          

|
The Jose Ramirez
Band
Banana Peel, Ruiselede - 25 oktober 2021
In de Lage Landen
hebben we toch wel enkele degelijke tot zeer
degelijke bluesbands. Maar we hebben de laatste 35
jaar al ontzettend veel internationale topacts
live gezien en we hebben al vaak de grote
spekkendoos in Chicago mogen openen. Het weze ons
vergeven, maar verwend als we zijn, ligt de lat nu
net dat tikkeltje hoger. Vanwege de gekende
omstandigheden hebben evenementen zich hier de
afgelopen maanden moeten beperken tot lokale acts.
Van sommigen hebben we oprecht kunnen genieten,
maar we merken dat er een zekere normvervaging
heerst. Veel mensen zijn maar wat blij dat ze
überhaupt érgens naartoe kunnen en dus vinden ze
Pavlovgewijs simpelweg álles goed. Met The Jose
Ramirez Band in de Banana Peel konden we voor het
eerst in lange tijd weer naar een kaliberconcert.
U kunt het zich misschien wel voorstellen, maar
deze ontsnapping uit de coronadwangbuis heeft ons
ontiegelijk veel deugd gedaan...
Wie de sympathieke Costa Ricaan Jose
Ramirez niet kent, verwijzen we graag naar nummer 115 van
ons blad, waarin we een interview met de man hebben
gepubliceerd. Zijn belangrijkste trofeeën zijn de
tweede plaats op de International Blues Challenge in
2020 en het feit dat zijn debuutalbum 'Here I Come'
werd genomineerd voor een Blues Music Award 2021.
Daardoor heeft het gereputeerde label Delmark
Records uit Chicago hem benaderd én hem een contract
aangeboden. We verwachten Jose's nieuwe cd op
Delmark in februari 2022. Voor deze Europese tour
heeft hij enkele klassebakken rond hem verzameld.
Toetsenman Brant Leeper resideerde de afgelopen twee
decennia in de band van Coco Montoya. Drummer Rick
King, ja, dé Rick King, hanteerde in het verleden de
sticks bij o.a. Buddy Guy, Koko Taylor, Chuck Berry,
Bo Diddley en B.B. King en meer recent bij The Corey
Dennison Band. Bassist is de ietwat bedeesde
Peruviaan Franco Torterolo Faura.
Jose trapte af met 'Pickin'' van
Albert Collins en zijn gitaristische trefzekerheid
maakte ons meteen duidelijk dat hier ook een master
of the Telecaster stond. Daarna kwam 'I'll Play The
Blues For You', een klassieker van Albert King die
Jose paste als een maatpak van de beste couturier.
Dit was geen platte cover maar de ideale kapstok om
smaakvolle eigen accenten aan op te hangen. En over
accenten gesproken... wat een plezier om drummer
Rick King aan het werk te zien! Als iemand de kunst
van het slaan en zalven verstaat, is hij het wel.
Klokvast, beheerst, meesterlijk en met superstrakke
variaties bouwde hij gitzwarte elementen in zijn
drumspel in. Rick King is een grote. Een hele grote!
Jose speelde ook een ingetogen slowblues waarin hij
het volume gaandeweg verminderde tot hij
uiteindelijk onversterkt speelde. Daarmee kreeg hij
het 160-koppige publiek muisstil. Niemand dacht
eraan een speld te laten vallen, maar indien dat zo
was geweest, hadden we dat zeker gehoord. Er volgden
enkele nummers uit het bekroonde debuutalbum en
daarin toonde de jonge dertiger zich het perfecte
klankbord van 21ste eeuwse blues waarin ook al eens
een vleug soul en funk mag weerklinken. In de
titelsong 'Here I Come' vertelde hij zijn verhaal.
Het verhaal van hoe een Costa Ricaanse tiener
dweepte met Muddy, Lightnin' Hopkins en Jimmy Reed
en bijgevolg niet al te veel vriendinnetjes rond
zijn vinger kon winden. Hij noemde Ray Charles zijn
favoriete blueszanger en etaleerde vervolgens de
meest mature zangpartij van de hele avond.
In de tweede set liet Jose ons
kennismaken met enkele nummers die we straks op zijn
Delmark-album zullen horen. Toetsenman Brant Leeper
schitterde meer dan eens in knappe solo's die bij
het publiek uitermate in de smaak vielen. Halverwege
de set vroeg Jose ons om negen minuten onverdeelde
aandacht. Hij speelde een slowblues waarin hij zijn
ziel tot op het bot ontbolsterde. Dit nummer had
voor hem persoonlijk een zeer grote emotionele
waarde. Het publiek was één en al aandacht, op één
hersenloos specimen na, dat het nodig vond om de
intimiteit te doorbreken met een soort gegrol als
van een krolse kater. Hierdoor brak Jose het nummer
vroegtijdig af. Hij vertelde dat in Costa Rico het
publiek zich doorgaans altijd vrij neerbuigend
opstelt tegenover een band en hoe hij ervan geniet
om in de V.S. en in Europa wél respect te krijgen.
En hij bedankte de 99 % van het publiek die hem
vanavond dat respect ook gaf. Nou! Die kwam even
snoeihard binnen. Maar als een ware professional
werkte Jose het vervolg van de set smaakvol af. Hij
biste met Lucky Petersons 'When My Blood Runs Cold',
waarna het doek viel over een toch wel zeer geslaagd
optreden.
Franky Bruneel
reageer op dit artikel
terug naar de
index van de concert- en festivalrecensies
-
Naast de concert- en
festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds
1995 het meest complete en veelzijdige
tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u
nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd-
en dvd-recensies, boeken, de meest complete
blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor
meer info.
|
foto's:
© Franky Bruneel
|