|
||
|
vrijdag
18 augustus In elke bijt zit al
eens een vreemde eend, maar vandaag komt die al
heel vroeg opduiken. Om 19 u. mag de jonge
Zuid-Belg Thomas Frank Hopper het
festival openen. De presentator heeft het over
een nieuwe Waalse bluesrocksensatie. De
lapsteelgitarist beheerst zijn instrument quasi
feilloos, zijn heldere stem scheert hoge toppen
en alle groepsleden spreken geroutineerd
dezelfde klankentaal. Met bluesrock – laat staan
met blues – heeft deze muziek echter geen
uitstaans. Wij zijn geneigd om het punkrock te
noemen, maar we horen ook de term progrock
rondzoemen. Iemand vergelijkt de zang met die
van Bon Jovi en eigenlijk is dat zo gek nog
niet. Als u ons vraagt of dit goede muziek is,
of eigentijds, of origineel, dan willen wij dat
beamen. Maar wat ons betreft, hoeft deze frisse
wind niet noodzakelijk in bluesland te waaien.
Dit is niét het soort vernieuwing dat de blues
nodig heeft. Met veertig winters
op de teller is ook de Duitse zanger-gitarist Henrik
Freishlader nog een jonkie in de blues.
Maar wel een productief jonkie. In 17 jaar tijd
bracht hij evenveel cd's uit, waarvan het gros
op zijn eigen label Cable Car Records. Als we u
vertellen dat hij o.a. Gary Moore, Peter Green
en Albert King als invloeden noemt, dan begrijpt
u meteen dat dit een gitaarmens is. Een
klankmens. Hij speelt hier met de klassieke
bezetting van een bluesrockkwartet: zang/gitaar,
bas, drums en Hammond. Gesofisticeerde bluesrock
wordt ons deel. Henriks muziek is loepzuiver,
perfect uitgebalanceerd en bijwijlen wat
jazzgetint. Voor gitaarliefhebbers is dit
smullen geblazen. Opvallend is dat Henrik de
hele tijd met zijn rug naar het publiek staat te
soleren. We gaan ervan uit dat de stage crew hem
vergat diets te maken dat het festivalterrein,
met inbegrip van het podium dus, omwille van
organisatorische redenen 180 graden is
gedraaid... Het is kwart voor
elf en Joe Louis Walker mag op. We
vinden het eigenlijk straf dat de organisatoren
hem uit de plan-b-doos hebben geschud, enkele
luttele dagen nadat Popa Chubby onlangs had
afgezegd. De nu vijfvoudige Grammy-winnaar
verraste ons in 1986 ook al met zijn debuutalbum
'Cold Is The Night' en vooral dan de titelsong.
Wij vonden dat toen een frisse en jonge versie
van Robert Cray – stilistisch zijn ze aan elkaar
gewaagd en ze hadden beiden Dennis Walker als
producer – maar eigenlijk is JLW ruim drie jaar
ouder dan Cray. Dit terzijde. We genieten van de
mooie, vaak meerstemmige zang en de pure
authenticiteit van Walkers muziek. “It's me,
I'm the blues”, zingt hij, “I'm the
old friend you'll meet again and again and
again...” Uit zijn mond klinkt dit écht en
als pleidooi voor de onsterfelijkheid van de
blues kan dit tellen. Ook op gitaar is JLW op
zijn 73ste nog steeds verbazingwekkend goed. Het
publiek slikt zonder ook maar een beetje
weerspannigheid wat de meester hen inlepelt. Wat
een mooie afsluiter van de eerste festivaldag! zaterdag 19
augustus Het is halftwee in de
middag en we hebben net een
frikandel, bitterballen en
friet achter de kiezen
gestouwd. 'Gekend voor de
grote porties' schreeuwt
het opschrift op het
frituurvenster. Om naar
schatting 628 gram korte dunne
krakelingen te laten doorgaan
voor een klein bakje friet
moet je – vinden wij – geen
specialist zijn. Om goede
friet te bakken volgens de
regels van de kunst wél. Maar
goed, we verzoenen ons met het
feit dat festivalweekends
doorgaans niet bol staan van
de culinaire hoogstandjes. En
we zijn hier trouwens voor de
muziek. Onze
noorderburen lopen
tegenwoordig hoog op met hun
jongste bluessensatie Luther's.
Zanger-gitarist Lothar
Wijnvoord (27) heeft de liefde
voor de blues geërfd van en
zijn eerste ervaring opgedaan
bij Robbert Fossen. Dat maakt
ons benieuwd, want Robbert
staat voor oerdegelijke
Chicagoblues. Bij het begin
van de set krijgen we
'opgefunkte' versies van 'Hide
Away' (Freddie King) en 'If
You Love Me Like You Say' (why
do you treat me like you do).
We vinden Lothars zang eerder
matig maar we houden van wat
hij conceptueel met deze
nummers uitspookt en hij
speelt niet onaardig gitaar.
We vinden het wel een
tikkeltje jammer dat hij
nauwelijks contact zoekt met
het publiek en naarmate het
optreden vordert, krijgen we
de indruk dat alles (teveel)
draait rond de (te) lang
uitgesponnen gitaarsolo's. Wél
aanstekelijk is het
spelplezier en de lach op de
snuiten van de broertjes Joost
en Daan Tonies,
respectievelijk op slaggitaar
en bas. Er zijn ook
oosterburen. Met Muddy
What? krijgen we de
winnaars van de German Blues
Challenge 2021 voorgeschoteld.
Vorig jaar haalden ze de
finale van de European Blues
Challenge en de halve finale
van de International Blues
Challenge in Memphis.
Verwonderlijk is dat allemaal
niet want wat broer Fabian
(zang/gitaar) en zus Ina Spang
(gitaar/mandoline) ten gehore
brengen, vinden wij toch wel
bijzonder fris en jeugdig. Ze
blazen nummers van o.a. Son
House en Muddy Waters nieuw
leven in met originele,
spitsvondige arrangementen én
ze brengen ook heel wat eigen
werk. We vinden de vibrato in
Fabians stem eigenlijk wel
leuk en zijn liefde voor de
blues blijkt uit zijn haast
bezwerende gelaatsuitdrukking
wanneer hij de nummers bij het
publiek introduceert. Het is
echter zus Ina die zich als
het prijsbeest ontpopt. Ze is
een gedegen leadgitariste maar
ze bespeelt evenzeer de
toeschouwers. Haar rollende
ogen in dat guitige snuitje
tussen die prachtige
leeuwenmanen zijn verdorie
echte magneten. Het duo Spang
laat zich enkel nog
vergezellen door een drummer.
Vandaag is dat BluesBone Jens
Roelandt die de vaste drummer
Michi Lang voortreffelijk
vervangt. Graag willen we
Muddy What? adviseren om een
vacature voor een bassist te
plaatsen. Die zou hun muziek
misschien nog wat extra body
kunnen geven en voor fraaie
homoioteleutonnen zorgen als
zijn naam ook op 'ang'
eindigt... Het is halfvijf
en de Britse zangeres Kyla
Brox, dochter van wijlen
Victor, is aan de beurt. In
2019 won ze de European Blues
Challenge. Eén van haar
nummers heet 'Sensitive Soul'
en dat typeert als het ware
best waar Kyla voor staat. Met
een geweldig beheerste
stemvibrato vertolkt ze
gevoelige blues en soul. Haar
optreden verloopt 'smooth' en
'mellow' en we horen
verschillende mooie unisono's
tussen gitaar en bas. Een
sterk moment is wanneer Kyla
een emotioneel eerbetoon
brengt aan haar pa die zes
maanden geleden bezweek aan de
gevolgen van kanker. Naar het
optreden van de 67-jarige
harmonicavirtuoos Mark
Hummel uit de San
Francisco Bay Area keken we
reikhalzend uit. Eén, omdat
wij een lekker potje harmonica
wel lusten. Twee, omdat Mark
Hummel de dag van vandaag op
dat vlak echt wel tot de
wereldtop behoort. En drie,
omdat hij hier wordt begeleid
door het Finse Tomi Leino Trio
en laat dit nu net één van
onze favoriete Europese
bluesbands zijn. 'I'm Hooked'
klinkt net zo dartel en
overtuigend als toen het in
1979 nog kakelvers was. Hummel
krijgt moeiteloos de
publiekshandjes op elkaar. Hij
is ronduit schitterend in
'Blues Stop Knocking At My
Door'. Dit nummer is
geschreven door Jay Miller en
oorspronkelijk in de fifties
opgenomen door Al Ferrier maar
Mark brengt het hier in de
veel bekendere versie van Lazy
Lester. Het publiek gaat uit
z'n dak en dat komt omdat Mark
Hummel laat horen wat
bluesliefhebbers op een
bluesfestival willen horen,
namelijk blues. Hij laat ons
al even voorproeven van een
Otis Rush-nummer dat hij zopas
voor een volgend album heeft
opgenomen met Wes Starr op
drums en Jr. Watson als
gitarist. Dat belooft, al
speelt Tomi Leino zich hier
ook meermaals in de
belangstelling. In 'She Got
It' klinkt hij écht wel als
Muddy. Toeval bestaat niet,
beweert men weleens. Welnu,
aan het eind van zijn set
speelt Mark Hummel 'The
Creeper Returns' van Little
Sonny, de Detroit-veteraan die
we in juni interviewden en die
op de cover van de
nieuwe Back To The Roots
prijkt. Graag verwijzen we ook
naar BTTR
118 (december 2021) voor
een uitgebreid interview met
Hummel. De avond begint
te vallen, wat ertoe leidt dat
de artiestensnufferds iets
minder het felle zonlicht
moeten trotseren. De Texaan Jonn
Del Toro Richardson is
de eerste die dit voordeel te
beurt valt. Ook hij zet een
zeer fraaie set neer. We
krijgen een aantal songs uit
zijn cd 'Tengo Blues' uit 2015
en maken ons daarbij de
bedenking dat het misschien
stilaan tijd wordt voor een
opvolger. Richardson heeft
Mexicaanse roots en die
schemeren af en toe door in
zijn muziek. Dat geeft zijn
blues een apart trekje. Zijn
zang en gitaarspel zijn
bijzonder beheerst en ook hij
heeft het publiek helemaal aan
zijn kant. Jonn is een man van
weinig woorden en groteske
allures zijn aan hem niet
besteed. Maar hij maakt een
warme en vriendelijke indruk
en zijn muziek spreekt voor
zich. Het is kwart
over negen en programmatorisch
lijkt dit het geschikte
tijdstip om het segment
bluesrock aan te boren. Dat
gebeurt met de Brit Laurence
Jones (31). Uiteraard is
er een publiek voor deze
snoeiharde variant van de
blues, maar onze koude kleren
raakt het geenszins. We hebben
het niet zo voor deze overdaad
aan decibels en nogal zielloze
noten. Je moet het als organisator maar durven: iemand die hier nog totaal onbekend is als headliner van een zeer respectabel bluesfestival zetten. Maar de programmering van de Keeshea Pratt Band is een berekend risico, of zelfs helemaal geen risico. We hebben onze lezers in BTTR 108 (februari 2019) uitgebreid laten kennismaken met deze wervelwind uit Houston, TX en de jongens van Wespelaar hebben haar ook aan het werk gezien op het Chicago Blues Festival. Nu moet enkel nog het Europese publiek worden overtuigd en dat loopt hier absoluut van een leien dakje. Bassist Shawn Allen leidt met strakke hand de al even strakke band en loodst Keeshea door alle mogelijke deelgenres van blues en soul. En of het nu Mississippiblues dan wel Texasblues is, een trage of een uptempo, het maakt allemaal geen moer uit. De leading lady zelf houdt het hele optreden het publiek bij de les én in haar ban. We vallen van de ene verrassing in de andere. Zo is er bijvoorbeeld een medley in New Orleans-stijl waar Keeshea 'My Toot Toot' (Denise LaSalle) naadloos laat overvloeien in 'My Babe', normaliter een Chicago-klassieker. En en met sterke contactlijm versmelt ze 'Break Up Somebody's Home' (Ann Peebles) met 'Miss You' van The Rolling Stones. Kunt u zich dat voorstellen? Zelfs helemaal achteraan het festivalterrein zijn de mensen aan het dansen. Hier schrijft Keeshea Pratt geschiedenis. We zijn ervan overtuigd dat dit de aanzet wordt van haar Europees succesverhaal. zondag 20
augustus Swing Wespelaar gaat zijn derde dag in met landgenoot Shakedown Tim en die staat synoniem voor kwalitatieve R&B en swingblues in een retrojasje. We vinden toetsenman Ilias Scotch in de huidige bezetting en dat is duidelijk een meerwaarde. Akkoord, het is vroeg op de dag. Toch slaagt Tim erin om een en ander los te maken. Bij het publiek wel te verstaan. Hoogtepunten zijn het instrumentale 'Blues After Hours' (Pee Wee Crayton) – waarmee Tim ons telkens weer van onze sokken blaast – en het guitige eigen nummer 'I'm Gonna Drop You Like A Bad Habit'. Tim beheerst veel bluesstijlen maar laat in dit nummer horen dat hij ook probleemloos in rootsrock laveert. Tegen het einde van de set komt harmonicaspeler Steven Troch meedoen. Heel even is Fried Bourbon terug... Het is drie uur en Alabama Mike maakt zijn opwachting. Oorspronkelijk komt de 59-jarige zanger uit Talladega, AL maar tegenwoordig toogt hij aan de Amerikaanse westkust. Zijn nieuwe cd 'Stuff I've Been Trough' op het label van de Little Village Foundation is ronduit schitterend. Dat komt in hoofdzaak door de entourage van en met producer-gitarist Kid Andersen. Alabama Mike is iemand die sterk afhankelijk is van zijn begeleiders maar vandaag zorgt de Franse band Soul Shot (rond drummer Fabrice Bessouat) ervoor dat hij een quasi vlekkeloos parcours rijdt. Het repertoire neigt hoofdzakelijk naar soulblues en daar is gitarist Anthony Stelmaszak geknipt voor. Meermaals krijgt hij luid applaus voor zijn solo's. Mike's stem past bij zijn muziekstijl en hij is een eerlijk entertainer die een boodschap wil overbrengen. Af en toe blaast hij een kort riedeltje op de harmonica maar dát helpt hem voor geen meter. Harmonica spelen kan hij helemaal niet maar ondanks dit ene minpuntje is dit een prima optreden. Vanuit Canada komt vervolgens de ijzersterke soul- en blueszangeres Shakura S'Aida onze harten veroveren. Maar dat doet ze niet vooraleer lapsteelgitariste Nicole 'Nikki D' Brown ons gedurende twee nummers heeft opgewarmd. Hoe dat expressieve mens opgaat in de muziek zeg! Ook Shakura is in goede doen en zet het publiek volledig naar haar hand. Een funky soulnummer als 'Walk Trough That Door' gaat er moeiteloos in en ook haar uptempoversie van Koko Taylors 'I Cried Like A Baby' krijgt ze makkelijk verkocht. Af en toe mag gitarist Brooke Blackburn excelleren en dat leidt er mede toe dat deze show een totaalspektakel wordt waarin voor elk wat wils. Shakura heeft een nieuwe cd in de maak en die verschijnt eerstdaags. Als u van eigentijdse funky bluesoul houdt, dan durven wij die sterk aanbevelen. Verveling is bij veel mensen typerend voor een zondag maar krijgt hier vandaag geen schijn van kans. In het programma van Swing Wespelaar is afwisseling troef. Met de in Amerika residerende Costa Ricaan Jose Ramirez krijgen we alweer iets totaal anders. “Here in the Delta, I feel the sun in my skin”, zingt hij en dat zal hier niet anders zijn. In grote parels gulpt het zweet uit zijn karakterkop. Echt waar. Maar de brave man werkt dan ook bijzonder hard om een pompend optreden neer te zetten. Hij etaleert een loepzuivere gitaarklank en bewijst dat moderne blues niet steeds een synoniem voor loeiharde bluesrock moet zijn. Ook de Franse band onder leiding van drummer Denis Agenet kwijt zich – om maar eens een cliché boven te halen – wonderwel van zijn taak. Ramirez heeft op Delmark Records een recente cd: 'Major League Blues'. Daarop speelt de legendarische Chicagobluesman Jimmy Johnson mee. Het werden zijn laatste opnames vooraleer hij in januari 2022 op 93-jarige leeftijd overleed. Jose draagt het titelnummer van zijn album op aan Jimmy en dat is een bijzonder mooi moment. Frankrijk heeft drie ijzersterke bands die frequent met verve tourende blues- en soul-iconen begeleiden. Alle drie hebben ze de drummer als centrale figuur (Denis Agenet, Pascal Delmas en Fabrice Bessouat). Altijd prijs, altijd goed! Ze hebben het weer bewezen dit weekend. Hetzelfde geldt voor de band rond de Italiaanse gitaargrootmeester Luca Giordano. Die is hier vandaag met de 74-jarige soulzanger Leon Beal uit Boston. Die legt ons uit wat een 'hole in the wall' is, een plaats waar muzikanten plezier maken nadat de clubs om twee uur 's nachts dicht gaan. “Die plekken zien er soms niet echt uitnodigend uit, maar we hebben er altijd veel lol”, zegt Leon. Het is nog maar kwart over acht maar Wespelaar is vandaag zijn hole in the wall. De man brengt een sterke soulshow, laat horen dat hij een schitterende zanger is en is niet te bekakt om sociaal geladen thema's aan te snijden. We knippen even een flard uit zijn bindteksten: “Wij hebben politici die haat gebruiken als wapen om ons tegen elkaar op te zetten, maar het is tijd voor verandering en tijd om ons te bevrijden...” We hebben uw boodschap goed begrepen, mister Beal, en we gaan daar volgend jaar nog eens aan denken... Tien uur 's avonds. We hebben nog één band voor de kiezen en wat voor één! Dat een gratis festival The Fabulous Thunderbirds op de affiche en op het podium heeft, is toch wel lovenswaardig! De presentator legt uit waarom de bezetting van de T-birds zo vaak is gewijzigd: “Frontman Kim Wilson wil zich altijd omringen met jonge muzikanten die open staan voor nieuwe stijlen.” Nieuwe stijlen? Hoezo? De Fabulous Thunderbirds zijn een stijl op zich. Al bijna vijftig jaar is het hun handelsmerk en hun verdienste om bluesmuziek naar een breed publiek toe te vertalen door die in een beklijvend rock(-'n-roll)jasje te verpakken. Kim (72 ondertussen) en zijn kornuiten geven ons vanavond het mooiste wat we konden bedenken, namelijk een bloemlezing uit hun rijke oeuvre. Alle grote hits komen aan bod: 'My Baby', 'Wrap It Up', 'Scratch My Back', 'Sugar Coated Love', 'I Think I'm In Love With You', 'Tuff Enuff', noem maar op. Wat een feest! In een minutenlange solo zet Wilson de puntjes op de i voor wie er nog zou aan twijfelen wie vandaag de meest imposante harmonicaspeler ter wereld is. En wat te zeggen over gitarist Johnny Moeller die sinds kort na een pauze van enkele jaren weer deel van de band uitmaakt? Wat hij hier vanavond presteert, is buitenaards en bovenmenselijk. De gedrevenheid en trefzekerheid waarmee hij in een ijzingwekkend tempo het ene hoogstandje na het andere uit zijn Telecaster pleurt hebben wij in alle eerlijkheid nog niet zo heel vaak gezien. En we vinden dat Johnny de meeste gitaarlicks uit de rijke T-Birds-erfgoedcatalogus beter speelt dan de originator ervan. Vindt u dat een straffe uitspraak? Nou, we menen het in elk geval. Dit zijn de Thunderbirds op hun best, dit zijn de Thunderbirds van 35 jaar geleden. Daarvan laadt een mens na een uitputtingsslag van drie dagen zijn batterijen in één ruk weer helemaal op zie! Met de editie 2023 heeft Swing Wespelaar andermaal zijn reputatie van beste Belgische bluesfestival bevestigd. Los van de uitstekende programmering willen we tot slot het bestuur en de voltallige vrijwilligersploeg gelukwensen met de vlekkeloze organisatie, zowel voor, op als achter het podium. Tot Swing 2024!
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|