(Ge)Varenwinkelfestival
Herselt - 28 augustus 2021

In het pré-coronatijdperk kwam het (Ge)Varenwinkelfestival in Herselt steevast op het einde van een zomerse festivalkalender. Na de afgelasting van vorig jaar, was Varenwinkel nu toe aan de 23ste editie. De organisatoren etaleren al jaren blues, 'roots' en heel wat rockin' soul. Ook deze keer oogde de eclectische affiche mooi. En wanneer het festival ook nog eens een goed doel financieel ondersteunt – dit jaar koos men voor vzw Help Brandwonden Kids – worden wij daar alleen maar blij van. Vanwege de keuze voor het Covid Safe Ticket werd (Ge)Varenwinkel 2021 geen bubbelfestival en geen anderhalvemetersessie maar een gezellige muzikale happening zoals vanouds!


The blues is the roots, the rest is the fruits… Dat moet je Paul Ambach aka Boogie Boy niet meer leren. En zijn organisatietalent bezorgde zijn bedrijf Make It Happen voorname successen in de entertainmentbusiness. Paul verkocht het ondertussen aan de Amerikaanse concertgigant Clear Channel Entertainment, nu Live Nation. Maar op een podium heeft de brave huisvader, inmiddels 73, nog steeds die 'good vibe'. Momenteel toert Boogie Boy met het project 'Way To The Blues'. Samen met bassist Carlo Van Belleghem, drummer Eric Casteel en Eric Melaerts op gitaar grasduinde Boogie Boy door het rijke blueserfgoed. Zo bracht hij o.a. T-Bone Walkers ‘Stormy Monday’, een jazzy ‘Let The Good Times Roll’ en Muddy Waters’ ‘Got My Mojo Working’ én ‘Hoochie Coochie Man’. Een andere inspiratiebron voor Ambach is uiteraard ook Ray Charles. Na een ‘Fur Elise-intro' knalde het swingende ‘I Got A Woman’ onbesuisd door de woofer. Maar ook B.B. Kings ‘The Thrill Is Gone’ en ‘How Blue Can You Get’ mochten en konden niet ontbreken op de setlist. Boogie Boy, ja, die heeft nog steeds die ‘good feeling’ on stage...

In de kleinere 'Roots'-tent mochten Kirri Willy et Le Magasin Dangereux als eersten hun instrumenten inpluggen. De groepsnaam verwijst naar een spontaan ontstaan project tussen Kris ‘Kirry’ Valvekens en Wim Huybrechts, juist, den Huibbe van Chilly Willy. Voeg daarbij ook nog eens Bruno Verhoeven, de programmator van dit festival, en u heeft een feestelijk gezelschap. Boogie, swing, wat sampy tunes, het hoort er allemaal bij. Kirry opende enigszins extraordinair met Sonny Boy Williamsons 'Checkin' Up On My Baby'. Daarna barstte het feestje los. ‘Hey Baby Que Paso’ van de Texas Tornados was een voortrekker. Net zoals ‘She’s About A Mover’, origineel van het Sir Douglas Quintet uit 1965. Zijn 12-bar-bluesstructuur leidde ons naar een zwoel Mardi Gras-sfeertje met songs als ‘Mama Told Papa Boogie’ (Clifton Chenier) en ‘New Orleans’. Van Morrisons ‘Brown Eyed Girl’ werd een swampy versie en de band blies de aftocht met ‘All Night Long’, de voorbode van een lange nacht...

Het Stef Paglia Trio is voor ons en heel bluesminnend België (en ver daarbuiten) allang geen onbekende meer. Jaren geleden maakte Stef voor het eerst naam en faam als gitarist bij The BluesBones. Hij maakte kennis met de blues door zijn vader en ook van Stevie Ray Vaughans dvd’s 'Live At The El Mocambo' én 'Live In Austin City Limits' (1989) raakte hij danig onder de indruk. Op zijn twaalfde nam hij voor het eerst een gitaar in handen, en plots ging zijn muzikale carrière de hoogte in. Twee jaar geleden trok Stef het kanaal over, richting Superfly Studios in Nottinghamshire. Daar blikte hij met producer Wayne Proctor (King King, Ben Poole) tien rijkelijk geïnstrumenteerde tracks in. Zijn debuutalbum ‘Never Forget’ was een feit en meteen ook de rode draad doorheen zijn optreden hier in Varenwinkel. Samen met zijn soulmates Geert Schurmans (bas) en drummer Sven Bloemen opende Stef met een instrumentale Texasbluesshuffle om naadloos zijn weg te vervolgen met knallers als het funky ‘Take Me Away’. Met ‘Head Into The Unknown’ ging het gas er voor even af. Voor heel even dan toch, want ook de single ‘Watch Out’ en het van stemming wisselende ‘Dirty Woman’, met flarden ‘Miss You’, konden ons bekoren. De mid-tempo-rocker ‘Crush On You’ stond dan weer haaks op bluesrockers als ‘Mystery Heaven’ en ‘Freedom’ dat alweer was ingezaaid met knappe funky gitaarriffs. Het trio was net terug uit Roemenië, oogde wat vermoeid, maar er zat gelukkig nog net genoeg energie in de setlist om dit alles boeiend te houden.

Everyone Is Guilty was de tweede formatie in de ‘Roots’-tent. Ze zijn een a-typische rootsband en kruiden hun set met alternatieve country, folk en donkere blues. Het is een band die als een staartster door het Belgische rootsfirmament knalt. Mirco Gasparrini, een Liégeois met Italiaanse roots, is het meesterbrein achter de band. Slim Cessna ontdekte de formatie doorheen zijn passage in ons land. Ook hij was al even snel onder de indruk. Welgeteld zestig minuten kregen Mirco Gasparrini (vocals, gitaar), Jérôme Mardaga (elektrische gitaar), Jon Crespini (akoestische gitaar), Eric François (bas) en drummer Pierre Mulder van de organisatie. En in die tijdspanne hoorden we heel wat alternatieve country én Denver-sound-beïnvloede songs. Heerlijk waren vooral de single ‘A Wolf & A Lamb’, de knappe countryboogie ‘Peter’s Sermon’, het psychedelische en door 16 Horspower begeesterde ‘Five Horses’, het prikkelende ‘Mother’ en vooral ‘God’s Or Nothing’, de perfecte uitsmijter.

De tijd vliegt snel want in de grote tent had de Nederlandse formatie Phil Bee & Band net zijn soundcheck afgewerkt. Wie regelmatig de bluesfestivals in de Benelux en Duitsland afschuimt, zal hoogstwaarschijnlijk in het verleden al eens onder de indruk zijn geraakt van bands als King Mo of Phil Bee & The Buzztones. Frontman was steeds vocalist Phil Bee, pseudoniem van Philippe Bastiaans. Na het ontbinden van zijn band King Mo nam Phil een break van enkele maanden. Maar al snel volgde een nieuw project. Met zijn band Freedom maakte hij in 2014 het live-album ‘Caught Live’. Twee jaar later waren we onder de indruk van het al even imponerende ‘Memphis Moon’ en ‘Live At Moulin Blues’ maakte in 2019 de cirkel voorlopig rond. Met ‘Moving Down The Line’ zat de hier sfeer meteen goed. Heel wat landgenoten van Phil hadden zich vooraan genesteld, en als er iets is wat je Hollanders niet moet leren, is hoe ze een feestje moeten bouwen. Van een funky ‘Come Togheter’, jawel, het Beatles-nummer ging het naar ‘Soulshine’, het mooi geconstrueerde ‘Wheels Of Emotion’ en ‘Whippin’ Post’. Dit was een knappe, gevarieerde en aangename set.

De band Well Well Well mocht zowaar twee sets spelen in de ‘Roots’-tent. Het trio R.L. Lesire (gitaar/zang), mondharmonicavirtuoos Lord Benardo en drummer Easy G serveerden een mix van 'kick ass boogie' en primitieve blues. Met swampy songs als ‘Long Hair Doney’, ‘Here I Am’ en ‘Wild About My Baby’ stond de tent haast meteen ‘on fire’.

Het Duitse gitaarwonder Kai Strauss is ook allang geen onbekende meer binnen de Europese bluesscene. Kai was meer dan vijftien jaar leadgitarist voor Memo Gonzales’ Bluescasters, toerde twee jaar geleden met Chicagoan Mike Wheeler én heeft nu met ‘In My Prime’ een nieuw album in de winkelrekken. Een getailleerd overhemd, glimmende puntschoenen en gel in het haar... Zo hoort het, want Kai straalt op een podium steeds die zelfverzekerdheid uit. Hij is geen vernieuwer, want de Moezel is nu ook de Mississippi-rivier niet. Maar zijn gitaarspel lijkt zo eenvoudig dat het een kunst op zich is. Een kunst die enkel rasartiesten toebehoort. Strauss speelde in het verleden met een hele waslijst collega's, maar liet zich in Varenwinkel begeleidden door zijn Electric Blues All Stars. Hij benaderde Chicagoblues op een wel heel speciale manier en opende in stijl met de muzikale intro ‘Watermelon Man’. De song ‘B.B. King Slow Blues’ was een knappe ballade en een aardige afwisseling voor geëlektrificeerde Chicagoblues als ‘Guest In The House Of Blues’ en ‘I Ain’t Buying It’. We trokken samen met de opwindende blazerssectie naar de West Side van de Windy City voor soulnummers als ‘The Blues Is Handmade’ en ‘Feel So Bad’. De titeltrack ‘In My Prime’ had dan weer een swingende bigbandfeeling en in de slotsong 'Let Me Love You Baby' eerde Strauss Buddy Guy. Kai Strauss maakte een overtuigend statement in Varenwinkel.

Met Robert Jon & The Wreck waren we toe aan de laatste act in de grote tent. De band ontving wereldwijd heel wat lofbetuigingen van rockliefhebbers, muziekorganisaties en media sinds ze in 2011 in Orange County, Californië werden opgericht door de getalenteerde Robert Jon Burrison. Niet veel later was de debuutplaat ‘Fire Started’ een succesverhaal. Sindsdien gaat het crescendo. Na het briljante 2020-album ‘Last Light On The Highway’ heeft de band met ‘Shine A Light On Me Brother’ alweer een dijk van een plaat te promoten. Geschreven tijdens de pandemische lockdown vormen de ruwe songs en Jons in whisky gedrenkte vocalen de basis voor die geëigende sound. Drummer Andrew Espantman, Steve Maggiora (keyboards) , Henry James (leadgitaar) en bassist Warren Murrel vormen sinds dag en dauw The Wrecks. De vrolijke, rock-'n-roll-stomp ‘I Know It’s Wrong’ was meteen raak. Strak openen noemen wij dit. En ook ‘Do You Remember’ en ‘Cold Nigh’ was Southern rock en muzikaal vakmanschap van een wel heel hoog allooi. 'Work It Out' was een bluesy soulnummer, net zoals ‘Oh Miss Carolina’ een rocknummer is met die diepe zuidelijke roots. Het funky ‘Everyday' divergeerde dan weer met het met gospel geënthousiasmeerde ‘Shine A Light On Me Brother'. Geweldige samenzang, het harmonisch vernuft, een strakke ritmesectie en heel wat slidegitaar vormden de basis doorheen deze krachtige set.

(Ge)Varenwinkel anno 2021 is alweer een succesverhaal voor de geschiedenisboeken. Noteer alvast 25-26 en 27 augustus 2022 voor een 24ste editie.

tekst grote tent & foto's: Philip Verhaege
tekst 'roots'-tent: Thirel



reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      ©
Philip Verhaege