|
||
|
vrijdag
25 augustus Het is halfzeven en David
Ronaldo & The Dice trappen af in de
grote tent. Hun meest recente album 'Tunes For A
Dime' stond in de VS op één in de 'Roots Rock
Album Top 50'. Lap! Daar hebben we het al. Deze
Belgische band beweegt zich de laatste tijd
ietwat in de bluesscene en staat straks zelfs in
de finale van de Belgian Blues Challenge. Wat ze
laten horen, is echter een mix van countryrock
en southern rock. We ontwaren hier en daar
enkele lichtelijke Lynyrd Skynyrd-invloeden.
Petje af, want het zijn stuk voor stuk goede
muzikanten – lapsteelgitarist Dirk Lekenne
voorop, wat ons betreft – én ze laten kwaliteit
horen. Dit is een zeer genietbare opener. Het
(Ge)Varenwinkelfestival heeft een tweede,
kleinere tent. Die draagt draagt de naam
'rootstent'. Tijdens de podiumwissels op de
'main stage' vinden ook hier volwaardige
sfeervolle optredens plaats. Om kwart voor acht
treden Fred Klee & Southern Rumble er
aan en op. Zo te zien, zijn er heel wat
stamgasten van The Borderline zaliger vanuit het
Diestse naar Varenwinkel afgezakt om er hun
Fredje te zien optreden. Net zoals op
Hookrock zijn we weer erg onder de indruk van de
maturiteit waarmee Fred en zijn topband southern
rock naar New Orleans transponeren. Eigenlijk
doet Fred geen wilde dingen op het podium maar
ook zonder het showbeest uit te hangen straalt
hij muzikale dynamiek en autoriteit uit. En hij
is een fantastische zanger! Onze favorietjes:
'Midnight Is Waitin'', 'Down At Rampart' – met
een heerlijke second line, waarvoor dank aan
drummer Arnout Hellofs (van Hooverphonic) – en
zeer energieke versies van 'Love The One You're
With' en 'Take Me To The River'. De eerste streepjes
blues – nou ja, het zijn eigenlijk moddervette
lijnen – krijgen we in de grote tent van de
27-jarige Brooks Mason uit Georgia. Als artiest
is hij in volle opmars onder de naam Eddie
9V (zie BTTR
118 – december 2021) en zijn energie
overstijgt in hoge mate die van tien
Duracell-konijnen samen. Geen seconde staat hij
stil en fotografisch is hij haast niet te
vangen. Het is zijn eerste Europese optreden.
Enkele dagen geleden is hij getrouwd maar de op
haar buik geschreven honeymoon kan
mevrouw Mason pas op een later te bepalen datum
uitgommen. Ocharme dat schaap. Een eigenzinnig
baasje is Eddie altijd al geweest. Zijn
schoolmaatjes hielden van rap maar hij
overtuigde hen ervan dat Howlin' Wolf – zijn
tijd vooruit – al lang zijn eigen rap had
uitgevonden. Eddie's versie van Hop Wilsons 'My
Baby Has A Black Cat Bone' is behoorlijk
funkyfied en we vergapen ons aan zijn
plectrumloze gitaarstijl waarin enkel duim en
wijsvinger het tokkel- en plukwerk doen. Eddie
9V voert ons in zijn turbulente rollercoaster
naar alle uithoeken van de blues. We horen
pompend werk van Junior Parker en in een
razendsnelle boogie in North Mississippi hill
countrybluesstijl verwerkt hij meesterlijk
flarden Lightnin' Hopkins. We vervelen ons geen
seconde tijdens dit optreden en Eddie blijkbaar
zelf ook niet. In zijn onbesuisdheid vergeet hij
soms naar lucht te happen en sneuvelt er al eens
een propere afwerking van een gitaarakkoord.
Globaal bekeken is dit echter een zeer aangename
kennismaking. Het is twintig over
tien en in de kleine tent zijn Jeffrey
Halford & The Healers aan de beurt.
Deze singer-songwriter, geboren in Dallas en
getogen in Los Angeles, is een story teller.
Als toeschouwer moet je echt meegaan in zijn
verhalen wil je de aandacht bij de les houden.
Ondanks Jeffrey's bijwijlen trefzekere
gitaarwerk doet de muziek alleen dit niet.
Halford doet ons ergens aan Elliott Murphy
denken, maar is daar, vinden wij, een ietwat
tammere versie van. De liefhebbers van dit genre
– dit is nou wat de industrie 'americana' noemt
– genieten er echter ten zeerste van. Vandaag sluiten The
Delta Saints af op het grote podium. Ze
waren hier in 2011 en 2014 ook al, maar voor
deze feesteditie hebben de organisatoren enkele
hoogvliegers uit hun palmares geplukt en opnieuw
geboekt. Nog voor aanvang van het optreden
hebben een omvangrijke schare fans voor het
podium plaatsgevat. We hebben hier ook al trouwe
abonnees van ons magazine ontmoet, echte
bluesliefhebbers dus, die ook hevige aanhangers
zijn van deze rockband uit Nashville die zich
liet inspireren door psychedelica en southern
soul. Okay, er zijn ook raakvlakken met blues.
Ze gebruiken af en toe blues-achtige
akkoordprogressies en veel gitaarsolo's worden
in de bluestoonladder gespeeld. Frontman Ben
Ringel speelt op een resonatorgitaar en die
vinden we ook vaak terug in een
bluesinstrumentarium. The Delta Saints leggen
emotionele diepgang in hun muziek en hun teksten
komen vaak uit persoonlijke ervaringen, verhalen
en emoties. Het is dus helemaal niet vreemd dat
deze band zeer succesvol is bij het leeuwendeel
van het publiek, mét inbegrip van veel
bluesfans. Maar het blijft een snoeiharde
rockband en we hopen dat u het ons niet kwalijk
neemt dat we moeten toegeven dat ze ons niet
echt raken. Die link met blues is er wel, maar
wij voélen hem niet. Bij ons komt het niét
binnen. Na een vijftal nummers vinden wij het
fijn dat het publiek helemaal mee is en laten we
hen feestelijk verder genieten. zaterdag 26
augustus Het is twee uur
in de namiddag en we zijn op
post in de kleine tent voor Chilly
Willy, Loony Goony & The
Free American Indian Hippy
Blues Street Fruits. Dit
Belgische mondvol ongeregeld
bestaat drie decennia en een
kwarteeuw geleden sloten ze
het (Ge)Varenwinkelfestival
af. Vandaag treden ze weer op
in de originele bezetting.
Chilly Willy is good time
partyblues! Nog steeds hebben
ze die pretentieloze joligheid
maar muzikaal zijn ze gerijpt
en dat geldt absoluut voor
harmonicaspeler Gery Alaerts.
Wat is die gegroeid zeg!
Muzikaal wel te verstaan. Dit
is genieten! Sonny Boy
Williamson II lijkt een rode
draad doorheen de set, met
nummers als 'Checkin' Up On My
Baby', 'Help Me', 'Eyesight To
The Blind' en 'Don't Start Me
To Talking'. Zanger Wim 'Den
Huibbe' Huybrechts doet ons in
zijn podiumact en in de manier
waarop hij beweegt aan Kim
Wilson denken. Hij voélt de
blues op dezelfde manier aan
als Kim, daar zijn we zeker
van. Hij bewierookt drummer
Walter Cuyvers, op zijn 83ste
(!) wellicht de oudste nog
actieve drummer in België.
Walter geeft een solo van
jewelste en het publiek
schreeuwt het uit van
appreciatief plezier. Aan het
einde mag iedereen die dat wil
op het podium komen meedansen
en daar zijn echt wel veel
gegadigden voor. Chilly Willy
op (Ge)Varenwinkel, daar
worden wij helemaal blij van,
zie! De eerste band
op het hoofdpodium vandaag is
Wilk. Bij het ruimere
publiek zou eventueel een
LED-steeklampje met G4-fitting
kunnen gaan branden als we
vertellen dat de rockgroep
rond de Gentse zanger-gitarist
Jorg D'hondt het in 2021 tot
in de halve finale van Belgium
Got Talent schopte. Daarna
richtte hij zich vooral op de
Belgische bluesscene. We zagen
Wilk vorig jaar op Swing
Wespelaar en vonden toen de
mayonaise niet bijster goed
pakken. Veel blues voelden we
niet en de uitspraak van het
Engels ontdoen van dat
Oost-Vlaamse accent vonden wij
een werkpunt. Vandaag verrast
Jorg ons enigszins. In
positieve zin dan nog wel.
Zijn Engels is erop
vooruitgegaan en we vinden een
bluesy soort lichtvoetigheid
in bijvoorbeeld het nummer
'Cesar', een ode aan zijn
grootvader. Ook de blazers
doen mooie dingen. Pure blues
is deze muziek nog steeds
niet, en wellicht ambieert
Wilk dit ook niet, maar in een
jaar tijd heeft hij wel al
veel geleerd over hoe je een
bluespubliek moet overtuigen. Twintig na
vier. Op het kleine podium
zetten de Zeeuwse Juke
Joints hun optreden in
met een nummer op de trekzak.
Dat leidt ons tot de bedenking
dat zydeco, de creoolse
accordeonvariant van de blues,
best wel wat meer aan bod zou
mogen komen op onze festivals.
De ambi-bluesrock van de
zingende drummer Peter Kempe,
harmonicaspeler John 'Sonny
Boy' van der Broek, bassist
Derk Korpershoek en niet in
het minst gitarist Michel
Staat gaat erin als boterkoek.
Met een dienststaat van vier
decennia heeft de band een
zeer trouwe aanhang gekweekt
en dat merken we ook hier.
Peter neemt zijn mandoline ter
hand en nog voor hij een noot
heeft gespeeld, beginnen
enkele toeschouwers 'Going To
My Hometown' (Rory Gallagher)
te zingen. Gallagher was
altijd al de grote held en het
stichtend voorbeeld voor de
Juke Joints en de formule
werkt blijkbaar nog steeds. We
zien de Joints zelf ook heel
erg genieten van hun optreden.
Het is eigenlijk bijzonder dat
een band zo lang de tand des
tijds doorstaat, terwijl de
normen veranderen. Twintig
jaar geleden noemde iedereen
dit bluesrock. Vandaag heet
dit partyblues... Dé verrassing
van het festival krijgen we
vervolgens in de grote tent
met Mike Farris uit
Nashville, Tennessee. We
kregen deze man – eerlijk is
eerlijk – nooit eerder in ons
vizier, ook al geniet zijn
rockband Screamin' Cheetah
Wheelies toch wel enige
bekendheid. Al ruim twintig
jaar treedt Farris ook onder
eigen naam op. In die context
richt hij zich meer op een mix
van soul, gospel en blues. Met
'Salvation In Lights' won hij
in 2007 zelfs een Grammy voor
het beste traditionele
gospelalbum. Vandaag doet hij
maar één religieus
geïnspireerd nummer. Voor de
rest zet hij een denderende
soul- en rhythm-and-bluesshow
neer waarin hij stilistisch
vele kanten uit gaat. We horen
werk à la Bill Whiters maar
evenzeer 'Ain't That Good
News' van Sam Cooke in een
vlammende sneltreinvaart. En
wat een schitterende hoge
soulstem heeft deze grote
mijnheer! Halverwege de set
zegt hij: "Nu ik hier
toevallig een akoestische
gitaar vasthou, kan ik net
zo goed enkele nummers solo
spelen." Even slaat de
schrik ons om het hart. Nu
gaat hij de sfeer toch niet
uit zijn lekker lopende
optreden halen door zijn band
weg te sturen, zeker? De man
weet verdomd goed waarmee hij
bezig is. We krijgen een
beklijvende 'John The
Revelator' en daarna brengt
hij met 'Little Tennessee
Girl' een ode aan zijn vrouw
die al dertig jaar lief en
leed met hem deelt. Tegen het
einde van het lied komt de
band weer meedoen. Wat een
prachtig moment is dat. Mike
Farris heeft zich vandaag
definitief genesteld in zowel
ons geheugen als dat van een
zeer enthousiast publiek. Wat smaakt die
Italiaanse croque (met
parmaham, mozarella en veel
basilicum) lekker zeg! En die
Thaise loempiaatjes ook.
Bedankt Varenwinkel, voor dit
gevarieerde aanbod aan
eetbaarheden. Innerlijk
versterkt schuifelen we rond
zeven uur naar de kleine tent
waar de getalenteerde
Nederlandse harmonicaspeler
Big Pete met zijn Original
Strikes de inmiddels
bekende eerbetuiging aan
wijlen Lester Butler ten
gehore brengt. Diep in ons
blueshart hadden we hem hier
liever gezien met de herrezen
Marc Thijs (met wie hij
tegenwoordig vaak
samenspeelt). Maar goed, als
het over blues gaat, dan slaat
de moddervette variant nu
eenmaal beter aan bij het
Varenwinkelpubliek.
Toegegeven, het is wel leuk om
Robert Johnsons 'Ramblin' On
My Mind' in een
bluesrockversie te horen. En
gitarist Sjors Nederhof kaapt
meermaals de publieksprijs weg
met adembenemende solo's. De volgende
twee acts staan zeer ver van
de blues af, maar een mix aan
stijlen hoort nu eenmaal bij
de geplogenheden van dit
festival. Uit California komt
de southern rockband Robert
Jon & The Wreck.
Wanneer wij southern rock
willen horen, en ja, dat
willen we soms ook, dan zetten
we Lynyrd Skynyrd op. Alleen
het beste is goed genoeg,
vinden wij. Begrijp ons niet
verkeerd, deze jongens zijn
ongelooflijk goed in wat ze
doen – dikke pluim voor
gitarist Henry Schneekluth –
maar ons ding is het niet
helemaal. Toch gebiedt de
eerlijkheid ons te rapporteren
– en nu weet u wat er gaat
komen – dat het publiek hier
absoluut veel hapklare brokken
van lust. Om twintig voor tien
begint het laatste optreden in
de kleine tent. Met Baskery
krijgen we drie Zweedse
zussen. Dat is gemakkelijk; we
moeten de alliteratie eens
niet zelf bedenken. Ze
beginnen met een streepje
hillybillygetinte
geitenwollensokkenmuziek en af
en toe kan dit zeer gezellig
uitpakken. Maar al snel gaan
ze freewheelen en in het
monotone van hun set raken ze
ons jammer genoeg kwijt. We waren er in
2012 ook al bij toen headliner
Ronnie Baker Brooks
hier de grote tent in de fik
stak. We interviewden hem toen
en in BTTR
85 prijkte hij samen met
Shemekia Copeland op de cover
van ons blad. We zagen hem
nadien nog verschillende keren
in zijn thuishaven Chicago,
maar op deze jubileumeditie
van het
(Ge)Varenwinkelfestival is hij
de allereerste artiest ooit
die exclusief voor dit
festival wordt overgevlogen.
Dat alleen al wil wat zeggen!
Met 'The Blues Will Never Die'
maakt hij meteen een statement
van jewelste. Het publiek eet
uit zijn hand. We onthouden
ook het krachtige 'Married' en
een innemende ballade waarbij
het melancholische schuim uit
talrijke opengevallen bekken
gulpt. In 2018 werkte deze
zoon van blueslegende Lonnie
Brooks mee aan het album
'Chicago Plays The Stones' en
Ronnie brengt een ijzersterke
versie van 'Satisfaction',
zijn selectie voor die plaat.
Jammie! Daarna gaat hij funky
in 'Feel Like Breaking Up
Somebody's Home' dat hij
naadloos versmelt met 'I Just
Want To Make Love To You'.
Hier is een ras-entertainer
aan het werk! Ronnie laat ons
zien dat hij zoveel meer is
dan 'de zoon van'. Hij is één
van de jonge blueswolven die
in staat is om het genre een
nieuwe impuls te geven en er
een volgende generatie fans
voor te winnen. Een waar
bluesfestijn aan het eind van
deze maratonfestivaldag is een
bijzonder welgekomen
hoogtepunt. Ondertussen zijn we
middernacht voorbij en onze
eigenste Boogie Beasts
zijn zich in de kleine tent
duchtig aan het voorbereiden
om in een after party wie nog
een sikkepit energie over
heeft in trance te brengen. In
gedachten zijn wij al bij het
uitgebreide ontbijtbuffet van
Hotel Vivaldi in Westerlo. En
we hopen dat de poetsvrouw ons
niet als deze ochtend om acht
uur komt wekken met de
mededeling dat ze de kamer
komt schoonmaken. Haar poging
om ons met een schuldgevoel op
te zadelen omdat we om acht
uur nog in onze zweetbak
liggen te rotten is mislukt,
maar toch... Geen twee keer!
Straks gaat het hangertje met
opschrift 'niet storen aub' op
de deurklink. Langs de
buitenkant, wel te verstaan...
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|