|
||
|
"We hopen
dat iemand met kennis van zaken het
werk van John Hendrix zal
verderzetten", schreven we vorig
jaar aan het eind van ons verslag over
de Southern Bluesnight in het
Nederlandse Heerlen. Niet dat we erg
ongerust waren hoor, want bij de
stichting Southern Blues Promotion
zitten wel meer mensen die weten hoe ze
binnen een gelimiteerd budget een
gevarieerd en zo kwalitatief mogelijk
bluesprogramma moeten samenstellen. John
kwam op deze 26ste editie trouwens ook
zelf poolshoogte nemen van hoe 'zijn'
bluesfestival in het mooie Parkstad
Limburg Theater verder zou evolueren. En
met ongeveer 2.000 bezoekers was het in
de drie zalen zoals vanouds weer
gezellig druk... We moeten alleen
voor zowel tekst als beeld instaan en
kunnen niet op alle plaatsen tegelijk
zijn. Daarom beperken we onze
verslaggeving tot de hoofdmoot. En dat is
wat er zich afspeelt in de twee grote
zalen: de (staande) Limburgzaal – voor de
gelegenheid omgedoopt tot Groovetime Stage
– en de (zittende) pluchen Rabozaal. Stipt om 19.00 u. openen op
de Groovetime Stage de Oostenrijkse Meena
Cryle & The Chris Fillmore Band
de feestelijkheden. Chris, een zeer
degelijke gitarist, zet Freddie Kings
'Hideaway' in en al heel snel daarna komt
Meena erbij om de klassieke instrumental
van een tekst te voorzien. Daarna krijgen
we een nummer dat gitaristisch als twee
druppels water lijkt op Guitar Slims 'The
Things I Used To Do' maar een totaal
andere tekst krijgt. Vrijwel hele concert
verloopt volgens dit stramien. Elk nummer
is wel ergens een doorslagje van. Als
zangeres heeft Meena ons nog nooit echt
overtuigd. We blijven hopen dat ze ooit
eens werk maakt van een correcte uitspraak
van het Engels. Haar vreselijke accent –
vooral in de bindteksten – fnuikt elk
tikkeltje authenticiteit dat schuchter om
de hoek komt piepen... Drie kwartier later
presenteert Reverend Shawn Amos
zich aan een tot de nok gevulde Rabozaal.
We kennen hem als een strak-in-het-pakke
gentleman maar hier zit hij diep
verscholen in een veel te grote
slobbermuts. Hij draagt een tuinbroek en
werkschoenen. Onder zijn ribfluwelen jasje
zit niets meer dan zijn onderlijfje. Met
veel 'swag' beweegt hij over het podium:
zelfverzekerd en stoer, maar ook wel een
beetje met een gespeelde 'I don't give a
shit'. Amos kondigt zijn nieuwe cd
'Revelation' aan en brengt een liedje over
hoe bangelijk de liefde kan zijn. Hij
lijkt zijn muziek aan te passen aan zijn
nieuwe imago, steeds verder van de blues
weg, en met veel invloeden van rap,
reggae, pop en underground. Hij declameert
zijn teksten eerder dan hij ze zingt en op
harmonica is hij vrij beperkt. Willie
Dixons 'Spoonful' zingt hij door zijn
bullet mike, en vanwege de overmatige
distorsie klinkt hij quasi onverstaanbaar.
Een gedeelte van het publiek kan dit best
wel pruimen. Wij vinden het typetje dat
hij neerzet wel leuk, maar muzikaal zijn
we ervan overtuigd dat er vanavond nog
veel beter op ons afkomt.
Lang hoefden we gelukkig
niet te wachten op die verhoopte
beterschap. In de Limburgzaal staan B.B.
& The Blues Shacks garant voor
een stevige portie Deutsche Gründlichkeit.
Tachtig jaar geleden zouden we misschien
wat voorzichtiger zijn geweest in onze
bewoordingen, maar nu is het wellicht geen
probleem als we stellen dat de Duitsers
kwamen, zagen en overwonnen. Met
traditionele swingende westkustblues
zorgen de broertjes Arlt voor een eerste
hoogtepunt. Michael is een degelijke
zanger en een eersteklas harmonicaspeler,
Andreas speelt trefzeker en beredeneerd
gitaar. Samen demonstreren ze wat
bluesliefhebbers op een bluesfestival
willen horen. Juist ja! Blues! Maar zelfs
wanneer ze variëren richting
rhythm-and-blues, zoals in Ray Charles'
'That's A Lie', blijft hun
geloofwaardigheid fier overeind. Na dertig
jaar en 4.000 concerten op de teller horen
B.B. & The Blues Shacks nog steeds bij
de top van de Europese bluesbands. Het is 21.30 u. en we
nestelen ons in een pluche Rabo-zitje voor
de Britse Kitty Liv. Kitty is één
derde van het trio Kitty, Daisy &
Lewis. Broer Lewis doet trouwens mee op
bas, Kitty's lief is de drummer. Kitty is
solo gegaan, brengt in juli haar eerste cd
uit en geeft ons vandaag al een
voorproefje. Ze ziet er geweldig uit,
speelt voortreffelijk gitaar en zingt
behoorlijk. Ze heeft talent voor funk, en
etaleert dat in bijvoorbeeld 'I Got My
Neck On The Line'. Een beetje brutaal is
ze ook soms. Zo kondigt ze het nummer
'Lately' aan als "a song about a
shitty boyfriend I used to have".
Qua zang doet Kitty ons ietwat aan Amy
Winehouse denken, vanwege de staccato
middenin de woorden. Haar rasp is echter
veel minder scherp. In de cover 'Money'
van The Beatles bevestigt miss Liv wat we
al langer wisten, met name dat Britten
goed zijn in het arrangeren van muziek die
geen blues is, op een zodanige doordachte
manier dat wie van blues houdt, misschien
enkele raakvlakken vindt. Een uurtje later staan we
alweer paraat in de Limburgzaal. We waren
er als jurylid bij, in januari 2023, toen
The Cinelli Brothers tweede werden
op de International Blues Challenge in
Memphis. En hoezeer we toen onder de
indruk waren van hun meerstemmige zang en
hun multi-instrumentalisme, we waren tot
dusver nog niet in de mogelijkheid geweest
om hen terug aan het werk te zien. De
broertjes Alessandro en Marco Cinelli zijn
van Italiaanse komaf. Marco speelt keys,
Hammond en gitaar, Alessandro is de
drummer. Tom Julian Jones komt uit Londen
en speelt gitaar en harmonica. De Franse
Stephen Giry speelt bas en gitaar. Alle
vier de groepsleden zingen, soms
beurtelings de lead, vaak meerstemmig in
close harmony. Hun sound is werkelijk
uniek, hun muziek is veelomvattend. Dit is
blues, soul, gospel en nog zoveel meer.
Ook hier nemen de Cinelli's ons mee in hun
rollercoaster die ons van de ene verbazing
in de andere doet vallen. In 2022 werden
ze tot beste bluesband van het Verenigd
Koninkrijk gekroond. Wij vinden hen in
alle eerlijkheid het beste wat Europa
vandaag te bieden heeft. Naar onze smaak
is hun show het hoogtepunt van de Southern
Bluesnight 2024. Ook de Canadese
singer-songwriter Matt Andersen
scoort goed bij het publiek. Enkel
gewapend met een stem als een klok, een
akoestische gitaar en een flesje Spa blauw
op een barkruk pletwalst hij de bomvolle
Rabozaal compleet murw. Zijn liedjes zijn
uit het leven gegrepen, zijn zang is rauw
en intens, zijn gitaarspel is virtuoos.
Soms lijkt het wel alsof er twee
gitaristen tegelijk aan het werk zijn want
Matt slaagt er meermaals in om ritme en
lead tegelijk te spelen. En op de juiste
momenten zet hij kracht bij door zijn
snaren als een bezetene te geselen. Dan
gaan de toeschouwers uit hun dak, maar bij
de break en enkele goedgekozen woorden
wordt het weer ijzingwekkend stil in de
zaal, want iedereen wil alles horen. Matt
weet dat dit een bluesfestival is en
speelt ook enkele bluesnummers. Hij kan
het wel hoor, maar in de eerste plaats
blijft hij een singer-songwriter. Een hele
goeie, dat wel. Het is al na middernacht
wanneer Tad Robinson op de
Groovetime Stage in de Limburgzaal mag
afsluiten. Met de Duitse Özdemirs,
aangevuld met twee blazers en de
Italiaanse Hammondspeler Alberto Marsico
heeft de soul- en blueszanger uit New York
een prima begeleidingsband. Opvallend is
hoe gitarist Kenan Özdemir is gegroeid.
Als muzikant bedoelen we, uiteraard. Tad
heeft een prima stem en begeleidt zichzelf
adequaat op harmonica. We houden wel van
zijn verhalende soulstijl maar op dit late
uur is het niet eenvoudig om de aandacht
scherp te houden, zeker omdat het gros van
de nummers op een gezapig tempo blijft
drijven. We missen wat krachtige uithalen,
piekmomenten en/of verrassingen. De 26ste Southern
Bluesnight zit erop. Het was een mooie en
gevarieerde editie die misschien een
tikkeltje te nadrukkelijk de aan blues
verwante muziekstijlen in de verf zette in
plaats van de blues zelf. Toronzo Cannon
en Sean 'Mack' McDonald toeren op dit
moment door Europa. Enkele traditionele
Afro-Amerikaanse bluesmuzikanten hadden
hier absoluut niet misstaan. Maar hey,
alle respect voor de keuze van de
programmeurs. De sfeer zat goed en we
komen volgend jaar graag terug!
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|