Jessie Lee & The Alchemists
Heyhoef Backstage, Tilburg (NL) - 19 februari 2022

Dit was het eerste concert dit jaar in de Heyhoef, en wat voor één! De verwachtingen waren hooggespannen en de propagandamachine had z'n werk goed gedaan. Gelukkig konden we deze avond wennen aan het bijna 'oude normaal'. In een goedgevulde zaal konden de mensen staan, dansen, een biertje halen en met gezonde spanning wachten tot het feest om klokslag 20 u. zou beginnen. De voortreffelijke muziek die vooraf werd gedraaid, maakte van het wachten geen straf.

Line-up:

  • Jessie Lee Houllier: gitaar, zang
  • Alexis 'Mr. Al' Didier: gitaar, backing vocals
  • Laurent Cokelaere: bas
  • Stéphane Minana: drums
  • Laurian Daire: Hammond, piano, backing vocals

Na een prachtaankondiging van de terecht zeer trotse John Maes viel even een ongemakkelijke stilte. Gitaren dienden gestemd terwijl dit net voor opkomst al tien minuten had geduurd. Maar dit terzijde. Met 'The Only Thing' was het meteen raak. Het werd duidelijk dat we iets bijzonders zouden meemaken. Deze band zat muzikaal gezien goed in elkaar. Meteen begrepen we dat Jessie Lee en Alexis Didier op zang en gitaar ware kunststukjes zouden etaleren en dat de geoliede machine van Hammond, bas en drums werkelijk opviel door hun uitmuntende begeleiding.

Bij Etta James' 'Something's Got A Hold On Me' gingen vocaal alle registers open. Van mijn kruin tot mijn tenen stond ik in kippenvel en dan moest de band nog invallen, waardoor het nummer echt op stoom kwam. Zelfs halverwege de eerste set kwam dat kippenvelgevoel nog menig keer spontaan op. Wat een band is dit zeg! In 'Voodoo Woman' kwam er een gitaarduel dat mij als verwende concertganger compleet knock out ramde. Dit was dampende funky bluesrock met psychedelische invloeden. De tweede set begon met 'But You Lie' waarin bij aanvang alleen zang en gitaar te horen was. Het werd nog maar eens duidelijk hoe goed de stem van Jessie Lee is. De ene parel volgde de andere op en vermeldenswaardig is zeker de lange fraaie uitvoering van Robert Johnsons 'Come On In My Kitchen'. Dit was heel bijzonder en zeker niet de zoveelste cover van het beroemde nummer.

Halverwege de set kwam er een gitaarsolo die zo subtiel was opgebouwd dat je een speld kon horen vallen. Later in dit nummer ging het echt helemaal los. Het leek wel alsof de gitaar à la Jimi Hendrix werd geslagen en in de fik gestoken. Wat een show, wat een techniek en alweer dat passionele kippenvel! Zelden zag ik een gitarist die zijn solo's en geluid zo beheerst! Dit spektakel kende zijn weerga niet. Als liefhebber kon ik er alleen maar van smullen.

Toen de band aan het einde van de set het podium verliet, werd het akelig stil. Het publiek was onder de indruk en gelukkig was John Maes er snel bij om de mensen bij de les te houden. Er volgde nog een mooie toegift en voldaan kunnen we zeggen: “We waren er gelukkig bij”...

Stef Smit


reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

 

      (foto's: Hans Kusters)