Internationaal Boogiewoogie- en Bluespianoconcert
Beauforthuis, Austerlitz (NL) - 20 augustus 2017


Het Beauforthuis, een gewezen boerderij, is gesitueerd in Austerlitz. In dit dorp ten oosten van Utrecht liet Napoleon Bonaparte in 1804 de helft van zijn troepen, zo'n 18.000 man, samenkomen. Vandaag geniet Austerlitz vooral bekendheid bij cultuurminnaars omwille van het gemoedelijke cultuurhuis waar een jaarlijks festival en enkele boogiewoogieconcerten plaatsvinden, georganiseerd door Martijn Schok, de populairste van de Hollandse beoefenaars van dit genre, en zijn echtgenote en zangeres Greta Holtrop, steeds gekleed als 'madame des huizes'.

Ook deze keer hadden ze enkele interessante gasten: Philippe Lejeune (FR), Jörg Hegemann (DE) en Filiep Ketels (aka Boogie Phil) (BE). Hun trouwe kompaan Maarten Kruiswijk bespeelde met een soepele swing de drums en leverde de ideale ondersteuning voor de vier pianisten op een rij...

Boogie Phil toonde zich van de deelnemers het meeste 'mainstream'. Hij speelde ongebreideld maar bleef ietwat hangen in een te klassiek repertoire.

Philippe Lejeune uit Toulouse maakte hier zijn Nederlandse debuut. Hij zette een eerder jazzy benadering neer en had geen schroom om zich stilistisch in de buurt van Duke Ellington te begeven. Maar hij 'boogieficeerde' voor de gelegenheid ook Stevie Wonder. Deze man herkent als geen ander melodieën die hij boogiegewijs kan omzetten in plezier voor iedereen, temeer omdat hij van de traditionele akkoorden afwijkt.

Jörg Hegemann, opgeleid door Axel Zwingenberger, de Duitse meester, verving hier zijn zieke landgenoot Christian Bleiming. De fundering van zijn virtuositeit ligt bij Albert Ammons. Hij speelde bijzonder ontspannen en met gevoel voor dynamiek. Hij liet originele composities herleven of bracht eigen versies, geschoeid op de leest van oorspronkelijke schema's.

Martijn Schok & Greta Holtrop tot slot. Het bij liefhebbers bekende koppel dompelde ons in vergelijking met de andere gasten onder in een palpabele retrosfeer. Hij, Martijn, is introvert maar subtiel aanwezig. Hij lijkt een van die Napoleon III-bourgeoissalons in rood fluweel te animeren. Zij, Greta, is een voluptueuze schoonheid in een lange jurk. Hier zorgde ze voor het welbehagen van enkele oudere heren in hun zondagse pak. Hun fantasierijke repertoire liet ons in gedachten mijmeren over Harlem en enkele weelderige speakeasy...

Het goed gestructureerde programma van dit concert zorgde voor een evenwichtige afwisseling tussen solo's, variërende duetten en een glansrijke finale zonder kladwerk ŕ la 'wie gaat nu wat doen?' zoals we het elders al vaak hebben meegemaakt. Van bij de eerste noot liep alles hier vlekkeloos. De mooie warme namiddag in het Beauforthuis zette zich na het concert verder met een knapperige barbecue in de tuin...

André Hobus
(vertaling: Franky Bruneel)

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Liliane Hobus


      _____________________