Samantha Martin & Delta Sugar
Heyhoef Backstage, Tilburg (NL) - 13 november 2021

Wat een geluk dat deze show kon doorgaan. De mensen die erbij waren, zullen dit nog heel lang blijven koesteren. De reputatie van de band was dankzij de goede promotiekanalen en een beetje research al bekend maar deze show overtrof alle verwachtingen en die waren hoog

Gelijk bij het eerste nummer 'Meet Me' knalde de band erop los en leek het alsof ze al drie uur stonden te spelen. Dit tot groot genoegen van het publiek waarvan velen met een grote grijns hun voeten al niet meer stil konden houden. Dit beloofde voor het vervolg. Het kon nu al niet meer stuk, zeker niet na de geweldige ontvangst door de vriendelijke vrijwilligers die iedereen bij binnenkomst een flesje water meegaven omdat de bar gesloten was. Een mooi gebaar en fijn om niet helemaal droog te zitten, de komende uren. Als dit een experiment was, is vandaag bewezen dat alcohol niets aan een goede show hoeft toe te voegen, maar dit terzijde...

Wat ook meteen opviel, waren het zoals altijd weer erg goede geluid en licht. Na afloop van de eerste set, zette John Maes deze mensen eens goed in het zonnetje! Het was ook opvallend hoe goed deze band op elkaar is ingespeeld. Dit was werkelijk een genot om naar te kijken en te luisteren. De toetsenist viel op met zijn geniale piano- en Hammondspel, wat mij af en toe erg deed denken aan de gouden tijden met Roger Chapman en de Short List. De backgroundzangeressen vulden Samantha goed aan en af en toe klonk het driestemmig waarbij je je even verlost voelde van alle aardse problemen. De gitarist speelde ingetogen en zijn riffs waren ondersteunend bij de geweldige Hammond- en pianopartijen. Af en toe poneerde hij een solo die boeide, mede door het fantastische geluid van zijn Suproversterker en zijn speciale telecaster. Overgoten met een geoliede machine, gevormd door de ritmesectie, gaf dit Samantha alle ruimte om al haar registers vocaal open te trekken en dat hebben we gemerkt. Wat een ongelooflijke powerwoman is dit! Als ik dan toch enkele namen moet noemen, dan is dit een kruising tussen Janis Joplin, Tina Turner, Beth Hart, Susan Tedeschi en Etta James. Let wel, dit zijn maar een paar voorbeelden. Ze heeft een geheel eigen stijl die zijn weerga niet kent.

Na twee ruime sets en een kleine pauze kwam er een eind aan met een hele mooie uitvoering van Tina Turners 'Proud Mary' in een geheel eigen jasje gestoken. Ik heb Tina vaak gezien. En vele Tina-tribute bands, maar deze uitvoering was één van de betere, zo niet de beste. In het middenstuk kreeg de band de zaal aan het zingen waarbij ook de 'Letter' nog in de medley werd verwerkt. Deze zeer fijne avond mogen we koesteren en om Roger Chapman te citeren in deze coronatijden: “Everybody is on the short list.” Geniet ervan zolang het kan en mag!

Stef Smit



reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      ©
Hans Kusters