Etta James Experience
Heyhoef-Backstage, Tilburg (NL) - 19 juni 2022

Gelukkig hebben mensen de Heyhoef nog weten te vinden ondanks het benauwde veel te warme weer want wat deze elfkoppige band liet horen was van een zeldzame kwaliteit! Het had drukker mogen zijn maar dat kon de pret niet drukken. Al lang voor de deuren openden, stonden de mensen buiten te wachten. En ze kregen waar voor hun geld want de band stond op stoom, voor zover dit nog nodig was. Het was geweldig om te zien en te horen hoe deze band onder de bezielende leiding van Floor Kraayvanger het publiek imponeerde. Dat publiek gaf vanaf het begin de nodige respons om een wervelend feestje te laten plaatsvinden.

Even terug naar het ontstaan van deze prachtband. Na jaren te hebben genoten van de band Superfloor ontstond in 2014 het idee om een tribute te maken aan Etta James. Vanaf het begin werd dit groots aangepakt met een minstens elfkoppige band met blazers, achtergrondzangeressen en zelfs attributen als echte oude zaallampen die destijds werden gebruikt en waarvoor zelfs speciale stroomvoorzieningen nodig waren. Ik ben er nog steeds erg trots op dat het in de begindagen was gelukt om de band als headliner op het bluesfestival in Breda te krijgen in de Bel Air waar wel meer legendarische optredens plaatsvonden. Het dagblad De Stem heeft er toen een hele pagina aan besteed. De jaren hierna kreeg het jazzfestival in Breda ook lucht van de kwaliteit en inmiddels speelden ze in 2022 voor de derde of vierde keer op dit festival.

Maar vandaag dus in de Heyhoef. Vanaf het begin is alles perfect. De geluidsmensen hebben het prima voor elkaar, wat met zo'n grote bezetting niet evident is. Dat buiten de kraaien van het dak vallen door de warmte weerhoudt Floor Kraayvanger er niet van om er stevig tegenaan te gaan, waarvoor alle respect. Onder deze omstandigheden en met alle lampen aan, zal het op het podium geen pretje zijn geweest.

Wat een ongelooflijke stem heeft Floor Toch. Ga er maar staan om het repertoire van de legendarische Etta James aan te pakken! De toon wordt gelijk gezet met 'Dance With Me Henry' waarop alle vocale registers worden opgengetrokken de de band gelijk op alle fronten los gaat. Ik zag de mensen om me heen goedkeurend knikken en duimen opsteken. Ik had ze buiten al verteld wat ze konden verwachten en bleek dat velen de band nog niet kenden. Wat leuk dat er weer nieuwe fans bijkomen. In de set passeren ware pareltjes waaronder uiteraard veel Etta James-klassiekers maar bijvoorbeeld ook een hele mooie versie van Willie Dixons 'Spoonful' dat Etta in 1961 meer bekendheid gaf. Ook Lilian de Jong en Marloes Borman konden hier hun vocale krachtpatserij etaleren.

We dachten dat het allemaal niet veel mooier kon, maar op het einde van de tweede set kwam Otis Reddings 'I've Been Loving You Too Long' voorbij. Het werd een ongelooflijk mooie en ingetogen versie met een prachtige pianopartij en een vocaal hoogstandje waarbij je een speld kon horen vallen. Het ademloze publiek begreep dat hier iets bijzonders gebeurde. En zo kwam er een einde aan een memorabel optreden op deze prachtlocatie. Nu houdt de Heyhoef een zomerstop en op 11 september begint het nieuwe seizoen met het Better Get Hit Festival met The BluesBones, Catfish en Mell & The Vintage Future.

Stef Smit

reageer op dit artikel

terug naar de index van de concert- en festivalrecensies

Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.

    
      foto's:
      ©
Hans Kusters