Porretta Soul Festival
Porretta Terme (IT), 20 t.e.m. 23 juli 2023


35 jaar Soulsville, Europa! Al voor de 35e keer heeft Graziano Uliani het grootste en gezelligste soulfestival van Europa georganiseerd. Ik ben er al negen keer geweest, en voor mijn vrouw Linda was het de tweede keer. En omdat we in Italië zijn, kunnen we er net zo goed een vakantie aan vastplakken. Italië is immers het land met een oneindige cultuur, prachtige steden, adembenemende natuur en heerlijk eten en drinken... én soulmuziek! Onlangs hebben we Graziano geïnterviewd over de geschiedenis van het festival. Het artikel kun je verwachten in het volgende nummer van Back To The Roots magazine, dat begin augustus verschijnt. Maar nu eerst het verslag van vier avonden geweldige muziek en indrukwekkende zangprestaties.

donderdag 20 juli

Omstreeks half negen opent mc Rick Hutton het vierdaagse soulfeest. Als je de Ierse cultfilm The Commitments hebt gezien, weet je ook wie er als eersten optreden: Eamonn Flynn & Conner Brady van de Commitments soundtrack. Deze toetsenist en gitarist hebben de soundtrack voor de film verzorgd (twee aanbevolen cd's). Ze openen met nummers zoals 'Take Me To The River', 'I Can't Stand the Rain', 'Try A Little Tenderness' en Allen Toussaints 'Brickyard Blues'. Het publiek zingt uit volle borst mee met de uitsmijter 'Mustang Sally'. Toetsenist/zanger Eamonn, de geweldige gitarist Conner en hun ritmesectie genieten duidelijk van het optreden, en dat enthousiasme slaat over op het publiek. Een perfecte opwarmer!

Omstreeks 21.40 u. begint het Anthony Paul Orchestra hun set met een instrumentaal nummer en het klassieke nummer 'Memphis Train' van Rufus Thomas, gezongen door bassist André Tarczy. Vervolgens betreedt de ster van de avond, Terrie Odabi, het podium. Met haar warme stem en soulvolle klassiekers zoals 'Breaking Up Somebody's Home' in een knallende groovy versie, een gepassioneerde uitvoering van 'Why Am I Treated So Bad' (Staple Singers) en de soulballade 'You Gonna Make Me Cry' weet ze ons te verwennen. Haar gevoelige interpretatie van Wee Willie Walkers 'After Awhile' bezorgt ons kippenvel. Maar ook met haar eigen nummers zoals 'Hate Take A Holiday', de vurige soulshuffle 'Live My Life', de krachtige rhythm-and-bluestrack 'Gentrification Blues' en het inmiddels bekende 'Love Trumps Hate', overtuigt ze moeiteloos. Van de drie keer dat ik haar live heb gezien, was dit absoluut het beste concert, vooral vocaal gezien!

De jonge Franse band Lehmanns Brothers zorgt voor een verjonging in de line-up. Hoewel ze geen broers zijn, bestaat de groep uit 6 middelbare schoolvrienden die repeteren op Avenue Lehmann. Hun liefde voor Afro-Amerikaanse muziek komt duidelijk naar voren in hun mix van moderne invloeden van Prince en D'Angelo met jazzfunk en soulfunk uit de jaren 1970, waarin je zelfs elementen van Sly Stone en Isaac Hayes kunt herkennen. De soulvolle en soepele stem van toetsenist Julien Anglade sleept het publiek moeiteloos mee in zijn enthousiasme. Met interactie met het publiek en hun opzwepende strakke funkgeluid weten ze iedereen te overtuigen, vooral met hun strakke lava spuwende funknummer 'Nineteen'. En het meest indrukwekkend is dat deze gasten nog maar jonge twintigers zijn!

De afsluiter van de donderdagavond is de 33-jarige MonoNeon, ook wel bekend als Dwayne Thomas Jr., de zoon van de legendarische soulbassist Dwayne Thomas. MonoNeon kleedt zich extravagant, speelt basgitaar à la Bootsy Collins en zingt als Prince (hij was Princes laatste bassist). Zijn songs zijn strak en catchy, maar soms iets te avant-funk en experimenteel. Ik begrijp waarom hij wordt gezien als een van de grote opkomende talenten uit Memphis. Echter, zijn gebrek aan interactie met het publiek, het veel te luide geluidsvolume en het herhaaldelijk langdurig spelen van dezelfde beat zijn onvergeeflijk! Het publiek denkt er ook zo over, want rond 00.30 u., halverwege zijn concert, is het Rufus Thomas Park voor meer dan de helft leeggelopen. Misschien is het toch net iets te veel voor het trouwe soulpubliek?

vrijdag 21 juli

De vrijdagavond begint om iets na acht uur met de ultieme Italiaanse soulformatie Groove City, een band die we hier al een paar keer eerder hebben zien optreden. Deze keer hebben ze de Siciliaanse soulzangeres Daria Biancardi meegebracht. Ik ga niet uitleggen wie ze is, want dat ga je zelf opzoeken als je dit verslag leest. Laten we het zo zeggen: nog nooit heeft een Italiaanse vrouw, behalve mijn eigen vrouw, me zo diep geraakt... Daria deed precies dat! Ze is zonder twijfel een fantastische Europese soul- en blueszangeres! Met ongelooflijke souplesse zingt ze verschillende nummers van Aretha Franklin en hoe! Wat een kracht en bereik heeft deze dame. Na een ontroerende versie van Ray Charles' 'Hard Times', overtreft ze zichzelf met haar emotionele en unieke interpretatie van Al Koopers 'I Love You More Than You'll Ever Know'. Wauw! Het publiek staat minutenlang ovationeel te applaudisseren, wat haar zelfs tot tranen toe roert. Ze verlaat even het podium en krijgt een knuffel van drummer Gianluca Schiavon. Met moeite krijgt ze het publiek stil om haar set af te sluiten met een energieke uitvoering van Laura Lee's 'Dirty Man', waarin ze de hoogste vocale uithaal laat horen die ik ooit heb gehoord. Als toegift speelt ze een spetterende versie van 'Nutbush City Limits'. Mijn vrouw en ik kijken elkaar met open mond aan. Wat was dat!?

Dan is het tijd voor de huisband van dit jaar, The Bo-Keys. Al komen ze uit Memphis, ze openen met 'Sweet Home Chicago', waarbij mc en zanger Rick Hutton de hoofdrol speelt. Daarna is het showtime. Keyboardspeler/zanger Charlie Wood, die samen met Graziano het nummer 'Rufus Thomas Is Back In Town' schreef, is aan de beurt. (Dit nummer wordt elke avond aan het begin afgespeeld). De blazers van The Bo-Keys knallen er meteen in en klinken als een bigband. Wood brengt voornamelijk origineel werk, zoals het funky 'Back To Where It Was Before', het gevoelige 'Stay With Me' en 'To Memphis With Love'. Zijn stijl varieert van swingende soul tot ingetogen ballads. Zijn stem klinkt (misschien wel te) gepolijst, warm en ongelooflijk flexibel. Hij brengt plezier met Billy Prestons 'Will It Go Round in Circles', maar verrast toch met een moeiteloos en warm eerbetoon aan Otis Redding, 'These Arms Of Mine'.

Voordat we de kans krijgen om op adem te komen, wervelt Katrina Anderson al op het podium. Ze is niet groter dan 1,55 m. maar ze heeft zeker krachtige longen. Van zodra ze Linda Lyndells 'What A man' zingt, heeft ze meteen ieders aandacht. Haar repertoire bestaat voornamelijk uit nummers uit het Memphis/Stax-songbook, zoals 'I'll Take You There' (Staple Singers), I Can't Stand The Rain' en 'Breaking Up Somebody's Home' (An Peebles). Een misverstand over de setlist en een verkeerde aankondiging lost ze op door al schertsend gitarist Joe Restivo de schuld te geven en een dampende versie van 'Chain Of Fools' te brengen. Ze sluit haar set af met Betty Wrights 'Clean Up Woman' en een wilde versie van 'Proud Mary', waarbij het hele Rufus Thomas Park staat te dansen. Haar keuze voor de toegift is op zijn minst opmerkelijk, maar haar dampende en pompende versie van Isaac Hayes 'Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic' maakt het helemaal compleet!

Na een klein half uurtje pauze is het tijd voor de bijna 90-jarige Bobby Rush. Wat valt er nog te zeggen over deze man? Hij blijft gewoon geweldig. Zijn mondharmonicaspel is nog okay en hoewel hij geen soulzanger is, zingt hij blues, funkblues, folkfunk en rhythm-and-blues als geen ander. Hij is een geboren entertainer en zijn optredens zitten vol humor en aanstekelijk enthousiasme. Nummers zoals 'I Ain't Studdin' Ya', 'Porcupine Meat' en 'Chicken Heads' zijn hilarisch en inmiddels legendarisch. Je weet wat je kunt verwachten bij zijn show, maar toch wil je het elke keer weer zien en horen alsof het de eerste keer is. Wat een kerel! Oh ja, Miss Lowe was er ook bij... eigenlijk overbodig, want de Bo-Keys hadden de fantastische Norman Sisters als achtergrondzangeressen! Rush sloot zijn set af met het prachtige nummer 'Swing Low Sweet Chariot'. Met de onovertroffen gitarist Joe Restivo, de Norman Sisters en The Bo-Keys-blazerssectie was het een waar feest voor je oren! Klasse!

zaterdag 22 juli


Wie kent Curtis Salgado nog niet? In Europa speelt hij altijd met de band Soulshot, bestaande uit Fabrice Bessouat (drums), Kris Jefferson (bas), Anthony Stelmaszac (gitaar) en ditmaal Eamonn Flynn op de Hammond. Wat een geweldige band! Curtis weet altijd weer te imponeren met zijn mix van humor, emotie, zangkunsten en virtuoos mondharmonicaspel. Zijn interpretaties van klassiekers van OV Wright zoals 'Nobody But You' en 'Born All Over' zijn fenomenaal. Ook zijn eigen werk is doordrenkt van humor en tekstuele hoogstandjes, zoals in 'Summertime Life' en '20 Years Of B.B. King', waarin maar liefst 9 B.B. King-titels verstopt zitten. Een absoluut hoogtepunt is het seculiere gospelnummer 'A Woman Or The Blues', waarin Eamonn voor de nodige vocale ondersteuning zorgt. Curtis sluit zijn aanstekelijke set af met 'The Longer I Live (The Older I Wanna Get)'. Hiervan word je gegarandeerd vrolijk! "One More Time" roept Mc Rick Hutton door de microfoon, waarna Curtis nog een toegift speelt; vol overtuiging brengt hij Larry Williams' 'Slow Down' ten gehore, begeleid door deze fantastische band. Even bijkomen...

Na een korte ombouwpauze staan The Bo-Keys alweer op het podium en na een instrumentaal nummer en het door mc Hutton gezongen 'Kansas City' komen de Blues Paddlers op. Deze twee heren doen sterk denken aan de hitmachine Sam and Dave uit de jaren 1960, maar het is zeker geen parodie. Het is duidelijk een eerbetoon aan het beroemde duo en aan Memphis-soul. Dit blijkt wel uit het feit dat ze onlangs een album genaamd 'That's What We Do' hebben opgenomen met Stax-legende/producer Bobby Manuel, die ook als gitarist meespeelt om hen te ondersteunen! Het is alsof er een wervelwind over het podium raast. We worden getrakteerd op prachtige versies van nummers als 'Soulman' en 'Hold On, I'm Coming' van Sam & Dave, 'Green Grass' van Wilson Pickett en 'A Change is Gonna Come' van Sam Cooke. Ze spelen ook nummers van hun binnenkort te verschijnen album, zoals 'The Power Of A Woman's Love' en 'Rock With Me Baby'. Als toegift spelen ze het titelnummer van hun nieuwe album, dat op dezelfde dag als single is uitgebracht. Geweldig om te horen, vooral wanneer deze fantastische band de Memphis-soul zo goed weet neer te zetten!

We gaan verder met de energieke powerzangeres Robin McKelle uit New York. Van alle artiesten stuurt ze de band nog het meeste aan ze lijken hier allemaal van te genieten. Dit zorgt voor scherpe aandacht en soms gebeuren er memorabele dingen. In 2015 nam ze het album 'Memphis Heart' op, samen met verschillende leden van deze band en producer Scott Bomar. Naast haar eigen nummers zoals 'About To Be Your Baby' en 'Good Time', trakteert ze ons ook op een feest van herkenning met nummers als 'Take Me To The River', Proud Mary, een geweldige versie van Aretha's 'Dr. Feelgood', Ann Peebles' 'Feel Like Breaking Up Somebody's Home' en 'Knock On Wood'. Met een uitbundige en knallende versie van Ike & Tina Turners 'Baby (What You Want Me To Do)' sluit ze haar energieke set af!

De muzikanten komen even op adem en iedereen haalt wat te drinken en versnaperingen. Het Rufus Thomas theater barst uit zijn voegen, zoals altijd op zaterdagavond. John Németh stond eigenlijk al gepland voor dit festival in 2020, maar toen gooide Covid roet in het eten en moest hij ook nog eens een zware operatie ondergaan. "Ze hebben mijn kaak weggesneden", zegt John, "Nu heb ik iemand anders zijn bot in mij". Maar ik kan met zekerheid zeggen dat hij volledig is hersteld en zijn prachtige stem en harmonica spel nog steeds verbazing wekken! Hij begint voorzichtig met nummers als 'I'll Be Glad' en 'Bad Luck Is My Name'. Het publiek is nog wat afwachtend. Maar dan speelt John zijn signature song, het ontroerende 'Testify My Love' (met een grote rol voor The Norman Sisters!) en raakt hij een gevoelige snaar. De aanwezigen zijn zo onder de indruk dat John een staande ovatie krijgt. Hij vervolgt met het grappige 'Elbows On The Wheel' en de geweldige soul-ska 'I Can See Your Lovelight Shine'. Het amfitheater komt tot leven met dansende mensen. Gelukkig waait er een verkoelend briesje. John sluit zijn set af met het betekenisvolle 'May Be The Last Time'. Na opnieuw een staande ovatie en geroep om meer, komt hij terug voor een geweldige uitvoering van 'Sooner Or Later', waarbij iedereen uit volle borst meezingt. Dit is zonder twijfel het sterkste en meest uitgebalanceerde concert van het weekend.

zondag 23 juli


De laatste dag van het festival is altijd een revue-dag. Alle artiesten die de afgelopen twee dagen zijn gepasseerd, treden nogmaals op, begeleid door The Bo-Keys, de huisband. Maar eerst warmt Mighty Mo Rodgers het publiek op. Hij wordt bijgestaan door getalenteerde muzikanten zoals gitarist Luca Giordano die een echte soulband heeft samengesteld met saxofonist Gordon Beadle. Hoewel Mighty Mo de dag na het concert 81 jaar wordt, is daar niets van te merken. Hij zingt en danst alsof de tijd geen grip op hem heeft. Zijn indrukwekkende repertoire en hartverwarmende bindteksten spreken boekdelen. In zijn nummer '(Bring Back) Sweet Soul Music', dat hij samen met Steve Cropper heeft geschreven en op zijn nieuwe album staat, komt zijn liefde voor echte muziek tot uiting. Het nummer wordt enthousiast ontvangen en krijgt een staande ovatie. "We gebruiken te veel elektronica, we zijn te veel bezig met onze telefoon, we sturen onze ouders en grootouders berichten in plaats van hen te bezoeken, met ze te praten, ze een bloemetje te kopen en ze een knuffel en een kus te geven", zegt hij. "Waar is de liefde gebleven? Deze wereld heeft liefde nodig, geen haat en oorlog." Vervolgens zet hij het nummer 'Prisoners of War' in. Hij sluit zijn optreden af met 'Blues is My Wailing Wall'. Het publiek is ontroerd en tegelijkertijd helemaal opgewarmd. Gedurende het hele optreden musiceren Luca Giordano en Gordon Beadle magistraal, en de hele band speelt precies wat nodig is om Mighty Mo te laten schitteren. Prachtig!

Tijdens de ombouwpauze kreeg Gordon 'Sax' Beadle een schilderij van Mc Rick Hutton en een lokale kunstenares. Ze vertelden hem dat de grote muurschildering, met een zes meter hoog portret vandaag is voltooid. In de namiddag werd deze in aanwezigheid van Gordon onthuld. Het zal voor altijd in Porretta blijven hangen! Ik heb het kunstwerk gezien en het heeft indruk op me gemaakt. Het is de dertiende muurschildering in Porretta en er zullen er zeker nog meer volgen.

Dan is het tijd voor de soulrevue met The Bo-Keys. Na enkele instrumentale nummers komen achtereenvolgens Charlie Wood, Katrina Anderson, The Blues Paddlers met Bobby Manuel op gitaar, Curtis Salgado, die nu een prachtige versie van OV Wrights 'Don't Let My Baby Ride' zingt, en John Németh. John schittert met een nog betere versie van 'Testify My Love' en een formidabele versie van 'I Can See Your Lovelight Shine'. Robin McKelle waagt zich aan 'Chain of Fools' en geeft het publiek precies wat zij willen: een opmerkelijke vertolking van Etta James' 'I'd Rather Go Blind', waarin gitarist Joe Restivo een wondermooie gevoelige solo speelt.

De grote finale is voor Bobby Rush. Na 'Let me in' en 'Take My Love' (met een vreselijk vals zingende Miss Lowe) rapt hij een stukje waar zelfs sommige rappers jaloers op zouden zijn. "Als het niet van Bobby Rush was geweest, zou er geen 50 Cent zijn, maar iets als een half kwartje", zegt hij. En dan rapt hij nog een stukje! Hilarisch! "Van rap tot blues", zegt hij, terwijl hij zijn mondharmonica laat zien. Daarna speelt hij helemaal alleen een hartverscheurende blues. Hij zingt: "Kijk goed naar me, dit zou wel eens de laatste keer kunnen zijn dat je me ziet." Het publiek is muisstil en velen pinken een traantje weg, want misschien heeft hij wel gelijk... Bobby leidt de apotheose van deze editie in met 'Take Me To The River'! Alle artiesten die dit weekend aan bod kwamen (en nog aanwezig zijn) betreden het podium en vieren het einde van de 35ste editie. We zijn leeg, maar zeer voldaan. Wat een weekend!

Peter Jacobs & Linda Marchesini


reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
  
     
foto's:
      ©
Peter Jacobs