen de school
te bereiken (‘Morning School Run Blues’). Als ambassadeur van Amnesty
International is hij eveneens gevoelig voor het sociaal, politiek en
economisch onrecht dat ons omringt. Onderwerpen die hij aansneed in
verschillende (nieuwe) nummers waaronder ‘For The Promise Of Gold’,
’Naked Girls On The Merry Go Round’ (waarin hij hypocrisie hekelt) en
‘Homecoming’ (een bezoek aan zijn land na de burgeroorlog).
Bai
Kamara Jr is bovenal een entertainer 'pur sang' met een podiumprésence
die respect afdwingt. Als een ware voodoomeester houdt hij zijn publiek
over heel de lijn in trance. Hij kadert zijn materiaal goed in door
middel van korte anekdotes. En dan heb je zijn begeleidingsgroep die de
accenten plaatst. Dat gebeurt al eens akoestisch maar meer dan
regelmatig met de nodige panache en stevige inzet. Om Kamara Jr's
woorden te gebruiken: “A little rock and roll never hurts”.
Hij hield zich aan zijn woord met onder meer stomende versies van
‘Grown Man’ (John Lee Hooker-boogie onder hoogspanning) en ‘Fortune’
(waarbij gitarist Beardslee volleerd door de knieën ging om zo een
korte solo ten beste te geven). Het ganse concert zat op die manier
boordevol verrassende momenten zodat je de set nooit kon vastpinnen op
een welomlijnde stijl. Je hoorde blues, (psychedelische)rock, swamppop,
New Orleans second line, soul en zelfs een countryshuffle, alles
telkens perfect gedoseerd en wars van alle clichés. Het hek geraakte
helemaal van de dam toen hij bij het laatste bisnummer ‘Lady Boss’ de
dames uitnodigde om op en rond het podium te komen dansen. Theater
Marni werd plots omgetoverd in een heuse juke joint. Roots & rhythm
à gogo.
Met een dergelijke liveshow en vooral de sterke songs verdient Bai
Kamara Jr zijn plaats op de affiche van de grote festivals. In Puurs
(Duvel Blues, 30 mei) hebben ze dat goed begrepen.
Georges Tonla Briquet
Kai Bamara Jr live:
05/02/2020 : Arenbergschouwburg - Antwerpen(CD release concert)
08/02/2020 : DVG - Gent
12/02/2020 : Théâtre Passion - Namen
01/05/2020 : Festival de Jazz de Tournai
07/05/2020 : W:Hall – Sint-Lambrechts-Woluwe
30/05/2020 : Duvel Blues Festival - Puurs (B)
reageer
op dit artikel
terug naar de index
van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en festivalverslagen op deze website
is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en
veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws,
achtergrond, interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender,
enz... Nog geen abonnee? Klik
hier voor meer info.
|
foto's:
© Olivier Lestoquoit
_____________________
|