          

|
Sean 'Mack' McDonald
Missy Sippy, Gent - 17 maart 2025
Op een week na
is het precies een jaar geleden dat wij
Sean 'Mack' McDonald uit Augusta,
Georgia voor het eerst zagen in de
Banana Peel. Toen hebben we ook een en
ander neergeklavierd in een
concertverslagje – lees
het gerust nog eens na – en vooral
zijn gitaristische maturiteit, omgekeerd
evenredig aan zijn leeftijd (hij is er
nu 23), is steeds blijven hangen. Wat
zeg je? Je vindt zo van die lange zinnen
met haken en wegwijzers niet vlot
leesbaar? Okay, okay. Goed dat je ons
erop wijst. We zijn op 17 maart dus naar
Gent getogen want we hadden voor nummer
131 van ons
blad een interview met Sean
gepland. Er staat een volledig nieuwe
generatie bluesartiesten klaar om de
fakkel brandend te houden en in elk
nummer proberen we jullie met minstens
één ervan te laten kennismaken.
Uiteraard pikten we 's avonds graag het
optreden in de Missy Sippy mee en
eigenlijk – eerlijk is eerlijk – hadden
we ons verwacht aan een gelijkaardig
optreden als in maart 2024...
Nog voor het
optreden begon, hadden we al in
het snotje dat er iets niet
klopte. Althans niet met onze
verwachting. Sean toert wel
opnieuw met het Franse
collectief Soul Shot, maar de
aftandse piano die aan de
linkerzijde van het podium tegen
de muur stond geplakt, stond
niet bepaald gepositioneerd
alsof Cédric LeGoff erop zou
spelen. En daar stond een
tenorsaxofoon klaar waar er de
vorige keer geen koper te
bespeuren viel. Het werd ons al
snel duidelijk. Geen Cédric deze
keer, maar wel de fenomenale
saxofonist Tejerizo Sylvain. Dat
is uiteraard geen naam die een
Amerikaan vlotjes kan
uitspreken. Sean speelde op
veilig en stelde de man aan het
publiek voor als 'Sly. Just
Sly'. Al in het openingsnummer,
een jazzy instrumental, viel op
hoe bedreven Sly is in het
voeren van een conversatie met
de gitaar van de frontman. Wat
klitten die twee goed aan elkaar
zeg, de ene keer unisono, de
andere keer al bekvechtend. Ook
in Jimmy Forrests 'Night Train'
kwam dit aardig uit de verf.
Voor de volledigheid vermelden
we drummer Fabrice Bessouat en
bassist Julien Dubois die er de
vorige keer ook bij waren.
Naarmate het
optreden vorderde, werd Seans
evolutie ons duidelijk. In de
Banana Peel hoorden we een
veelheid aan stijlen met naast
de blues ook wat rock-'n-roll in
werk van Chuck Berry en The
Beatles, covers van Bobby Bland
en Guitar Slim en ook enkele –
hoe zullen we het noemen? –
ballroomachtige
rhythm-and-blues, jaren
'50-stijl, in werk van o.a. Bill
Jennings en Ruth Brown.
Tegenwoordig gaat hij meer en
meer die kant op, vaak uptempo
en met kortere nummers als de
vorige keer. We hoorden werk van
Johnny Otis en Percy Mayfield en
telkens weer viel het ons op hoe
Sean en Sly als met een heel
straffe velcro onlosmakelijk met
elkaar waren verbonden. In de
pauze vertelde Fabrice ons dat
in de voorbereiding van de tour,
Sean had gevraagd om naast de
toetsenman ook een saxofonist te
voorzien. Puur om logistieke
redenen – het busje was maar op
vier man voorzien – moest er een
keuze worden gemaakt. Het werd
dus de saxofoon en voor het
repertoire wat Sean nu brengt,
was dit volgens ons de enige
juiste keuze.
Van de tweede set
onthielden we een traag nummer
waarin Sly zijn saxofoon zo diep
liet scheuren dat we er koude
rillingen aan overhielden. Wat
zalig om die man te horen, in
vergelijking met bijvoorbeeld
een Sax Gordon die soms
verstikkend werkt door alles
dicht te toeteren. Sean bracht
ook enkele zelf gepende nummers.
'Mary' droeg hij – uiteraard –
op aan de cafébazin van de Missy
Sippy maar ook aan zijn
grootmoeder (die zo heette). Dat
werd een nummer boordevol
publieksparticipatie. Sean moest
niet zo heel veel moeite doen om
de toeschouwers uit volle borst
te laten meejoelen. En dat vond
bassist Julien blijkbaar ook
heel fijn, want hij zette een
tandje bij en groovede als de
beesten. Wat zeg je? Je begrijpt
het woord 'groovede' niet? Dat
komt van het werkwoord grooven.
Neen, dat staat inderdaad niet
in het Groene Boekje maar het
leeuwendeel van de lezers snapt
dit vernederlandst Engels wél.
Na heel wat oerdegelijke
rhythm-and-blues greep McDonald
aan het einde van het optreden
nog eens terug naar wat hij ook
heel goed kan: rock-'n-roll à la
Chuck Berry. In het eigen nummer
'Angel Baby' reeg hij aan een
ijzingwekkend tempo Little
Richard en Chuck Berry bijeen op
een smakelijke brochette. Het
publiek smulde dankbaar en met
volle teugen.
Dit was een zeer
geslaagd optreden en we zouden
hier ter afronding haast iets
willen leuteren over de toekomst
van de blues en zo. We hadden al
een zinnetje in gedachten over
hoe fijn we het vinden dat de
Missy Sippy een forum heeft
gegeven aan de toekomst van de
blues, bla bla blip blip, weet
je wel? Maar in de namiddag
hebben wij dus voor ons
interview heel wat tijd met Sean
doorgebracht. Je houdt het niet
voor mogelijk wat die jongen
zoal te vertellen heeft. Over
alles wat zijn pad kruist, heeft
hij een glasheldere visie.
Straks kun je het allemaal lezen
in BTTR
131 maar één tipje van de
gesluierde ijsberg willen we al
ontbloten. Hij haat het wanneer
mensen muzikanten van zijn
generatie de toekomst van de
blues noemen. We citeren hem
even: "Wij stoppen onze
beleving en onze creativiteit
in de muziek die onze
voorgangers ons hebben
nagelaten en het resultaat zal
een leidraad zijn voor de
muzikanten van de volgende
generaties die op hun beurt
hetzelfde zullen doen. Wij
zijn dus niet de toekomst van
de blues, wij zijn het heden
van de blues.”
reageer
op dit artikel
terug
naar de index van de concert- en
festivalrecensies
Naast de concert- en
festivalverslagen op deze website is
Back To The Roots sinds 1995
het meest complete en veelzijdige
tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar
brengen we u nieuws, achtergrond,
interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest
complete blueskalender, enz... Nog
geen abonnee? Klik hier
voor meer info.
|
foto's:
© Franky Bruneel
|