|
||
|
Het moet ongeveer een half jaar geleden zijn dat de promojongen voor de Little Village Foundation ons de debuut-cd van D.K. Harrell stuurde. Op het persvodje had hij met de hand volgende aantekening gemaakt: "Dit lijkt wel een jonge versie van B.B. King, ik denk dat dit bij jullie in de smaak gaat vallen." Nou, dat was een beetje licht uitgedrukt. Compleet murw waren we. 'The Right Man' was simpelweg het beste bluesalbum dat we vorig jaar hoorden. De beslissing wat de Absolute Aanrader zou worden in nummer 124 van ons blad was snel genomen. En meteen benaderden we Dkieran Harrell voor een interview. Dat werd het coverartikel van BTTR 125. We zagen hem voor het eerst live tijdens Moulin Blues Ospel (NL) op 4 mei en in ons verslag kunt u nalezen hoe hij zich daar tot het hoogtepunt van het festival ontpopte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we hongerig naar meer ook naar zijn optreden in de Banana Peel trokken. Toen we bij de
Ruiseleedse bluestempel aankwamen, wisten
enkele kameraden uiteraard dat we D.K.
Twee dagen eerder in Ospel hadden gezien?
"En, hoe was het? Goed zeker? Wat mogen
we verwachten?" Ons antwoord valt
niet zo heel eenvoudig naar algemeen
Nederlands te vertalen, we gaan het hier
maar schrijven zoals we het hebben gezegd:
"Awel, als hij straks begint, gaat ge
eerst zes keer naar asem snakken en dan
gaat het nog een kwartier duren
vooraleer ge goed en wel beseft wat er
gebeurt. Dit is verdorie van een andere
orde dan wat we gewend zijn. En we zijn
nogal wat gewend." Laat ons
vooraleer we verdergaan eerst eens
doorspoelen naar het einde van deze avond.
Na het optreden dronken we nog een glas,
enfin, we bedoelen de inhoud van dat glas,
met programmator Guy. Nog steeds hevig
onder de indruk en zelfs een tikkeltje
positief geëmotioneerd zei hij: "Ik
ben ongelooflijk fier en blij dat we dit
hier hebben kunnen doen." Waarmee
uiteraard wordt bedoeld dat de nu
26-jarige bluesman uit Louisiana de
volgende grote ster van de blues gaat
worden en dat hij wellicht in de toekomst
misschien niet meer zo bereikbaar zal zijn
voor een bescheiden club als Banana Peel. Het optreden hier
verschilde sterk van de set op Moulin
Blues. Op het festival zat alles strak
samengebald in één uur en hier speelde
D.K. Dubbel zo lang wat hem de
mogelijkheid gaf om directer contact met
zijn publiek te zoeken en hen te vertellen
wat werkelijk in hem omging. De man heeft
helemaal geen sterallures maar vertelt
gewoon hoe hij het leven ervaart. Die
boodschappen zitten ook in zijn teksten –
hij schrijft zijn nummers trouwens zelf.
'Not Here For A Long Time', bijvoorbeeld.
We lopen hier zo kort rond op deze
aardbol. We zijn hier echt niet lang. Laat
ons ervan genieten, laten we ons amuseren.
En wees lief voor elkaar. Wees lief voor
je familie en je vrienden. Wees zelfs lief
voor een volstrekt onbekende, want het
positieve komt vast ook weer jouw richting
uit. Nog een voorbeeldje is 'Leave It At
The Door'. Kom je op bezoek, dan ben je
welkom. We gaan er iets leuks van maken.
En wat voor problemen je ook zou kunnen
hebben, laat ze bij de deur. Wij
visualiseren daarbij dan een tweede bak in
de gang. Zo pal naast de paraplubak. Kom
dus gerust binnen, maar parkeer jouw
problemen rustig in de probleembak. En als
je straks vertrekt, dan vergeet je
misschien wel die problemen terug mee te
nemen. En dan ben je ze kwijt. Makkelijk
toch?! Dat is dus D.K. Harrell. De
maturiteit waarmee hij zijn publiek mee
betrekt in zijn verhalen, waarmee hij de
mensen bij de les houdt en waarmee hij
communiceert, is onwaarschijnlijk voor een
jongen van 26. Vanzelfsprekend heeft
Dkieran (zo luidt zijn voornaam voluit)
het repertoire van zijn cd gespeeld, maar
in de tweede set kwamen daar enkele covers
bij: 'That's What Love Makes You Do'
(Little Milton) in een strakke funky
versie en 'Ain't No Sunshine' (Bill
Whiters) in een zeer mooie ingetogen jazzy
versie. D.K.'s gitaarspel heeft inderdaad
iets weg van B.B. King en zelfs zijn
lichaamstaal en bewegingen zijn net zo
elegant. En neen, we willen absoluut niet
gezegd hebben dat dit een B.B.
King-imitator is. Absoluut niet! D.K.
heeft gewoon van nature diezelfde flair,
diezelfde attitude, datzelfde talent om de
blues te gebruiken als een werkinstrument
om mensen zowel te entertainen als hen
normen en waarden bij te brengen. Harrell had ook een ijzersterke band bij. Het zou zonde zijn om die mensen niet te vernoemen: Orlando Henry (toetsen), Brandon 'Boom Boom' Jackson (drums), Andrew Moss (bas), Russ Bryant (saxofoon en artistiek directeur) en Dan Isbell (trompet). Samen met D.K. vormen ze een hechte band waarbij speelplezier en vriendschap het bindmiddel is. Nogmaals, we zijn ervan overtuigd dat er voor D.K. een grote toekomst is weggelegd. Over tien jaar zullen we mijmerend terugdenken aan het moment waarop we hem ooit hebben zien spelen voor pakweg 180 mensen in een club op twintig minuten van bij ons vandaan...
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|