|
||
|
Voor
een uitgebreide kennismaking met deze Canadese
topband verwijzen we jou naar nummer 113 van
ons tijdschrift (mei 2020). Vier keer zagen we
hen in het verleden reeds aan het werk en we
zijn onvoorwaardelijk fan. Keer op keer heeft
hun spitsvondige eigen stijl met blues-,
soul-, funk-, jazz- en gospelinvloeden ons
meedogenloos bij het nekvel gegrepen. Om nog
maar niet te spreken over de onwaarschijnlijk
sterke zang van frontvrouw Meghan Parnell,
volgens ons de beste zangeres ter wereld in de
– laat ons nu gemakshalve en hoogst
uitzonderlijk ook eens dit modewoord gebruiken
– rootsmuziek. Al lang wilden we Bywater Call
eens in optimale omstandigheden zien. We
bedoelen hiermee dat het voor klankmensen geen
sinecure is om een zevenkoppige band met
toetsen en blazers de perfecte balans te
geven. Maar we kennen de Hnita Jazzclub op dat
vlak. Klank en licht zijn er simpelweg
perfect, dus maakten we met plezier de verre
verplaatsing naar Heist-op-den-Berg. De tweede set begon
met een inspirerende jazzy intro door de twee
blazers, Stephen Dyte (trompet) en Julian Nally
(saxofoon) om deze klasbakken maar eens bij naam
te noemen. Het was de aanzet voor het trage,
sfeervolle 'Silver Lining', één van Bywater
Calls 'signature songs' uit de eerste cd. Deze
set onderscheidde zich trouwens van de eerste
(die echt rond de songs was opgebouwd) omdat
alle instrumentalisten meer mochten soleren en
zo hun virtuositeit in de spotlights konden
spelen. Zo viel ons in het tweede nummer een
sterk staaltje slidegitaar à la Derek Trucks op
van gitarist Dave Barnes, in een ritme en beat
die sterk aanleunden bij 'Iedereen Is Van De
Wereld' van The Scene. Uiteraard berust die
vergelijking op louter toeval. Daarna kwam het
opzwepende 'Arizona', één van onze favoriete
songs van deze band. Met het ingetogen 'Left
Behind' keerde Bywater Call nog even terug naar
de tweede cd 'Remain' waarvan ze ook de
titelsong speelden. Deze nummers etaleerden
andermaal hét handelsmerk van de band en dat is,
menen wij, toch wel de stem van Meghan Parnell.
Dat schuurpapieren grit, die perfecte
toonvastheid, de vibrato die Meghan telkens weer
feilloos in het ritme van de muziek dwingt... We
dagen je uit: noem ons één zangeres die het haar
even goed nadoet. Wat zeg je? Okay, denk er nog
maar even over na. Dit feestje liep stilaan
tegen het einde aan, maar niet voordat de
dolgedraaide 'party people' nog één keer loos
mochten gaan. In het funky 'Sing It... Na Na Na
Na' brulde iedereen in etappes luidkeels mee,
enkel onderbroken door een schitterende unisono
van sax en trompet en even later een weergaloze
drumsolo van Bruce McCarthy (tevens ook Bywater
Calls technische bolleboos en muziekproducer)
die ons de pedalen niet afnam maar ons
integendeel ritmisch strak in het gareel hield. De
muziek van Bywater Call is allesomvattend en
tijdens een optreden gebeurt er op het podium
ontzettend veel. Het is als een boek dat je
meerdere keren moet hebben gelezen om er het
maximum uit te halen. Dat we hen hier in de
Hnita Jazzclub hebben mogen meemaken, staat voor
altijd op ons trommelvlies gebrand.
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|