|
||
|
Al voor de negentiende keer vond in Zelzate de Blueshappening plaats. Nogal vaak valt die samen met onze gezinsvakantie maar dit jaar hadden we geluk. Pas terug uit een zonovergoten Provence konden we het evenement bijwonen. We waren dus al een tijdje niet meer in Zelzate geweest en kwamen de Grote Markt langs de verkeerde kant op gestruind waardoor we ons een weg moesten banen door de welig tierende kermis. Amper konden we de verleiding weerstaan om eendjes te vissen, op de boksauto's frontale ontmoetingen met de knapste meiden uit te lokken, een grote roze knuffelbeer te schieten, twee glazuurappels en tien smoutebollen naar binnen te werken en die daarna weer spontaan in omgekeerde richting te begeleiden tijdens een ritje op de Remix. We hebben ons sterk gehouden. Net op tijd bereikten we de gezellig ingerichte minifestivalsite van Café Century, vlakbij de hengelsportzaak Het Loze Vissertje. Kun je je dat voorstellen? Dat mensen zo'n wollige namen voor hun winkel bedenken? Of wij iets beters kunnen verzinnen, vraag je? Nou, veel doet dat niet terzake in een verslag over de Blueshappening maar wat vind je van Pastinaak?(*) Om 17 u. stipt kondigde
programmator en microfoonmeester Ivan
Bonne de PD Martin Band aan. De
laatste keer dat wij Piet Vercauteren aan
het werk zagen, was toen hij vorig jaar
als Peddlin' Pete (zijn solo-act) deelnam
aan de Belgian Blues Challenge. Mogen we
eerlijk zijn? Wij vinden dat hij met zijn
band veel beter uit de verf komt. Als
gitarist werkt hij hard, want hij speelt
zowel ritmepartijen als solo's en zijn
zangstijl past beter bij het steviger werk
van een band. We hoorden een mix van eigen
werk en covers en onthielden vooral
gevarieerd en degelijk gitaarwerk in
Albert Kings 'Born Under A Bad Sign' en
SRV's 'Tin Pan Alley'. In de pure
bluesnummers fnuikte drummer Rien Gees de
boel ietwat door niet veel meer te doen
dan op de snare in de maat meekloppen. In
het funky werk liet hij echter zien wat
hij allemaal in zijn mars heeft, tot
verbluffende backbeats toe. Dit scenario
herhaalde zich meermaals. Kijk, het is
altijd leuk om vast te stellen dat onze
lokale muzikanten het werk van de grote
meesters in ere willen houden maar we
hebben nog niemand iets zinnigs horen
toevoegen aan Otis Rush' 'Keep On Loving
Me Baby'. Naar het einde van de set bracht
Piedie – zo noemen ze een Piet in
Oost-Vlaanderen – 'Baby What's Wrong', een
eigen funky nummer met veelzijdig drumwerk
en meerstemmige zang. Nou dát was knap en
volgens ons is dit echt de richting die PD
Martin uit moet. Naar Greg Izor,
vandaag de enige Amerikaanse artiest,
waren we eigenlijk best nieuwsgierig nadat
zijn nieuwe cd 'Sustained Winds' vorige
maand een prima recensie kreeg in nummer
127 van ons magazine. Voor wie hem niet
kent: Greg is een zanger-harmonicaspeler
die onder de auspiciën van Johnny Sansone
het metier leerde in New Orleans en
tegenwoordig vanuit Spanje opereert. Wij
houden wel van een streepje harmonica, al
maakte Greg ons al snel duidelijk dat hij
zich niet bezondigt aan wat we gemakshalve
maar masturbatieblues zullen noemen. Het
ging dus niet om alleen maar die harmonica
en welke kunstjes je daarop uit de
trukendoos kunt halen. Izor creëerde
vooral sfeer met nummers die ergens over
gingen. Zelfs niet met wilde uithalen,
brutaal om zich heen schoppend of van hot
naar her rennend als een hermelijn op
drift na twee dubbele espresso's. Neen.
Greg Izor toonde zich down-to-earth en
bracht met muzikaal en vocaal vakmanschap
de songs uit zijn nieuwe cd aan de zeer
ontvankelijke man. De overige bandleden
kwamen uit Nederland en vooral gitarist
Harm Van Essen weekte meermaals een
spontaan applaus los vanwege bijzonder
overtuigende accenten in zijn solo's. Greg
vertelde ook over zijn favoriete gerecht –
turkey neck – dat hij beloofde te zullen
klaarmaken voor wie hem thuis komt
opzoeken. Check! Maar 'Turkey Neck' bleek
ook een knappe instrumental op de
chromatische harmonica. En weet je wat?
Greg Izor weet zelfs waarvoor dat knopje
op zo'n ding dient. En ook helemaal op het
einde verraste hij ons. Zijn bisnummer,
eentje van Lazy Lester, speelde hij in z'n
uppie waarbij hij de harmonica voor een
Fender Strat had ingeruild. En toen gebeurde het! Met
het vallen van de avond en bij aanvang van
het tweede nummer van David Ronaldo
& The Dice. 'Wasted My Life'
heette dit eigen nummer en gitarist Charly
Verbinnen deed ons instant rechtveren in
opperste verrukking. Of we nu geen beetje
overdrijven, vraag je? Zeer zeker niet.
Kijk, het is simpel. Wie ons al wat langer
kent, weet dat we de zoppende kak hebben
aan de marketingtermen 'rootsmuziek' of
'americana', vooral wanneer die bijdragen
aan de ontbluesing van onze
bluesfestivals. En als we southern rock
willen horen – en dat willen we vaker dan
je kunt bevroeden – dan zetten we de real
deal op. En dat is Lynyrd Skynyrd. Punt.
Wij houden enorm van Lynyrd Skynyrd,
vooral dan in de oerversie met gitarist
Allen Collins. In de snedigste
gitaarsolo's die je je maar kunt
voorstellen, kon hij een bluessfeertje
oproepen. Het was alsof de blues een fond
was waarop hij steeds kon terugvallen,
welke gedurfde capriolen hij ook uit zijn
gitaar toverde terwijl hij vlijmscherpe
rock en zelfs hardrock speelde. Okay,
terug naar Charly Verbinnen nu. Die zette
'Wasted My Life' in met een riffje dat
duidelijk geïnspireerd is op de
legendarische riff die Ed King in 1974
componeerde voor Skynyrds 'Sweet Home
Alabama'. Dezelfde melancholische
geestdrift en zelfs dezelfde klankkleur.
En al snel ging Charly unisono met
gitarist Dirk Lekenne en zweepte hij de
boel op net zoals Allen Collins dat deed.
Enfin, Collins deed dat niet met Dirk
Lekenne, maar je begrijpt wel wat we
bedoelen. We zijn er pertinent zeker van
dat Charly heel veel naar Collins heeft
geluisterd. Begrijp ons niet verkeerd. We
willen hier niet geschreven hebben dat
David Ronaldo & The Dice een soort
Skynyrd-tributeband zijn. Of zoiets. Neen,
het gaat om het gevoel dat deze jongens
bij ons opriepen en de manier waarop ze
ons meenamen naar de muziek waaraan we –
naast de blues – verknocht zijn. Trouwens,
Charly kan veel meer dan enkel maar de
stijl van Allen Collins neerzetten en op
slidegitaar klinkt Dirk helemaal niet als
Gary Rossington. Hij doet zijn eigen ding
en hij doet dat goed. Ook David Ronaldo
zelf is geen klein snotjong. Hij speelt
zeer degelijk gitaar (vooral akoestisch)
en heeft een warme, rasperige stem die
heel natuurlijk overkomt. In de band zaten
vanavond twee interimmers: bassist Geert
Schurmans en de immer goedlachse
Hammondspeler Patrick Cuyvers (die
meespeelde op het album 'Tunes For A Dime'
en zowat de vaste vervanger is wanneer
Pieter Akkermans niet vrij is). Anderhalf
uur lang bleef deze band ons boeien met in
hoofdzaak eigen werk en een aantal covers,
waaronder Gallaghers 'Going To My
Hometown' met David verrassend sterk op
mandoline. Het publiek was helemaal mee,
er werd gezongen en gedanst dat het een
lieve lust was. Deze mayonaise pakte
gewoonweg. Dit was er boenk op! Echt
boenk! 'Desolaat' is
misschien niet de juiste woordkeuze om de
sfeer te omschrijven eens het magische
optreden van David Ronaldo & The Dice
voorbij was. Maar toch... het was een
vreemd zicht toen ruim een derde van het
publiek plotsklaps verdwenen bleek. Zaten
die nu plots op de boksauto's of op de
Remix? En dat terwijl de headliners nog
moesten komen? Die werden aangekondigd als
'de apotheose': de Deense band The
Blues Overdrive die exclusief voor
de Blueshappening was overgekomen. "Kijk,
het is met Johnny Mastro op bas",
grapten we toen we bassist Thomas Birck in
het snotje kregen. Die fysieke gelijkenis
was er wel. Maar eerlijk is eerlijk; we
kenden deze jongens van haar noch pluim en
hadden vooraf onze nieuwsgierigheid op
YouTube bedwongen. Grootse verwachtingen
hadden we niet en grootse dingen kwamen er
ook niet uit de bus tijdens dit rustig
voortkabbelende optreden. Andreas Andersen
bleek een verdienstelijke gitarist en ook
de frontman, zanger-gitarist Martin Olsen,
deed zijn stinkende best. Toch ontbrak er
iets: de vlam in de pijp, het gloeiende
asfalt, de bak vol donder en zwarte peper
in de reet. Als je ervoor kiest om 'gewone
standaardblues' te brengen, dan moet je
ervoor zorgen dat je heel erg goed bent in
het spelletje van 'tension and relief',
spanning opbouwen en weer loslaten. Deze
jongens lieten meer los dan wat ze hadden
opgebouwd. Nochtans stelde het publiek
zich wel voor hen open. In het nummer
'Early In The Morning' was er zelfs een
behoorlijke meerstemmige
publieksparticipatie. Helaas waren
momenten als dit te schaars.
Al bij al hebben
we een zeer aangename avond in een uiterst
gemoedelijke sfeer beleefd. Mensen als
Ivan Bonne moeten we koesteren. Het zijn
deze werkmieren, deze bluesninja's, die
ervoor zorgen dat onze geliefde muziek
niet teloorgaat. Bedankt Ivan, en als het
een beetje meezit... graag tot volgend
jaar! Franky
Bruneel (*) Als we
'Pastinaak?' suggereren als een hippere
naam voor die hengelsportzaak, dan moét
dat vraagteken erbij. Heb je'm?
terug naar de index van de concert- en festivalrecensies Naast de concert- en festivalverslagen op deze website is Back To The Roots sinds 1995 het meest complete en veelzijdige tijdschrift voor blues en verwante muziekstijlen. Vijf keer per jaar brengen we u nieuws, achtergrond, interviews, reportages, cd- en dvd-recensies, boeken, de meest complete blueskalender, enz... Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.
|
foto's: © Franky Bruneel
|