Labeled by Back To The Roots: El Toro Records

The sound will charge you!

door Lambert Smits

Er zijn platenlabels en… platenlabels. Sommigen brengen praktisch enkel uit commerciële overwegingen hun producten op de markt. Om de verkoop te stimuleren, creëren ze vaak een hype rond hun releases en de daarmee verbonden artiesten. Op die manier vindt de muzieklief-hebber die voor vol wil aanzien worden het haast vanzelf-sprekend om bepaalde producten in huis te halen. Andere labels, die weliswaar ook geen liefdadigheids-instellingen zijn en ook het hoofd boven water moeten houden, hanteren een andere filosofie. Ze bekijken niet enkel het commerciële aspect, maar houden ook rekening met de artiest(en) en de muziekliefhebbers.

In de blues is Alligator daar een bekend voorbeeld van. Bruce Iglauer startte zijn label om de allereerste opnames met Hound Dog Taylor te kunnen maken. En die opnames hebben de blueswereld veranderd. De staat van verdienste van deze kleine labels maakt dat ze moeilijk uit een bepaald genre weg te denken. Soms groeien ze van een 'independant' label uit tot een 'major' label, maar blijven ze gelukkig trouw aan hun visie van in de begindagen.

Wat Alligator is voor de blues, is het Spaanse El Toro Records ongetwijfeld voor de rock-'n-roll- en rockabillywereld. Het label bestaat precies vijftien jaar, wat tegenwoordig (met het teruglopen van de cd-verkoop) toch een hele prestatie is. Graag honoreren we die in dit blad. Daarom zochten we contact met oprichter en labelbaas Carlos Diaz Vallejo.

In het Spanje van de jaren '90 was er wel interesse voor de Amerikaanse 'rootsmuziek' en vooral voor rock-'n-roll en rockabilly. Die interesse bleef meestal beperkt tot de huiskamers, tot ene Carlos Diaz Vallejo hierin verandering bracht. Carlos werd geboren in 1966 als derde van vijf jongens. Op 18-jarige leeftijd hield hij de dagschool voor bekeken. Hij wou uit werken gaan en schoolde zich via avondonderwijs verder bij. Sinds zijn twaalfde al, was hij gevallen voor de rock-'n-roll die toen in Spanje een heuse 'revival' had ontketend. Zodanig zelfs, dat deze muziek door drong tot in de playlists van de Spaanse nationale radio...

__________________________________________________________________________

In de blues zijn de artiesten uiteraard hardwerkende mensen. Maar zonder de inzet van al even hardwerkende platenlabels geraakt hun muziek niet tot bij de fans. Daarom besteedt Back To The Roots regelmatig aandacht aan labels die zich op een bijzondere manier verdienstelijk maken voor blues en verwante muziekstijlen. Deze keer dus het Spaanse El Toro Records.

Het volledige artikel over El Toro Records verscheen in BTTR 80 (begin oktober 2011). Nog geen abonnee? Klik hier voor meer info.