|
||
|
Vorig jaar hebben we jou in ons verslagje van het Chicago Blues Festival in Banana Peel in het lang en in het breed verteld hoe deze jaarlijkse rondreizende revue in 1969 onder impuls van de Fransman Jean-Marie Monestier tot stand kwam. Dat hoeven we nu dus niet meer te doen. Klik hier als je meer achtergrond wenst over het gebeuren. Het Chicago Blues Festival strijkt altijd gedurende twee dagen neer in de Ruiseleedse bluestempel. Wij waren er op dag twee van deze 54ste editie. In tegenstelling tot vorig jaar – toen alle artiesten uit Mississippi kwamen – bracht de revue deze keer opnieuw muzikanten uit Chicago. Of toch op zijn minst mensen die in de bluesscene van Chicago actief zijn. De Stephen Hull Experience staat op de inventaris van Rosa's Lounge en zijn graag geziene gasten op het grote festival in de Windy City. Ook in Rosa's Lounge leidt Dave Herrero wekelijks een jamsessie op woensdagavond. Toetsenman Johnny Iguana heeft in Chicago zijn eigen band, The Claudettes, fungeert er als begeleider voor Jan en alleman en is verbonden aan het label Delmark Records. Ook zangeres Sheryl Youngblood vond recent onderdak bij Delmark. In de clubs én op het grote festival van Chicago treedt ze op onder eigen naam. Daarnaast zingt ze tegenwoordig ook bij Mississippi Heat. Ziezo. Wat er zoal niet in een notendop past, nietwaar?. Zanger-gitarist Dave
Herrero mocht aftrappen, begeleid door
Stephen Hull en diens band (voor de
volledigheid, dat zijn Victor Reid op
drums en bassist Chano Cruz) met Johnny
Iguana als special guest. Als een
volleerde bandleider stelde Herrero
iedereen voor terwijl hij een funky
instrumentaal nummer speelde dat ietwat
klonk als een noodzaak om warm te draaien.
Elke muzikant kreeg om de beurt zijn
solootje. Daarna stortte Dave zich op een
nummer in Mississippi North Hill
County-stijl waarbij we moeite moesten
doen om Stephen en Johnny te horen. Een
funky bluesrocker volgde en het moet
gezegd dat Dave wel de gepaste klank uit
zijn versterker tovert wanneer het om de
iets meer rockgetinte variant van de blues
gaat. Het leek erop dat hier veel werd
geďmproviseerd. We keken even rondom ons
en het publiek leek eigenlijk wel positief
te reageren maar wij vroegen ons
binnenskamers af of we niet per vergissing
op een funkjazzjamsessie waren
terechtgekomen. Het vierde nummer stuwde
de boel gelukkig crescendo. Het was een
trage blues met diepe solo's van zowel
Stephen Hull als Dave Herrero. Ondertussen
waren we veertig minuten ver in het
optreden (u begrijpt dus dat de nummers
heel lang werden uitgesponnen) en toen
kwam zangeres Sheryl Youngblood orde op
zaken stellen. In een pure Chicago-shuffle
toonde ze zich een bezielde én bezielende
entertainer, stak ze het vuur aan de lont
en die lont in ons gat en toonde ze zich
een meer dan degelijke zangeres. In 'I'm
Okay', ook een shuffle, vertelde ze met
heel veel inlevingsvermogen over de vele
grote veranderingen in een mensenleven en
hoe die een impact hebben op hoe we
functioneren. Na deze twee nummers nam
Stephen Hull nog even de lead in 'Big
Legged Woman' en 'Caledonia'. Het was een
vreemde eerste set en eigenlijk hebben wij
ons vooral opgetrokken aan drummer Victor
Reid. Hij is gewoonweg top! Hij is een
splinterbom die constant ontploft, right
in your face, maar alleen maar diep
snijdende scherven van ritmische
gelukzaligheid verspreidt. De tweede set was gelukkig
heel wat coherenter. Johnny Iguana begon
met een mooie Chicago-shuffle. Dan kwam
Sheryl meteen op. Ze bracht haar versie
van Jimmy Johnsons 'Everyday Of Your
Life', haar eerste single op Delmark en de
voorbode van een komend album. Daarna
mocht het publiek meezingen met 'Stand By
Me' dat Sheryl naadloos versmolt met 'Dock
Of The Bay'. We waren dus bij de gevoelige
soul beland en Dave Herrero poneerde zijn
meest interessante gitaarsolo's van de
hele avond. Toen zong hij 'Walk That Walk'
en deed dat eigenlijk wel goed. Stephen
Hull nam het roer even over voor enkele
nummers uptempo soulblues. Het publiek was
helemaal mee. Vijftien minuten voor het
einde maakte Sheryl Youngblood duidelijk
dat zij op een stomende wijze dit optreden
naar de uitgang zou loodsen. Ze bleef bij
de soulblues met B.B. Kings 'To Know You
Is To Love You', liet Stephen Hull nog een
zelf gepende zeer diepgaande slowblues
vertolken en zweepte tot slot het publiek
voor een laatste keer op in een krachtige
versie van 'Take Me To The River'. In onze
concertverslagen zijn wij doorgaans niet
erg kwistig met songtitels. Meestal zeggen
die niet zo heel veel over het optreden.
Wie de weinige titels kent, die we
hierboven hebben vermeld, zal begrijpen
dat we vanavond na een moeizame start wel
goede muziek hebben gehoord, maar niet zo
heel veel Chicagoblues. Het publiek heeft
echter weer met volle teugen genoten en
dat is voor de organisatoren het
belangrijkste. Daarvoor doen ze het. En
wij zijn vooral Sheryl Youngblood en
Victor Reid zeer erkentelijk voor hun
inbreng en de energie die ze ons vanavond
hebben gegeven.
Franky Bruneel Voor wie uitgebreider wil kennismaken met drummer Victor Reid, verwijzen we naar nummer 122 van ons gedrukte magazine. Daarin hadden we een interview met hem. Stephen Hull kwam interviewgewijs aan bod in nummer 127. Het is de ideale kennismaking met de sympathieke bluesman uit Racine, Wisconsin. terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|