|
||
|
Naar aanleiding van de release van hun nieuwe live-cd 'Live On Tour' organiseerden The BluesBones op 29 november een eenmalig speciaal evenement in de Theadrôme in Wilrijk. Op het programma stonden zowel een akoestische showcase als een volledig 'full power concert' waarbij de Bones de setlist van de nieuwe cd speelden. Speciale gasten Walter Broes, Howlin' Bill, Stijn Bervoets en Tom Eylenbosch kwamen de feestelijke avond nog wat extra luister bijzetten. Voor we
het vergeten – want dat zou niet
minder dan doodzonde zijn –
willen we je eerst iets over de
prachtige locatie vertellen.
Deze theaterzaal werd in 1912
gebouwd met een architectuur
die, zoals wij dat aanvoelen,
het midden houdt tussen art
nouveau en de Sezessionstil. Ze
stond vanaf 1921 bekend als Ciné
Trianon, de trots van Wilrijk.
Sindsdien heeft de zaal
verschillende herbestemmingen
gekregen maar die zijn uiteraard
niet relevant voor dit
verslagje. We spoelen meteen
door naar 2019: feestzaal
Theadrôme ging falliet en het
duurde drie jaar vooraleer de
geschikte overnemers zich
meldden. Vandaag is deze
multifunctionele
evenementenlocatie in zijn
oorspronkelijke staat
gerestaureerd en weer volledig
operationeel. We vermoeden dat
dit het eerste bluesgerelateerde
evenement is sinds de heropening
en we hopen dat we hier in de
toekomst nog vaak mogen
terugkeren voor de blues. De
sfeer is authentiek, het
interieur is prachtig zonder
overdreven kitch of bombast, er
is een groot podium met
professionele belichting, de
akoestiek is subliem, de
capaciteit bedraagt grofweg
geschat zo'n 400 personen, de
zaal is makkelijk te bereiken en
op wandelafstand vind je meer
dan voldoende gratis
parkeermogelijkheden. Voilà! Als
dat geen perspectieven naar de
toekomst opent! "We
hebben besloten om ons eigen
voorprogramma te spelen want
dat is goedkoper", zei
frontman Nico De Cock bij
aanvang van de avond. De
populairste Belgische bluesband
had immers het idee opgevat om
zich eens van een andere kant te
laten zien. Enfin, te laten
horen eigenlijk. We waren best
wel nieuwsgierig naar de
akoestische showcase van de
sympathieke bluesrockers. En die
nieuwsgierigheid werd beloond
want de Bones presenteerden
zichzelf in een voor hen niet
alledaagse setting. Uiteraard
bespeelde gitarist Stef Paglia
een akoestische gitaar. Bassist
Geert Boeckx kwam aandraven met
een mooie semi-akoestische
houten basgitaar en drummer Jens
Roelandt had een soortement
toestel bij dat eruit zag als
twee sigarenkisten – een grote
voor de basbeat en een kleintje
als snare – door een ijzeren
staaf met elkaar verbonden en
twee minicymbaaltjes erop
gemonteerd. Toetsenman Edwin
Risbourg had zijn oogverblindend
mooie fonkelrode Rhodes Vintage
Vibe 64 bij. Dat is geen
akoestische maar een
elektromechanische piano. En
Nico zong gewoon akoestisch door
de micro. Dit waren de
BluesBones, puur en afgestript
tot op het bot. Bluesbones...
bot... heb je'm? Al snel kregen
ze het gezelschap van pianist
Tom Eylenbosch (met wie Stef een
duo heeft), Walter Broes
(frontman van The Seatsniffers)
die gitaristisch even kwam
demonstreren dat de vintage
sound uit zijn vette Guild
wonderwel samenging met de
light-Bones en Wim De Vos, aka
Howlin' Bill, die op harmonica
een extra bluestoets toevoegde.
We kregen een 45 minuten durende
bloemlezing uit het rijke oeuvre
van de band en het publiek
genoot duidelijk van de
sprankelende frisheid die de
nummers op deze manier ten deel
vielen. En wij? Wel, wij genoten
uiteraard op dezelfde manier en
waren superblij om het
aanstekelijke 'No Good For Me'
in deze semi-akoestische setting
te horen. Het is ons favoriete
BluesBones-nummer. Na een korte
pauze volgde het elektrische
concert, de BluesBones zoals we
ze het beste kennen zeg maar,
met Nico die niet langer
akoestisch maar nu elektrisch
door de micro zong en de andere
bandleden die ondertussen hun
getrouwe elektrische
instrumenten hadden omgord.
Behalve Edwin. Die had helemaal
niets omgord, want met een Nord
Stage 3-keyboard en een
Hammondorgel lukt dat simpelweg
niet. Wat zeg je? Met een
drumstel ook niet? Proficiat! Je
bent nog wakker. De setlist van
het nieuwe live-album leverde
het ene hoogtepunt na het andere
op. Dat kan ook niet anders,
want de Bones kozen deze nummers
voor het album, simpelweg omdat
ze goed zijn. Behalve de
instrumentale virtuositeit van
de Bones en het fenomenale
vocale talent van Nico in het
bijzonder, heeft deze band nog
een extra troef en dat is dat ze
hun nummers zelf schrijven.
Daartussen zitten een flink
aantal oorwurmen, je weet wel,
muziekjes die zich in jouw kop
nestelen en daar nog lang
blijven zitten. Iedereen beleeft
de BluesBones anders, maar voor
ons is het aangrijpende 'I Cry'
dé oorwurm van deze band. We
hebben Nico dit nummer –
opgedragen aan een overleden
vriend – nu al zo vaak horen
zingen en toch blijft het ons
raken hoe intens hij dat doet en
hoe diep hij daarin gaat. En op
het einde van de song richtte
hij zijn blik even naar de
hoogte. Dwars doorheen het
platte dak van de Theadrôme,
naar wat gelovigen de hemel
noemen. Net op dezelfde manier
zoals Johnny Van Zant van Lynyrd
Skynyrd dat doet, ter ere van
Ronnie, als hij het nummer
'Freebird' inzet met de woorden
'If I leave here tomorrow, would
you still remember me'. Verdomme
Nico, het is jou alweer gelukt.
Alweer bezorgde je ons die krop
in de keel. Een ander
hoogtepunt voor ons persoonlijk
was de full-power-versie van ons
favorietje 'No Good For Me', het
laatste nummer van het nieuwe
album.
Gasten tijdens de tweede set
waren Tom Eylenbosch en gitarist
Stijn Bervoets. In verschillende
nummers poneerden Tom en Edwin
fraaie duetten, de een aan de
Hammond, de ander aan de Nord en
behendig vice versa. Nico stelde
Stijn Bervoets voor als volgt: "Stijn
is onze vaste invaller voor
Stef. Wanneer Stef niet vrij
is omdat hij bij een andere
band is geboekt, vervangt
Stijn hem. En hij doet dat
altijd met verve."
Vermoedelijk waren er geen
andere West-Vlamingen aanwezig
want we hoorden niemand rondom
ons vragen of Stijn beroepshalve
misschien schilder is. Hoe dan
ook, gitaarspelen kan hij wel.
In het tweede bisnummer – jawel,
we gaan al beginnen over de
bisnummers want het optreden
raasde aan een ijzingwekkend
tempo voort en was voorbij voor
we het goed en wel in het snotje
hadden. Wel, bij het tweede
bisnummer dus gingen Stijn en
Stef met elkaar in duel in een
lang uitgesponnen solo. Voor
gitaarfreaks was dit een
slotmoment om van te smullen.
Een slotmoment van wat een mooie
avond is geweest. Bedankt
BluesBones, bedankt Theadrôme.
En nu maar hopen op zoete
broodjes...
Franky
Bruneel
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|