|
||
|
We hebben het
al zo vaak gezegd en geschreven: er
staat een hele nieuwe lichting jonge
Afro-Amerikaanse bluesmuzikanten klaar
om met eerbied en respect voor de
traditie de blues ook in de volgende
decennia een voedingsbodem te geven.
Echt waar. Druppelsgewijs komen ze ook
op onze podia terecht. Zo kijken wij
bijvoorbeeld reikhalzend uit naar de
eerste Europese passage van D.K. Harrell
in mei. En net zo benieuwd waren we naar
de 22-jarige Sean 'Mack' McDonald. Die
was ons vorig jaar al getipt door enkele
Nederlandse bluesvrienden. In oktober
2023 heeft hij enkele optredens gespeeld
met Blind B & The Visionairs (o.a.
op Texel Blues). In november speelde hij
op het Lucerne Blues Festival, begeleid
door o.a. Johnny Moeller & The Texas
Horns. En nu dus, eindelijk, op een
boogscheut en twee steenworpen van onze
haardstede... We horen het
u al vragen. Waarom vermelden wij
expliciet die vorige Europese passages?
Doet dat nu iets ter zake? Wel ja,
eigenlijk wel. Omdat we ergens lazen dat
Sean nu voor het eerst in Europa was. Dat
klopt dus niet. En vooraleer we u iets
vertellen over het optreden in de Banana
Peel, gaan we onszelf eerst flink wat tijd
en ruimte besparen. Wij gaan geen half
concertverslag spenderen aan het
leentjeburen van een biografie waarin
anderen ons voorgingen. Als u meer wil
weten over wie Sean 'Mack' McDonald is,
dan kunt u gewoon hier
even klikken. Geen nood, het ding opent in
een nieuw venster, u speelt ons niet
kwijt. Voor zijn derde
Europese passage laat Mack zich
vergezellen door Soul Shot, het Franse
collectief rond drummer-boeker Fabrice
Bessouat, met een wisselende bezetting,
steeds aangepast om de hopman zo goed
mogelijk van dienst te zijn. Zo koos
Fabrice voor deze tour de toetsenman
Cédric LeGoff en bassist Julien Dubois. Is
het u trouwens al opgevallen dat Franse
begeleiders hoe langer hoe omnipresenter
zijn op onze podia? Ja hé! “I feel like
party tonight”, scandeert McDonald,
waarop hij begint te improviseren rond een
thema dat ons aan Johnny Guitar Watson
doet denken. En meteen ontwaren we een
stem die drie keer ouder is dan Mack zelf.
Dat is vreemd want Groene Michels zonder
filter bestaan al lang niet meer en in
Murfreesboro, TN hebben ze die wellicht
nooit gehad. “Veel bluesnummers gaan
over auto's, treinen, geld, alcohol en
vrouwen”, vertelt Sean. En daarmee
zette hij ons op een verkeerd spoor, want
wat volgde, was een schitterend
uitgewerkte instrumental: 'Night Train'
van Jimmy Forrest. Kunt u zich dat
voorstellen? Hier stond dus een 22-jarige
een nummer te spelen dat ruim vijftig jaar
eerder dan hijzelf op de wereld kwam, met
een maturiteit van iemand die dat nummer
al vijftig jaar speelt. In een ander
nummer leek Sean in de kop en in de staart
op Otis Rush. Daartussenin reeg hij
ontelbare uiteenlopende thema's en riedels
aaneen. Zelfs de Flintstones en Broeder
Jacob kwamen voorbij. Heel even maar,
enkele luttele seconden, waarna Sean dan
weer de draad van het nummer oppikte. We
vielen van de ene verrassing in de andere.
En laat ons wel wezen, dit voelde echt
niet aan als van de hak op de tak. Dit was
puur muzikaal meesterschap. Wat een talent
zeg! Bij de aanzet van Chuck Berry's
'Lucille' leerde Sean zijn publiek wat een
backbeat is. Een standaardblues bestaat
uit coupletten van vier maten en wij,
blanke sulletjes, hebben de gewoonte om
mee te klappen of te stompen op de eerste
en de derde maat. “Maar dat is
agressief en dat doet pijn”, zei
Sean. “Dit is geen Europese klassieke
muziek”, vervolgde hij, “Dit is
zwarte klassieke muziek”. En daarop
horen we dus te klappen in de backbeat, op
de tweede en de vierde tel dus. Was dit
een belerend vingertje? Was dit
snotneuzige overmoed? Absoluut niet! Hier
stond een jongeman die heeft geleerd om
fier te zijn op zijn zwart zijn. Dit was
een statement, straight in our face
verdorie! En het is misschien een detail,
maar 'Lucille' versmolt naadloos met
'Dizzy Miss Lizzy', tot twee keer toe heen
en weer. Met Bobby Blands 'Good Time
Charlie' sloot Mack de eerste set af. En
ja, u heeft het goed begrepen. Hij heeft
slechts vijf nummers gespeeld die elk ruim
tien minuten duurden en we hebben ons geen
seconde verveeld. Mack ving de
tweede set aan met een lange jazzy
instrumental van rhythm-and-bluesgitarist
Bill Jennings. En net zoals Jennings – ook
gesitueerd in de jaren '50 trouwens –
soleerde Mack met duidelijk uitgesproken
lijnen zonder de swing te verliezen. Hij
kan het echt wel hoor! “We killed two
birds with one stone”, zei Sean. Dat
is zoals wij twee vliegen in één klap
slaan. Hij had namelijk 'Give Me 5, 10, 15
Hours Of Your Love' (Ruth Brown, 1952)
samen gespalkt met 'Murder In The First
Degree' (van Jimmy Oden maar voor het
eerst opgenomen door St. Louis Jimmy in
1956). In de slow '3 O' Clock In The
Morning' kreeg toetsenman Cédric LeGoffe
zijn moment de gloire met een
verschroeiende pianosolo. Hoe schoon!
Vervolgens verwees Sean naar de tijd dat
hij gospel zong in de kerk, maar er volgde
een niet mis te verstane boodschap want
hij koos voor de traditional 'Don't Let
The Devil Ride' die hij van bijzonder
spitsvondige gitaarfrazeringen voorzag.
Voor het slot van set twee goot Mack
'Money' van The Beatles in een passend als
gegoten bluesvestje. Inderdaad, ook set
twee bestond uit slechts vijf nummers,
weliswaar ruim bijgespekt en aangesterkt
met steeds weer die verrassende
zijsprongetjes die het publiek zonder de
minste moeite bij de les hielden. Als
toegift dwong Sean nog wat
publieksparticipatie af in Guitar Slims
meezinger 'Certainly All'. Dit optreden was
werkelijk heel speciaal. We hebben het nog
niet zo vaak meegemaakt dat een artiest
maar vijf nummers in een uur speelt, de
tijd neemt om de muziek op een onderbouwde
manier uit te diepen, duidelijke
instructies geeft aan de band over wat en
hoe hij het wil en zich zeer onderhoudend
en matuur opstelt naar het publiek toe. Al
die dingen zou je verwachten van een
doorgewinterde veteraan met al ettelijke
decennia op de podiumteller, niet van een
22-jarige nieuwkomer. Het maakt ons enkel
maar benieuwd naar wat we in de toekomst
nog zullen horen van dit grootse talent.
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|