The Paladins en Dry Riverbed Trio
Poorthuis, Peer - 31 oktober 2017



Toen Misjel Daniëls in 1989 The Paladins voor het eerst naar België haalde voor het Belgium Rhythm & Blues Festival, wist ik niet goed wat me overkwam. Ze bliezen mij en het aanwezige publiek van onze sokken met hun energieke rockabilly, en blues- en country- geïnjecteerde nummers. Ik bleef ze volgen. De tel ben ik ondertussen kwijt geraakt, maar ik zag ze zeker een dozijn keer live. En elke keer droop de energie eraf en de songs werden klassiekers. Op 1 mei van dit jaar zag ik ze op het Roots & Roses festival en daar speelden ze al enkele nummers uit hun nieuwe album ‘New World’, hun eerste studiowerk in veertien jaar. Bijna dertig jaar na hun introductie staan ze er nog altijd: Dave Gonzalez, Thomas Yearsley en Brian Fahey. Het Poorthuis van Peer liep goed vol en we kregen een warm, energiek en gedreven optreden. The Paladins gaven ons zowel nostalgie als een hoopvol gevoel over hun toekomst.


Maar voor het zover was, mocht het Nederlandse Dry Riverbed Trio de aanwezigen opwarmen en dat deden ze met vuur en klasse. De broertjes Dusty (gitaar, zang) en Darryll Ciggaar (drums, zang) en Ronald Tilgenkamp (contrabas, zang) staan garant voor een heerlijk potje rootsmuziek, om het maar even in hun taal te zeggen. Ik denk niet dat er een andere gitarist in de Benelux is die net als Dusty zoveel stijlen onder de knie heeft en ze feilloos en naadloos combineert. Het is een genot, een lust voor je oren om hem bezig te horen. Het trio is perfect op elkaar ingespeeld en voelt elkaar aan. Dat merk je als ze naar elkaar kijken en soms nieuwe dingen uitproberen. En net als je denkt 'dit komt niet goed', valt alles weer op zijn plaats.

Ze openen hun set met de Jimmy McCracklin-klassieker ‘Georgia Slop’ (ook bekend van Los Lobos). Blues, country, rockabilly, rock-'n-roll en aanverwante stijlen volgen zich hierna in snel tempo op. We genieten van ‘One Bad Stud’ van The Blasters. Het door drummer Darryll geschreven ‘Keep On Playing’ mag daar sterk naast staan. We herkennen ook nog ‘Act Naturally’ van Buck Owens. De mannen zingen alledrie en dat geeft een aangename afwisseling. Als Darryll Rosco Gordons ‘Just A Little Bit’ zingt, zijn we al aardig opgewarmd, maar dan krijgen we nog een oudje ‘Got To Get Drunk' van Willie Nelson, 'Uncle Willie', zoals Dusty het aankondigt, en hij laat zijn gitaar klinken als een pedal steel. Dé verrassing van hun set is toch een eigenzinnige en inventieve versie van Peter Greens ‘Albatross’. Prachtig!

Iets na tienen is het dan de beurt aan The Paladins. Ze knallen er meteen in met het instrumentale ‘Power Shake’. Na wat problemen met de jack-plug aan Thomas’ bas en een van de brug gesprongen snaar kan het feest van de herkenning pas echt beginnen. Dave zingt de countryrocker ‘I’ve Been Looking For A Girl Like You’ en de bekende Brook Benton-klassieker ‘Kiddio’. De voorste rijen zingen luidkeels mee. Daarna neemt Yearsley de vocalen voor zijn rekening en stoot op zijn eigen aandoenlijke manier krachtig de woorden van het stuwende ‘Look What You’re Doing To Me’ uit. Een versnelling hoger gaan ze met ‘Tore Up’. En ze blazen ons in één ruk haast omver met de energieke tandem ‘(Get On The) Right Track’ en de door Yearsley vol smart gezongen punkabilly ‘Irene’. De volgende klassieker ‘Keep On Lovin’ Me Baby’ wordt weer gretig meegezongen en Dave geeft in het jazzy middenstuk een spannende lang uitgesponnen solo. Zelden hoorde ik ze het nummer zo lang trekken.

Het wordt dan tijd voor enkele songs van de nieuwe cd. We krijgen het titelnummer 'New World’ en ‘Things Keep Changing’, twee songs die voor veel mensen misschien vreemd klinken. De Paladins met een sociaal engagement? Jawel hoor en ze doen het nog uitstekend ook. Koop de cd en luister eens naar wat ze te vertellen hebben. Het is gemeend en het raakt. Het zijn de Paladins anno 2017. Zoveel verschilt de muziek niet, het is gewoon even wennen. Hadden we dat niet ook bij elk nieuw album in het verleden? Het is voor mij evengoed The Paladins, met even sterke songs, maar met misschien nog net iets volwassener teksten. Niks mis mee, toch? Uiteraard zakt daardor de set een beetje in, want voor de meesten in de zaal zijn de songs nieuw en onwennig.

Gelukkig maken ze dat onmiddellijk goed met de gouden oudjes ‘She’s Fine’, ‘Big Mary’s House’, een stevige versie van ‘Let’s Buzz’ en het vanouds rockende ’15 Days Under The Hood’ om de set af te sluiten. Natuurlijk duurt het niet erg lang eer de heren terug zijn om te bissen. Ze kiezen daarvoor de aanklacht tegen roekeloos en overdreven bouwen en het tekort aan water in hun thuisland. De derde en laatste sociale aanklacht van het nieuwe album ‘New World’, ‘Waterman’, is een klassieker in wording. Een schitterende avond sluiten ze dan op knallende wijze af met ‘Mercy’. Ze kunnen het nog steeds, laten we hopen dat ze het nog jaren volhouden. Deze band zal nooit vervelen!

Met dank aan vzw ‘No Nonsense’ en Bart de Houwer.

Peter Jacobs
         

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

  • Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      © Peter Jacobs

      _____________________