|
||
|
Crystal Thomas is voor onze lezers al lang geen onbekende meer. In BTTR 117 (2021) publiceerden we een interview met deze fantastische zangeres. In BTTR 108 (2019) scoorde ze als lid van de Texas Queens 5 de Absolute Aanrader met het album 'Bloodest Saxophone' van de gelijknamige Japanse big horn band. We gaven haar albums 'It's The Funk Blues' en 'Now Dig This' puike recensies en heel recent nog, in BTTR 125, prees collega Olivier Verhelst haar vocale werk op het album 'Good Morning' van – alweer – Bloodest Saxophone. Twee keer eerder zagen we Crystal live: in 2021 op het Bay-Car Festival in Grande Synthe (FR) en in 2022 op het (Ge)Varenwinkelfestival. Tijdens die optredens liet Crystal zich begeleiden door een Europese all-star-band onder leiding van de meesterlijke Italiaanse gitarist Luca Giordano. Dit gezelschap sloeg ons al enkele keren met verstomming en speelde nu, op 8 april, in de Banana Peel, op anderhalve steenworp van onze achtertuin. Het was dus absoluut niet met tegenzin dat wij derwaarts zijn getogen. Ben jij nog
geen abonnee op ons blad, dan weet je
misschien niet zo heel precies wie deze
fors uit de kluiten gewassen zangeres is.
Weet je dat wél al, dan moet je nog heel
even geduld oefenen. We gaan je zo meteen
vertellen hoe het optreden was, maar we
kunnen die heidenen hier toch niet aan hun
lot overlaten. We zullen echter ons best
doen om Crystal zo compact mogelijk in een
notendop te proppen. Wat zeg je? We
drukken ons ietwat ongepast uit? In het
Bargoens zeggen ze 'ras mach galoo de
micho'. Okay, hier gaan we. Crystal Thomas
werd op 15 mei 1977 geboren in
Schreveport, Louisiana maar floreert
vandaag vooral in Texas. In het vijfde
leerjaar ging ze in de schoolband spelen
met de trombone die haar oudere broer
onaangeroerd had laten staan. Later
studeerde ze muziektheorie aan de
universiteit. We spoelen even door.
Crystal speelde trombone bij Floyd Grigsby
en Johnnie Taylor. Het was trouwens Taylor
die ontdekte dat ze kon zingen. We zijn
ondertussen in het jaar 2000. Taylor
beloofde Crystal dat hij haar zou meenemen
naar Malaco Records maar het is er niet
van gekomen want enkele maanden later
legde hij het loodje. Crystal bleef echter
actief in de muziek en uiteindelijk heeft
ze een succesvolle solocarrière. In de VS
heeft ze onder haar begeleiders toppers
uit de Austin-scene (o.a. Johnny Moeller),
het label Dialtone Records heeft haar
gelanceerd (op 'Now Dig This speelde zelfs
Lucky Peterson mee), ze toert wereldwijd,
kreeg een Living Blues Award enzovoort
enzoverder. Voilà. Het optreden dan.
Vooreerst willen we je meegeven dat indien
je straks zou komen moesjanken omdat we
niet elk nummer hebben vermeld, we jou
gaan antwoorden dat een playlist
chronologisch enumereren geen waarde
toevoegt aan een concertverslag dat enkel
de bedoeling heeft om de meest memorabele
momenten te belichten. En vooral waarom
die momenten memorabel zijn. De band zette
een funky instrumental in terwijl Crystal
het podium besteeg. Het was ons al
opgevallen dat haar trombone op haar
wachtte, in tegenstelling tot de vorige
keren toen Crystal zich enkel tot de zang
beperkte. Het verwonderde ons nog meer dat
Crystal onmiddellijk al naar die trombone
greep om enkele knappe unisono's met de
uitzonderlijke Spaanse toetsenman Victor
Puertas te poneren. Die stem als een klok
had ze gelukkig ook bij. Crystal zingt
loepzuiver en met het grootste gemak. Zo
schitterde ze in de slow 'One Good Man'
maar tegelijk liet ze ruimte aan Victor en
Luca om ongebreideld te soleren. Dit
patroon zou trouwens de rode draad
doorheen het hele optreden worden.
Mistroostig werden we daar niet van, want
beiden zijn virtuoos. Luca's gitaarspel
alleen al was de moeite van naar dit
optreden te komen waard. Luca Giordano,
dat is de stijl van B.B. King, Magic Sam,
Otis Rush en Jimmy Johnson samengebald in
een fijne man die de verpersoonlijking van
vakernst is, terwijl hij de zotste bekken
trekt. Ook het ritme van de mambo met New
Orleans-invloeden in 'You Don't Move Me No
More' bleef ons bij. Ritme, nog zo'n
sleutelwoord. Dit was absoluut geen
optreden dat uitpuilde van de
twaalfmatenshuffles, integendeel. Op
enkele trage nummers na hoorden we vooral
funkblues en bluesoul. Je moet je de
verfrissende originaliteit eens proberen
voor te stellen van Luca die even van zijn
pad afwijkt en knappe octavische
jazzakkoorden neerzet, terwijl de Franse
bassist Antoine Escalier die met het
grootste gemak beantwoordt met
fantastische thumb pluckings. En over
verfrissende originaliteit gesproken, we
willen het ook even hebben over de ballade
'The Blues Ain't Nothin' But Some Pain'.
Deze song werd in 1964 opgenomen door het
Shirley King Trio, begeleid door een
volledig orkest, gedirigeerd door Oliver
Nelson. Als je dit leest, dan weet je al,
zonder het te horen, dat het over jazz
gaat. Maar doe ons een plezier en ga eens
YouTuben. En vertel ons dan eens bij
gelegenheid of je aan het eind van de song
nog wakker was. Wel, Crystal heeft er
potjandorie – we weten het, een knullige
woordkeuze, maar we blijven deftig, zelfs
als we 'godverdomme' bedoelen – een diep
bijtend bluesnummer van gemaakt. Wat een
klasse! Om nog maar te zwijgen van de
beklijvende solo van Victor Puertas. Het
kon niet anders of de amusementswaarde van
het daaropvolgende nummer moest naar een
climax pieken. Je voelde zo de opbouw van
de eerste set die naar het einde toe liep.
Enfin, wij toch. En inderdaad, het werd
een funky staaltje publieksparticipatie in
'All Night'. En wat viel
ons zoal op in de tweede set? Wel,
vooreerst het inlevingsvermogen van
Crystal in supergevoelige liedjes. In de
slowblues 'Ghost Of Myself' liet ze ons
binnenkijken in de ziel van een vrouw na
een liefdesbreuk. Crystal schreef dit
nummer zelf voor haar album 'Now Dig This'
en we weten het pertinent zeker, het is
autobiografisch. De emotie die Crystal in
het nummer legde en het traantje dat ze
bij het eind wegpinkte, waren niet
geveinsd. Na enkele feestelijke uptempo
nummers kregen we Joe Cockers 'Let's Go
Get Stoned' voorgeschoteld. Uiteraard
heeft Cocker geen hol met blues gemeen
gehad, maar in de bewerking van Crystal en
deze uitstekende band paste het nummer als
gegoten in deze bluesshow. Net zoals op
(Ge)Varenwinkel zong Crystal ook 'Ne Me
Quitte Pas' van Jacques Brel. "Ik
dacht bij mezelf", zei ze, "Als
ik nog eens naar Europa ga, moet ik die
mensen toch iets in hun eigen taal
kunnen aanbieden." Dat ze dit bij
zichzelf dacht, lijkt ons volstrekt
normaal. Voor zover onze informatie
correct en volledig is, is denken bij
iemand anders vooralsnog geen evidentie.
Chapeau voor Crystal, want het zal geen
sinecure zijn geweest om een tekst in te
studeren waar ze zelf geen knijt van
begrijpt. "Het is toch een schoon
liedje hé", zei ze na afloop. "Maar
weten jullie hoe wij datzelfde thema
bezingen?" En toen kwam het
pompende, stuwende, pulserende,
vermorzelende uptempo 'Baby, Don't Leave
Me' waarin Antoine alles uit zijn
basgitaar perste wat erin zat. En drummer
Pascal Delmas, ook een zuiderbuur,
varieerde spectaculair op alle ketels en
deksels die hij bij had. Daarna 'I'm A
Fool For You' in sneltreinvaart. Een te
snelle sneltrein trouwens, want het
optreden zou ietwat voortijdig zijn
beëindigd indien MC Franky Crystal niet
had gevraagd of ze haar contract wel goed
had gelezen. We kennen dat spelletje
ondertussen al. En ook nu werkte het, want
Crystal gaf ons nog enkele toegiften. Zo
speelde ze 'Got My Mojo Working' in een
trage versie en enkel begeleid door Luca
en Victor. Haalde deze laatste daar geen
mondharmonica uit zijn zak zeker? Om
voorwaar alle trucjes van een
doorgewinterde harmonicaspeler te
demonstreren: perfecte puckering,
gedisciplineerde tongue blocking zoals
alleen de allerbesten dat kunnen, het
treintje, de wah wah, waanzinnige
bendings, alles, gewoon alles! In één song
en enkele luttele minuten tijd. Victor
Puertas. Amai onze frak! Het hele optreden
was een rollercoaster van ritmes, emoties,
verbazing en diep respect. Helemaal aan
het einde mocht het wel iets luchtiger en
daarom sloten Crystal en de voltallige
band af met een puike versie van 'Let The
Good Times Roll'. We willen weer
iets zeggen over de annalen, maar dat
woordgrapje ken je ondertussen al.
Niettemin, dit optreden behoorde tot de
categorie waar je als bluesliefhebber
gelukkig van wordt. Omdat het niet altijd
goedgemutst moet zijn, tuffen we
bijgeklakt huiswaarts. Met een klein
hongertje weliswaar, maar we hebben nog
verse vanillevla in de koelkast. Of is dit
misschien na een paar Duvels naar
gastro-enterologische normen niet meteen
het meest briljante idee?
Franky Bruneel terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|