In de zaal mocht
de lokale formatie Dirty 5
openen. In 'I'm Ready' waagde
harmonicaspeler Thomas
Vandenabeele zich meteen aan de
chromatische harmonica en
daarmee kon hij aardig uit de
voeten. Meteen viel ons ook op
dat klank en licht hier super
was. De aanpak van Brugotta was
in elk geval heel professioneel.
Zanger Jan Bruynooghe bleek goed
bij stem en zijn akoestische
gitaar voegde een frisse en
originele tint toe. We
onthielden het zeer ritmische
'Johnny Brown Eyes', het
countrygetinte 'Sleepin' On A
Black Top' en een mooie
originele versie van Slim
Harpo's 'Shake Your Hips'.
Daarnaast bracht Dirty 5 ook wat
knappe eigen nummers en een
sfeervol eerbetoon aan Tom
Waits. Sonny Boy's (de tweede)
'Your Funeral And My Trial'
bleek het het meest bluesy
moment van de set.
Daarna kwam Travellin'
Blue, een Belgische band
waarvan de doorgewinterde
groepsleden in het verleden
karrenvrachten ervaring opdeden
bij o.a. The Electric Kings,
Last Call, Howlin' Bill en
Hideaway. Dit optreden kaderde
in de release-tour van hun
nieuwe album 'Take The Edge
Off'. Hun muziek klonk doorleefd
en vakmanschap is voor elk van
hen simpelweg een synoniem.
Vooral gitarist Luke Alexander
scoorde voluit met de
loepzuivere klank en het
magistrale spel dat hij uit zijn
zeldzame vintage-gitaren
pleurde. Met uitzondering van de
immer goedlachse Hammondspeler
Patrick Cuyvers straalde de band
echter niet zo heel veel
speelplezier uit. De frontman,
zanger-saxofonist JB Biesmans,
leek zelfs ronduit misnoegd over
het feit dat ze 'maar' 45
minuten mochten spelen. Vrijwel
na elk nummer stelde hij
dezelfde vraag: "Mogen we er
nog eentje spelen of moeten we
nu al ophouden? Allez,
vooruit, ze hebben nog geen
teken gegeven, we zullen er
nog maar eentje spelen..."
Het klonk wel goed hoor, en de
eigentijdse benadering van de
blues is een grote verdienste
van deze band. Het
kippenvelmoment van dit optreden
kwam er toen Patrick Cuyvers met
veel gevoel en inlevingsvermogen
een pakkend traag nummer zong.
Staat Travellin' Blue garant
voor kwaliteit en liefde voor
het metier? Zeer zeker! Warmte
en verbondenheid met het
publiek? Vandaag alvast
enigszins gefnuikt door de
attitude van de frontman...
De Kroatische
harmonicavirtuoos Tomislav
Goluban hadden we al vaak
gehoord maar tot dusver mochten
we hem in onze contreien nog
niet live meemaken. Dit optreden
was zelfs zijn Belgische debuut
met full-band. Goluban is van
vele markten thuis en op zijn
albums experimenteert hij op
zijn instrument tot quasi in het
oneindige. Hier koos hij ervoor
om bij de hedendaagse
standaardblues te blijven,
weliswaar in een repertoire vol
eigen werk. Als een volleerde
volksmenner trok hij als een
magneet de aandacht naar zich
toe, hij kwam bijzonder
sympathiek over en zorgde voor
veel afwisseling door uptempo en
trager werk behendig af te
wisselen. Misschien is Tomislav
niet de allerbeste zanger, mede
vanwege zijn accent, maar op de
harmonica is hij een meester.
Vaak speelde hij zelfs
rechtstreeks in zijn zangmicro,
zonder toeters en bellen en
verdorie loepzuiver. In het
typische 'treintje' dwong hij
moeiteloos publieksparticipatie
af en een ander hoogtepunt was
toen hij even de grote
verdwijntruc toepaste en zijn
twee gitaristen ongebreideld met
elkaar in duel liet gaan. Ze
regen allerlei loopjes uit
rockklassiekers aan elkaar in
een uptempo bluesnummer en
zorgden er dus voor dat niet
enkel harmonicafans maar ook
gitaarliefhebbers konden
smullen. Het optreden waar we
het meest hadden naar uitgekeken
kunnen we zonder ook maar de
minste twijfel als zeer
geslaagde labelen.
Oorspronkelijk
stond als headliner de Amerikaan
Reverend Shawn Amos
aangekondigd, maar die werd
vervangen door de Britse
rockband Wille & The
Bandits. Over het waarom
hiervan hebben wij geen
communicatie opgevangen maar
misschien was het voor brave
borst Amos een goede zaak dat
hij niet na Tomislav Goluban
moest optreden. Hij speelt
immers ook harmonica maar doet
dat zo rudimentair en beperkt
dat hij hier genadeloos zou zijn
afgegaan. Over Wille en zijn
bandieten lazen we in een
tekstje van de organisatie iets
over een zeer eigentijdse
benadering van bluesrock. Ja,
het was knap hoe Wille meermaals
gewiekst wisselde tussen gitaar
en lapsteel in één en hetzelfde
nummer. Ja, zijn teksten gingen
ergens over. Ja, de hele band
bestond uit schitterende
muzikanten. Ja, ze leken
zichzelf prima te vermaken. Maar
heeft deze band een link met
bluesrock, laat staat met blues
en alle andere Amerikaanse
volksmuziekgenres die slimme
marketeers onder de verzamelnaam
'roots' catalogeren? Neen,
absoluut niet.
Uiteraard waren
er tussen de optredens in de
zaal ombouwpauzes en die werden
in de foyer opgeluisterd – zoals
dat heet – door drie piepjonge
snaken die samen het bandje Sunn
vormen. Wel, laat het nu
uitgerekend Sunn zijn, die voor
de grootste verrassingen en de
meest genietbare momenten heeft
gezorgd. Als we piepjong zeggen,
dan bedoelen we ook piepjong.
Het zou ons niet verwonderen als
geen van de drie de middelbare
school al heeft verlaten. Maar
wat een songkeuze, wat een
muzikale maturiteit en wat een
instrumentenbeheersing! Deze
jongens klonken zo old school
als het maar kan in nummers van
o.a. Chuck Berry, Jimi Hendrix
('Hey Joe'), 'Gloria' van Them,
The Who's 'My Generation', 'They
Call Me The Breeze' van
J.J.Cale. Wat een gruizige
perfecte stem heeft de zingende
drummer trouwens! En de
driestemmige zang in 'The
Weight' van The Band was
adembenemend mooi. Hoe schoon
was het, dat drie jonge veulens
hier de nummers stonden te
spelen die het leeuwendeel van
de aanwezigen kenden uit hun
jeugd, toen zij vijf decennia
geleden zelf zo jong waren. "We
gaan nog één liedje spelen,
want in de zaal gaat een
andere band beginnen", zei
de zanger-gitarist aan het einde
van hun tweede setje. "Fuck
de andere bands",
antwoordde een ouwe rocker in
het publiek. In hun derde en
laatste setje stoomde Sunn naar
een climax. Ze sloten af met
'Let It Roll' van The Doors
waarna we het luidste en meest
eerlijke we-want-more-geroep van
de avond hoorden. Er was nog net
tijd genoeg voor 'Wild Thing'
van The Troggs. Wie houdt van
een bluesy benadering van
tijdloze rockklassiekers moet
zeker eens Sunn checken. Ze zijn
super!
Aan het
eind van de avond kondigde
initiatiefnemer Patrick Van
Hauwaert aan dat Blues &
Roots volgend jaar een volledig
weekend in beslag zal nemen.
Meer blues en verwante muziek in
onze eigen stad? Dat kunnen we
alleen maar toejuichen. En
uiteraard staan we open voor
samenwerking.