          

|
Harrell 'Young Rell'
Davenport
Banana Peel, Ruiselede - 12 mei 2025
Als je
geabonneerd bent op ons magazine, dan
heb je het wellicht al in het snotje: in
elke editie stellen we jou een jonge
bluesartiest voor – in de meeste
gevallen zijn dat twintigers, dertigers
of hooguit veertigers – die behoren tot
de nieuwste generatie performers die met
een koortsachtig verlangen staan te
popelen om de blues-toorts brandend te
houden. In BTTR 129 (december 2024)
publiceerden we een interview met de nu
18-jarige Harrell Davenport uit
Vicksburg, Mississippi. Collega Philip
Verhaege schreef in zijn inleiding: "Harrell
Davenport is een inventieve gitarist
en een mondharmonicafenomeen. 'Young
Rell' is naast dit alles ook een
dominant vocalist en een poëtische en
aangrijpende songwriter. Of hij zich
nu begeleidt op gitaar terwijl hij
mondharmonica speelt op een nekhouder,
of afwisselt tussen gitaar en
mondharmonica met een ensemble, 'Young
Rell' brengt zijn originele songs met
oprechtheid en zonder zweem." Wij
vinden dit een knap geschreven passage
en we zouden het zelf niet beter kunnen
verwoorden. En blijkbaar zijn er nog die
er zo over denken. Enfin... Onze
aandacht was op Harrell gevallen omdat
enkele medewerkers van ons blad en
mensen uit onze kennissenkring hem al
live hadden gezien, hetzij op het
Eastside Kings Festival in Austin, TX,
hetzij op het King Biscuit Blues
Festival in Helena, AR. Hun enthousiasme
was unaniem. Onder hen ook Guy Van
Hoorebeke, de Banana-programmeur. God
zij geprezen en geloofd. We wisten dus
dat we Young Rell ooit wel eens zouden
kunnen bewonderen in de Ruiseleedse
bluestempel. Op 12 mei was het zover...
Voor de
volledigheid vermelden we dat we
een ook gedeelte van zijn
optreden hebben gezien op
zaterdag 10 mei op het
Kwadendamme Bluesfestival. Daar
speelde hij met Nederlandse
muzikanten. Wat we toen van zijn
act zagen, is te fragmentarisch
om er gefundeerde uitlatingen
over te doen – als
tourbegeleider voor het Gerry
Hundt Trio hadden we ander werk
aan de winkel. Waar we wél zeker
van zijn, is dat de Belgische
begeleiders die met Davenport in
de Banana Peel speelden zonder
twijfel de beste muzikanten zijn
die de jonge knaap rond zich had
kunnen dromen. We komen daar
straks nog op terug.
Harrell begon de
eerste set met een streep
harmonica waarin de stijl van
Billy Branch doorschemerde. En
eerlijk, ook al is hij pas
achttien, wij vinden hem
technisch minstens even sterk
als Branch. Het tweede nummer
was een traag bluesoulnummer
waarin Young Rell ons meteen
liet horen dat hij zijn eigen
gitaarstijl ontwikkelt. Het is
een mix van weldoordachte noten
die blijven hangen, afgewisseld
met scherpe snelle uithalen. Het
spel van spanning opbouwen en
weer loslaten is hem absoluut
niet vreemd en meteen liet hij
dit zien tijdens een eerste
rondje door het publiek. In een
stomend funknummer raakte
Harrell in de problemen. Zijn
gitaar was ontstemd en met de
beste wil van de hele goede
wereld kreeg hij het ding niet
in orde. In zo'n situaties heb
je een band nodig die de
zwaarste lasten even overneemt
en met Marino Noppe, Carlo Van
Belleghem, Marcus Weymaere en
Dominique Vantomme zat Harrell
absoluut op safe. Funkblues
vraagt om inventieve
drumpartijen boordevol
afwisseling en onverwachte maar
raak geplaatste accenten. Marcus
heeft ons betoverd, verdorie.
Hij drumt als een zwarte en
uiteraard is dit bedoeld als een
vet compliment. In onze
verslagjes goochelen wij
doorgaans niet met een
karrenvracht aan songtitels –
die voegen immers niets toe –
tenzij ze ons om een of andere
reden opvallen. Dit was
bijvoorbeeld het geval in Fenton
Robinsons 'Somebody Loan Me A
Dime' (1967) waarin Harrel zich
ontpopte tot een door merg en
been klievende gitaarduivel. Ook
zijn teksten sneden soms diep,
bijvoorbeeld in het zelf
geschreven en autobiografische
'Fatherless Child' waarin hij
geëmotioneerd zingt over zijn
moeilijke jeugd. We weten niet
of iemand het heeft opgemerkt,
maar deze keer hoorden wij
Little Sonny als invloed voor
wat hij vakkundig op harmonica
etaleerde. In het funky 'I've
Been Tryin'' mixte hij Little
Sonny met Billy Branch en uit
die blender kwam iets wat
stilaan op een eigen stijl
begint te gelijken. In dit
nummer viel Hammondspeler
Dominique Vantomme op vanwege
een lange, door het publiek
felgesmaakte solo. Opvallend was
het respect dat de vier
Belgische begeleiders toonden
voor de 18-jarige frontman. En
het vakmanschap waarmee iedereen
zijn rol tot in de perfectie
vervulde.
En hoe goed
Harrell ook is, toch maakte hij
tijdens de eerste set af en toe
een onzekere en verlegen indruk.
Wellicht moeten de positieve
reacties die hij tijdens de
pauze opving zijn zelfvertrouwen
een boost hebben gegeven. Wat
een metamorfose viel ons van bij
aanvang van de tweede set te
beurt! Rell zocht nu wel
degelijk oogcontact met zijn
publiek. Met die doordringende
blik leek het wel alsof die
ogen, of toch minstens één
ervan, uit hun kassen zouden
rollen. Hij ontpopte zich tot
een ware publieksmenner. Na twee
akoestische solonummers dook hij
meerdere keren het publiek in,
op gitaar of harmonica. Tijdens
'Messin' With The Kid' lag hij
krullend op de grond in het
gangetje harmonica te spelen.
Nooit eerder zagen wij een
muzikant zo groeien tijdens het
verloop van één optreden. De
shuffle 'Meet Me Half Way' werd
vanwege de meesterlijke breaks
en tussentijden een hoogtepunt
om van te smullen en top was ook
de zeer indringende versie van
'As The Years Go Passing By'.
Harrell heeft dus duidelijk een
boontje voor Fenton Robinson. In
'What Mama Told Me' haalde
Davenport de harmonicastijl van
Carey Bell uit de kast. Knap! In
dat nummer liet hij elk
groepslid trouwens uitgebreid
soleren en nogmaals werden we
met onze snufferd op de feiten
gedrukt: hier stonden vier van
de beste Belgische
bluesmuzikanten. Zoveel is
zeker. Met een stomende versie
van Jackie Brenstons 'Rocket 88'
dacht Young Rell het optreden af
te sluiten, maar hij had nog een
kwartier te gaan. Aan een
ijlingwekkend tempo kwam nog een
pleiade aan klassiekers voorbij,
zoals Smiley Lewis' 'Mama Don't
Like', verpakt in een strak
boogiejasje – en hiervoor zat
Rell natuurlijk goed in het
gezelschap van Marino, want die
boogiet als de beesten. Ook
'Boom Boom', 'Caledonia' , 'Baby
What You Want Me To Do' en
'Smokestack Lightnin'' werden
nog als glinsterende kralen aan
de ketting geregen. Deze tweede
set behoort echt wel tot de
strafste dingen die we de
laatste maanden hebben gezien en
gehoord. En hoe hartverwarmend
was het, om de wisselwerking en
het respect te zien tussen een
18-jarige en de begeleiders die
minstens drie keer zijn leeftijd
hebben. Een nieuwe superband
lijkt geboren en we hebben er
zelfs een naam voor: Young Rell
& The Gramps! We hopen ze in
de toekomst ooit nog eens samen
op een podium te zien want het
was ronduit fantastisch!
reageer
op dit artikel
terug
naar de index van de concert- en
festivalrecensies
Naast de concert- en
festivalverslagen op deze website is
Back To The Roots sinds 1995
het meest complete en veelzijdige
tijdschrift voor blues en verwante
muziekstijlen. Vijf keer per jaar
brengen we u nieuws, achtergrond,
interviews, reportages, cd- en
dvd-recensies, boeken, de meest
complete blueskalender, enz... Nog
geen abonnee? Klik hier
voor meer info.
|
foto's:
© Franky Bruneel
|